دیدار مدیران حوزه‌های علمیه استان با امام‌جمعه‌میبد

امام جمعه میبد در دیدار مدیران حوزه های علمیه استان ، کار در حوزه های علمیه را بالاترین خدمت به بشریت و امری مقدس خواند و افزود : نظام دادن به حرکت علمی حوزه و سامان دادن به حرکت تربتی ، روحی و اخلاقی حوزه از مهمترین کارهاست که این سیاست گذاری مدیران در حوزه […]

امام جمعه میبد در دیدار مدیران حوزه های علمیه استان ، کار در حوزه های علمیه را بالاترین خدمت به بشریت و امری مقدس خواند و افزود : نظام دادن به حرکت علمی حوزه و سامان دادن به حرکت تربتی ، روحی و اخلاقی حوزه از مهمترین کارهاست که این سیاست گذاری مدیران در حوزه اثر گذار است .

به گزارش میبد آدینه ، آیت الله اعرافی مدیریت منابع انسانی را یکی از فرایندهای دشوار بیان کرد و گفت : مدیریت منابع انسانی و نهضت علمی در حوزه ، برای تربیت نسل صالح از سخت ترین و حساس ترین و پرثواب ترین کارهاست از این رو همه کسانیکه در حوزه ها توفیق پیدا کرده اندکه در این مسیر قدم بردارند باید شاکر خدا باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد : بالاترین وظیفه ای که در مدیریت و تدریس حوزه ها بر دوش روحانیت قرار دارد ، تامین بعد اخلاقی و معنوی و روحی و تربیتی طلبه است.

امام جمعه میبد با بیان اینکه روحانی اگر تربیت نشده باشد علم زیادش هم اثر نخواهدداشت بلکه گاهی ضرر هم خواهد داشت افزود : چیزی که علم را نافع می کند ؛ روح اخلاقی و معنوی و تربیتی است و اگر این روح در کل پیکره نظامات آموزشی و تحقیقی و پژوهشی و معیشتی رسوخ نکند همه آن کارها ابتر خواهد ماند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد : بنابراین از مهمترین کارهایی که ما در نظام حوزوی باید انجام دهیم درون مایه اخلاقی ، معنوی و تربیتی است که میراث بزرگان ماست که باید مثل خون در کالبد همه سیستم های علمی و آموزشی و معیشتی به جریان دربیاوریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه باید قلب تپنده اخلاق ، معنویت و عرفان و روح باشد افزود : این قلب اخلاقی و عرفانی باید خون معنویت را به همه پیکره کار پمپاژ کند.

امام جمعه میبد تصریح کرد : آنکه حرف اول را می زند خود روحانیت است که اگر به همین دعاهای ماه رجب دل بدهد و روح بگیرد می تواند این روح متعالی را به طلبه ها انتقال دهد .

وی با اشاره به فرازهایی از دعا و مناجات ماه مبارک رجب گفت : این دعاها و ذکرها و دستوراتی که در این ماه و شعبان و رمضان آمده است اسرار خاصی دارند و کلیدهایی برای گشودن درهای رحمت به روی انسان هستند که انسان برای رسیدن به معانی بلند باید از این اسرار عبور کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر تقویت بنیه های اخلاقی ، معنوی و نفس رحمانی در حوزه ها تاکید کرد و افزود : فرهنگ رجب شعبان و رمضان و دعا و مناجات این ماهها باید در پیشانی حوزه نصب شود.

امام جمعه میبد بر حفظ سنت ها در حوزه های علمیه هم تاکید کرد و گفت : ما قائل به توسعه و تحول در حوزه هستیم و به شدت مدافع این هستم که دستمایه و سرمایه های حوزه را باید با چنگ و دندان حفظ کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد : در کنار همه نوسازیها و تحولات در حوزه ها باید سنت های آموزشی و اخلاقی و تربیتی و پژوهشی حفظ شود .

امام جمعه میبد ، مباحثه و انتخاب هم بحث ، پیش مطالعه ، پیش مباحثه ، تدریس توام با تحصیل ، استمرار کار درسی در طول زندگی و سال ، ارتباط با استاد ، استاد ثابت در درس های پایه ، اشکال در درس ، تقریر در گفتار و نوشتار ، تمرکز بر درس ، مطالعه تکمیلی ، محافل علمی ، نظم درون جوش و نظام خود کنترلی را بخشی از سنت ها در حوزه ها برشمرد و برحفظ این سنت ها تاکید کرد .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در پایان بیانات خود هم با ارائه گزارشی از فعالیت های این مرکز گفت : بر حسب ماموریتی که در جهان در توسعه جریان حوزه ها و مراکز علمی دنبال می شود در حال حاضر حدود ۴۰ هزار فارغ التحصیل از ۱۲۰ کشور دنیا داریم که در عرصه های مختلف ، آموزشی ، علمی ، تحقیق و پژوهش ، سیاسی و اجتماعی فعالیت دارند.

وی افزود : با همه مسائل و مشکلات بیش از ۳هزار نفر از ۱۲۰ کشور در جامعه المصطفی مشغول تحصیل اند .

لازم بذکر است که مدیر حوزه علمیه استان ، در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های حوزه های علمیه استان ارائه کرد .