حمام تاریخی میبد، ثبت ملی شد

حمام تاریخی مهرجرد شهرستان میبد به شماره ۳۱۲۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه یزد، «محسن ذاکری نیا»، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این رابطه تصریح کرد: این اثر تاریخی که در خیابان شهید طالقانی شهر میبد واقع ‌شده، با […]

حمام تاریخی مهرجرد شهرستان میبد به شماره ۳۱۲۰۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه یزد، «محسن ذاکری نیا»، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد در این رابطه تصریح کرد: این اثر تاریخی که در خیابان شهید طالقانی شهر میبد واقع ‌شده، با توجه ‌به‌ سبک معماری، قدمتی متعلق به دوران متاخر اسلامی(قاجار) است و نام آن نیز متاثر از نام محلی است که بنا در آن واقع شده است.

وی با بیان این که این بنا به صورت حیاط مرکزی و سه‌ جبهه ساخت، طراحی و ایجاد شده است، افزود: ورودی بنا در جهت شرق و دربند نقیب قرار دارد و پس از ورودی، هشتی قرار گرفته است که یک راهرو از آن منشعب می‎‎شود و در انتها با یک زاویه ۹۰ درجه در جهت غرب به حیاط ختم می‏‏‌شود.

ذاکری‌نیا ادامه داد: در جهت جنوب حیاط، ایوانی با پوشش سقف به صورت طاق و تویزه با قوس جناقی وجود دارد که قدمت آن به دوره صفویه باز می‌گردد و در طرفین این ایوان نیز دو اتاق نشیمن قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: فضاهایی نیز در پشت‌بام ضلع جنوبی وجود دارد که دسترسی به آنها از طریق راه پله‎‎ای ‌که از جهت غربی هشتی ورودی منشعب می‎‎شود، امکان‎‎پذیر است و به نظر می‌رسد که این بخش دارای سه ایوان در کنار هم بوده که بخش مرکزی آن در دوره قاجار تخریب و به جای آن بادگیر جهت تهویه هوای ایوان ساخته شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در پایان نیز یادآور شد: به طور کلی این بنا با مصالح خشت و آجر و با ملات گل و گچ ساخته شده است.