نارضایتی «الف» و «آرمان» از فروش S۳۰۰

در حالی که روسیه پس از سالها اعلام کرده ممنوعیت مجوز فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرده است، برخی رسانه های داخلی با ابراز ناخرسندی نسبت به این موضوع، واکنش های عجیبی نشان داده اند. به گزارش رجانیوز، سایت الف متعلق به احمد توکلی که ید طولایی در انتشار برخی تحلیل […]

در حالی که روسیه پس از سالها اعلام کرده ممنوعیت مجوز فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران را لغو کرده است، برخی رسانه های داخلی با ابراز ناخرسندی نسبت به این موضوع، واکنش های عجیبی نشان داده اند.

به گزارش رجانیوز، سایت الف متعلق به احمد توکلی که ید طولایی در انتشار برخی تحلیل های خاص و عجیب و غریب دارد و همزمان سعی می کند از سفره اصولگرایی نیز ارتزاق کند، با انتشار یادداشتی در این باره نوشت که اگر هدف روسیه از این اقدام بالا بردن توان دفاعی ایران برابر آمریکا و اسراییل بعد از توافق هسته ای باشد، این اقدام، درست نیست زیرا می تواند مخل روند مذاکرات باشد:

« اگر پوتین و روسیه فقط وعده انتقال این سامانه و عمل به پیمان ۸۰۰ میلیون دلاری را داده باشند میتوان گفت که مخاطب این خبر ما نیستیم. مخاطب اسرائیل و حامیانش هستند که این پیام را دریافت می کنند: اگر توافق غرب با ایران صورت بپذیرد، ایران را مسلح تر از قبل خواهید یافت! اگر توافق کنید دلیلی ندارد روسیه اسلحه نفروشد. پس بترسید که هزینه توافق با ایران برای شما غیرقابل تحمل تر خواهد بود.

اگر مذاکرات هسته ای با ۵+۱ را مذاکراتی بین ایران و آمریکا میدانیم باید ایران بعنوان ذی نفع این ماجرا، سریعا از مسکو بخواهد منظور و قصد خود از ارسال سامانه s۳۰۰ را خیلی صریح و شفاف طی یک قرارداد احیائ خرید سامانه به امضا برسانند تا روسیه نتواند باز هم ایران را کارتی برای امتیازگیری از غرب قرار ندهد. دقت کنید که این امتیاز گیری روسیه از غرب، اینبار برخلاف اکثر موارد قبلی دقیقا روی منافع ایران یعنی تصمیم گیری طرف مقابل مذاکرات هسته ای خطر ایجاد می کند.»

روزنامه آرمان نیز که معمولا نقش روابط عمومی خاندان هاشمی را دارد، با انتشار یادداشتی به قلم هرمیداس باوند از چهره های ملی-مذهبی، به این موضوع واکنش منفی نشان داد و بدون آنکه به سابقه آمریکا در عهد شکنی مقابل ایران اشاره ای کند و بابت آینده مذاکرات هسته ای و نقض عهد احتمالی آمریکا ابراز نگرانی کند، نوشت:

«برای اینکه در چنین موقعیت سرنوشت‌سازی در تله روسیه گرفتار نشویم باید بسیار مراقب باشیم. شتاب در مراوده با روسیه به هر عنوان، خصوصا برقراری قراردادهای خاص می‌تواند به یک اشتباه تاریخی تبدیل شود. تجربه نشان داده روسیه همواره برای رفقا و شرکای خود برنامه دارد. هم‌اکنون هم اگر ایران با این نیت روس‌ها آگاهانه برخورد کند می‌تواند ضمن جلوگیری از فرصت‌طلبی آنها، از ایجاد محدودیت در عرصه دیپلماسی برای خود پیشگیری کند.»

در مجموع به نظر می رسد اگرچه هدف روسیه از لغو مجوز فروش سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ایران، بیش از هر چیز تامین منافع خویش است، اما فقر تحلیل یا دل بستگی برخی چهره ها و رسانه ها به آمریکا باعث شده تا در شرایط کنونی که روسیه به دلایل متعدد حاضر به ارائه این امتیاز به ایران شده، به بهانه ناخرسندی آمریکا و یا احتمال برهم خوردن مذاکرات هسته ای، زمزمه های مخالفت با این موضوع شنیده شود.