دیدار سفیر پاکستان در ایران با آیت‌الله اعرافی

آیت‌الله اعرافی ، رئیس جامعه‌المصطفی، در دیدار «آقای نورمحمد جادمانی»، سفیر پاکستان در ایران و هیئت همراه، رویکرد اصلی جامعه‌المصطفی را تعامل بین مذاهب، ملل و دولت‌های اسلامی برشمرد. به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌‌المصطفی، وی، با اشاره به جایگاه مهم قم در ایران و جهان اسلام و نیز […]

آیت‌الله اعرافی ، رئیس جامعه‌المصطفی، در دیدار «آقای نورمحمد جادمانی»، سفیر پاکستان در ایران و هیئت همراه، رویکرد اصلی جامعه‌المصطفی را تعامل بین مذاهب، ملل و دولت‌های اسلامی برشمرد.

به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع‌رسانی جامعه‌‌المصطفی، وی، با اشاره به جایگاه مهم قم در ایران و جهان اسلام و نیز اهمیت آن به دلیل تحصیل بسیاری از طلاب پاکستانی در آن، بیان کرد: به نظر من، قم باید جایگاه مهمی نزد دولت پاکستان داشته باشد، زیرا علمای برجسته‌ای از پاکستان، در این شهر تحصیل کرده‌اند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساس روابط کشورها را مسائل فکری، فرهنگی و دینی نامید و تصریح کرد: اهتمام شما به این مسائل، در خور تقدیر است و طبیعی است که توجه هر چه بیشتر به این مسائل، روابط را گسترده‌تر می‌سازد.
رئیس جامعه‌المصطفی، روابط ایران و پاکستان را تاریخی و بسیار نزدیک توصیف نمود و گفت: پاکستان در قلب ما جا دارد و علاقه ما به این کشور، دینی، تاریخی و فراتر از مباحث اقتصادی و مذهبی است که با هیچ چیزی از بین نمی‌رود.
وی، ضمن تشکر از دولت و سفارت پاکستان به دلیل تعامل خوب با جامعه‌المصطفی و نیز سپاس‌گزاری از پارلمان و مردم پاکستان به دلیل موضع‌گیری مناسب درباره حوادث یمن و پرهیز از همراهی با متجاوزان، اظهار داشت: نقش خوب شما در مبارزه با تروریسم و تلاش برای تقویت روابط بین مذاهب اسلامی، ستودنی است.
آیت‌الله اعرافی، در ادامه، با اشاره به رویکرد و گفتمان آموزشی در جهان اسلام، تصریح کرد: امروزه، در جهان اسلام، دو گفتمان در قالب دو نظام آموزشی عرضه می‌شود: ۱/ در یکی دو قرن اخیر، نظامی پایه‌ریزی شده است که مبنای آن تکفیر و پاره‌پاره کردن امت اسلامی است. هیچ کس نمی‌تواند منکر وجود دیدگاه‌های مختلف در ادیان گوناگون شود. در این نظام، آنچنان دایره اسلام تنگ در نظر گرفته می‌شود که به جز فرقه‌ای خاص، دیگران خارج از دایره اسلام قرار می‌گیرند و همه محکوم به قتل می‌شوند؛ ۲/ در نقطه مقابل، جریانات فکری و آموزشی است که اعتقاد دارد همه مذاهب اسلامی زیر چتر اسلام قرار دارند. هر دو این نظامات، در شیعه و سنی دیده می‌شود.
وی تصریح کرد: اگر جهان اسلام می‌خواهد روی صلح و آرامش را ببیند، باید نظام اول را کنار بزند و همه کشورها به سوی نظام آموزشی دوم حرکت کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به حمایت برخی کشورهای غربی از کشورهای حامی تروریسم و تکفیر، اظهار داشت: آماده‌ایم برخی از کتاب‌های سعودی را نشان دهیم که از درون آن خون، جنگ و نزاغ می‌جوشد. چنین افکاری در کشورهایی رشد می‌یابند که هیچ معیار دموکراسی ندارند.
وی، با بیان این که جامعه‌المصطفی، الازهر و بسیاری از مراکز شیعه و سنی به گفتمان دوم و نظام‌های تقریبی و تعاملی پایبندند، ابراز نمود: رویکرد اصلی قم، حوزه علمیه و جامعه‌المصطفی، تعامل بین مذاهب، ملت‌ها و دولت‌های اسلامی است.
رئیس المصطفی ادامه داد: ایران، انقلاب اسلامی و جامعه‌المصطفی، ضمن این که بر مبارزه با ستم تأکید می‌ورزند، بر عقلانی بودن و اتحاد مذاهب اسلامی اهتمام دارند و اجازه نخواهند داد که نباید تندروی‌های مذهبی در سیستم‌های آموزشی‌شان راه یابد.
آیت‌الله اعرافی، با تأکید دوباره بر اهتمام المصطفی به وحدت‌آفرینی بین امت‌ اسلام، گفت: تأکید داریم که علاقه طلاب جامعه‌المصطفی به کشور، زبان و فرهنگشان محفوظ بماند و گاهی، برای فرزندان آنان کلاس برگزار می‌نماییم تا ارتباطشان با فرهنگ کشورشان را تقویت کنیم.
رئیس جامعه‌المصطفی، با بیان این که ما جامعه‌المصطفی را محور بزرگ معارف اسلامی و اندیشه دینی در دنیا به شمار می‌آوریم، تصریح کرد: گستره بیش از ۱۵۰ رشته تحصیلی در المصطفی، نشان‌دهنده دامنه وسیع نگاه المصطفی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به آشنایی طلاب جامعه‌المصطفی با دنیای جدید به منظور توانمندی آنان در ایفای نقشی مؤثر در کشورشان، گفت: می‌توان روابط علمی و فرهنگی را میان ایران و پاکستان افزایش داد. دروازه جامعه‌المصطفی به روی همه مراکز علمی پاکستان باز است و آماده همکاری با آنها هستیم. آماده‌ایم نظرات مسئولان پاکستان، نیازها و ملاحظات آنان را بشنویم و به آنها توجه کنیم، زیرا جمعیت زیادی از پاکستان در این جا درس خوانده‌اند و در حال تحصیل‌اند.
آیت‌الله اعرافی افزود: مهم است که در بین طلاب پاکستانی جامعه‌المصطفی، افرادی حضور دارند که در دانشگاه‌های پاکستان، تا سطوح عالی تحصیلی درس خوانده‌اند و نیز تعداد زیادی از طلاب این کشور، ر مقطع دکتری مشغول دانش‌اندوزی‌اند.
وی، با اشاره به انتظار مسئولان المصطفی از دولتمردان پاکستان در زمینه تلاش برای حضور رسمی و قانونمند نمایندگی المصطفی در این کشور، طلاب پاکستانی جامعه‌المصطفی را سرمایه‌های ارزشمندی برای پاکستان برشمرد که می‌توانند در تقویت هر چه بیشتر وحدت اسلامی نقشی چشم‌گیر ایفا نمایند و در پایان، تصریح کرد: می‌توانید دیدگاه‌هایتان را در زمینه تقویت اتحاد اسلامی، در کنفرانس‌هایی که در قم برگزار می‌شود، مطرح سازید. همچنین اگر لازم می‌دانید، موضوعاتی در اختیار ما قرار دهید تا درباره آنها تحقیق نماییم و آن را موضوع پایان‌نامه‌‌های طلابتان در جامعه‌المصطفی قرار دهیم.
سفیر پاکستان در ایران نیز با تشکر از استقبال گرم از وی در ایران و سپاس‌گزاری از جامعه‌المصطفی به دلیل فراهم آوردن شرایط تحصیل برای شمار زیادی از طلاب پاکستان، گفت: با آمدن به ایران، احساس می‌کنم به کشور خویش آمده‌ام و جامعه‌المصطفی این احساس علاقه را دوچندان ساخته است.
وی، با اشاره به عواملی که پیوند ایران و پاکستان را تقویت می‌نماید، ابراز کرد: در ایران، شخصیتی مانند علامه اقبال لاهوری شهرتی فراوان دارد و بسیاری از اشعار وی، به فارسی است. وی ارتباط فرهنگی دو کشور را تقویت نموده است. همچنین تقریباً همه سرود ملی پاکستان، فارسی است. از سوی دیگر، پاکستان نخستین کشوری بود که انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت شناخت.
آقای نورمحمد جادمانی به مبارزه دولت پاکستان با تروریسم در سه دهه اخیر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تاکنون، در پاکستان، شمار زیادی از نیروهای نظامی و مردم غیرنظامی آماج حملات تروریستی قرار گرفته‌اند و تروریسم، ضربات جبران‌ناپذیری به درآمد ملی و میزان سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در پاکستان وارد آورده است.
سفیر پاکستان در ایران، زیان واردشده با پاکستان را در این زمینه، صدمیلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با این حال، در مبارزه با تروریسم پیشرفت کرده‌ایم و در آینده‌ای نزدیک، مشکل آن کاملاً برطرف خواهد شد و فضایی امن برای جذب سرمایه‌‌های خارجی فراهم خواهیم آورد. از ایرانیان نیز دعوت می‌کنیم که در پاکستان سرمایه‌گذاری کنند.
وی، با بیان این که جامعه‌المصطفی بهترین سیستم مدیریتی و آموزشی را اجرا کرده است، از تأکید مسئولان پاکستان بر حفظ وحدت اسلامی و تقویت آن سخن گفت و ضمن اشاره به اهتمام جدی پاکستان در این عرصه، اظهار داشت: از نظر مسئولان پاکستان، شیعه و سنی با هم فرق ندارند و درباره همگان، معیار ثابتی در نظر داریم.