خسارت عوامل قهری به کشاورزان میبد در سال گذشته

کارشناس مروج جهادکشاورزی میبد گفت: شهرستان میبد یکی از شهرستان‌های مهم کشاورزی استان یزد در زمینه تولید محصولات استراتژیکی چون پسته، انار، جو و گندم است که در سال زراعی ۹۴-۹۳ عوامل قهری همانند سرمازدگی، عدم تامین نیاز سرمایی و طوفان سبب ایجاد خسارت به محصولات زراعی و باغی این شهرستان شد. مهین خردادمهر در […]

کارشناس مروج جهادکشاورزی میبد گفت: شهرستان میبد یکی از شهرستان‌های مهم کشاورزی استان یزد در زمینه تولید محصولات استراتژیکی چون پسته، انار، جو و گندم است که در سال زراعی ۹۴-۹۳ عوامل قهری همانند سرمازدگی، عدم تامین نیاز سرمایی و طوفان سبب ایجاد خسارت به محصولات زراعی و باغی این شهرستان شد.

مهین خردادمهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به خسارت‌های عوامل اقلیمی خاطرنشان کرد: سرمازدگی محصولات در دو بازه زمانی مربوط به زمستان(بهمن و اسفند) و بهار اتفاق می‌افتد که محصولات زراعی و باغی در این شهرستان دچار آسیب و افت محصول شدند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به انار، پسته، جو و گندم اشاره کرد و در دیگر محصولات، این خسارات جزیی و قابل گزارش نبوده‌اند.

این کارشناس ارشد مدیریت کشاورزی با اشاره به عدم تامین نیاز سرمایی محصولات زراعی و باغی در سال‌جاری که به محصولات آسیب زد، تاکید کرد: نیاز سرمایی برودتی است که یک گیاه نیاز دارد تا بتواند در زمان معین وارد فاز زایشی شود که در بین محصولات این منطقه، پسته نیاز سرمایی بیشتری دارد.

وی افزود: برای نمونه گیاه پسته می‌تواند تا منفی ۲۰ درجه را تحمل کند، اما وقتی بیدار می‌شود تنها تا منفی ۵ درجه را تحمل می‌کند و سرمای یکباره پس از بیدار شدن گیاه منجر به شوک سرمایی یا همان سرمازدگی می‌شود.

خردادمهر سومین عامل خسارت‌زا را بارندگی و طوفان با سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر دانست و گفت: بارندگی و طوفان در گندم سبب خوابیدگی ساقه و چروکیدگی خوشه و طوفان گرم و شنی در محصول انار منجر به عارضه سبز خشک شدن برگ درختان و در پسته سبب ریزش محصول می‌شود.