امیدواری جهت احداث محور ورزنه به ندوشن و احیای جاده ابریشم

با احداث این راه ضمن اینکه بیش از ۷۰ کیلومتر مسیر استان های یزد و اصفهان کوتاه می شود، ندوشن و مناطق در حاشیه جاده نیز از بن بست خارج خواهد شد. با احداث این راه باتلاق گاوخونی ، قلعه خرگوشی و بافت تاریخی ندوشن به عنوان آثار طبیعی و گردشگری رونق می گیرد.

پروژه احداث محور ورزنه به ندوشن به طول ۷۵ کیلومتر در حال اجرا می‌باشد که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استان اصفهان و ۴۰ کیلومتر آن در حوزه استان یزد قرار دارد.

به گزارش ندوشن مرکز جغرافیای ایران ؛ محمود محمودزاده مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در بازدید از روند اجرایی پروژه احداث محور ورزنه به ندوشن در شرق اصفهان گفت: این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر با همکاری ادارات راه و شهرسازی استان اصفهان و یزد در حال اجرا می‌باشد که ۳۵ کیلومتر آن در حوزه استان اصفهان تکمیل و از ۴۰ کیلومتر حوزه استان یزد ۲۰ کیلومتر آن در حال اجرا و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در حال برگزاری مناقصه می‌باشد.

nodoushan-15

وی هدف از اجرای این پروژه را سهولت دسترسی منطقه شرق اصفهان به استان یزد عنوان کرد و اظهار داشت: با تکمیل و بهره‌برداری این محور حدود ۵۰ کیلومتر مسیر منطقه شرق اصفهان به استان یزد کوتاه می‌شود. در این بازدید که کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد نیز حضور داشتند در خصوص تکمیل هر چه سریعتر این پروژه تأکید شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان همچنین در بازدید از عملیات اجرایی محور دو بانده ورزنه- اژیه هدف از اجرای این پروژه را کاهش تصادفات رخ به رخ و برقراری ایمنی تردد عبور و مرور و اتصال شرق اصفهان به صورت دو بانده به مرکز استان عنوان کرد و گفت: طول این پروژه ۲۱ کیلومتر می‌باشد که ۸ کیلومتر از آن تکمیل و در حال اجرای روکش آسفالت گرم و مابقی با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام عملیات راهسازی می‌باشد.

لازم به ذکر است با پیوستن ندوشن به شهرستان میبد به نظر می رسد که مسئولان شهرستان باید در جهت تقویت زیرساختهای شهرستان به ویژه در بخش ندوشن زمینه رشد و پیشرفت را بصورت پایدار برقرار سازند . یکی از پتانسیل های خوبی که امروز پیش روی مسئولان میبد قرار دارد راه ورزنه است . راهی که می تواند مسیر ارتباطی جدیدی را به اصفهان بگشاید و علاوه بر اینکه برای استان یزد و شهرستان میبد می تواند حائز اهمیت باشد زمینه اشتغال در بخش محروم ندوشن را نیز فراهم خواهد آورد .

با احداث این راه ضمن اینکه بیش از ۷۰ کیلومتر مسیر استان های یزد و اصفهان کوتاه می شود ، ندوشن و مناطق در حاشیه جاده نیز از بن بست خارج خواهد شد . با احداث این راه باتلاق گاوخونی ، قلعه خرگوشی و بافت تاریخی ندوشن به عنوان آثار طبیعی و گردشگری رونق می گیرد .

برخی از مزایای راه اندازی پروژه راه ملی ندوشن – ورزنه عبارتند از :

۱-کوتاه شدن مسیر اصفهان – یزد با احیای جاده اصلی ابریشم به میزان هفتاد کیلومتر از طریق ( یزد – نیوک – علویه – ندوشن – مرزعه علی شفیع – قلعه خرگوشی – تالاب گاوخونی – ورزنه – اصفهان ) .
۲-پوشش دادن جمعیت شهری شهرهای تاریخی ورزنه و ندوشن .
۳-حذف گردنه ملا احمد و عبور از مسیری با کمترین عوارض طبیعی و کاهش هزینه ها .
۴-دسترسی به منطقه توریستی و گردشگری تالاب گاوخونی .
۵-احیای رباط شاه عباسی ( قلعه خرگوشی ) و توسعه آن بعنوان منطقه گردشگری شهرستان و استان .
۶-احیای بافت قدیم شهر ندوشن .
۷-ارتباط بین دو قطب کشاورزی و دامداری ( ورزنه – ندوشن ) و تبادل و خرید و فروش محصولات .
۸-آثار و ابنیه های ارزشمند موجود اعم از برج و باروها ، قلعه ، منار جنبان ، مساجد و تکایا و دربندها و صدها اثر به ثبت رسیده گویای این مسئله است که ندوشن در گذشته دارای رونق و آبادانی خاصی بوده و به دلیل حذف این راه و احداث جاده سنتو این شهر در محرومیت قرار گرفته است .

مردم ندوشن چندین سال است منتظرند با احیای راه ابریشم شاهد شکوفایی این دیار باشند .