سفال میبد با طرح‌‏‏هایی از حال و هوای کویر

 سفال میبد یکی از نامدارترین صنایع‌دستی استان یزد بشمار می‏‏‌آید که هر سال گردشگران فراوانی را به سوی خود جلب می‏‏‌کند. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی یزد، سفالگری از قدیمی‌ترین و شاید نخستین صنعت دست‎ساخت بشر از خاک بوده است که قدمت آن در ایران به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد می‎‎رسد. میبد […]

 سفال میبد یکی از نامدارترین صنایع‌دستی استان یزد بشمار می‏‏‌آید که هر سال گردشگران فراوانی را به سوی خود جلب می‏‏‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی یزد، سفالگری از قدیمی‌ترین و شاید نخستین صنعت دست‎ساخت بشر از خاک بوده است که قدمت آن در ایران به ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد می‎‎رسد.

میبد مرکز مهم سفال و سرامیک استان یزد است به‌نحوی که با استفاده از منابع گل رس و با برخورداری از قرن‎‎ها تجربه و کارآزمودگی، عمده فعالیت‎‎های این هنر صنعت در آنجا متمرکز شده و البته از ویژگی‎‎های خاصی نیز برخوردار است.

سفال میبد دارای طرح‌های ویژه‎‎ای نشأت گرفته از حال و هوای کویر است به‌طوری‌که آثار تولیدی در این خطه با نقش‌های اصیل «خورشیدخانم» و «مرغ و ماهی»، شهرت فراوانی دارد.

در این طرح‏‏‌ها، «خورشید» سمبل آفتابِ درخشان کویر، «مرغ» نماد گونه‌ای از گنجشکان نواحی کویری و «ماهی» کنایه از کم آبی این سرزمین است.

طرح سرامیک میبد با نقش خورشید، مرغ و ماهی در نمایشگاه بین‎‎المللی مونیخ در سال ۱۹۷۱ میلادی، برنده مدال طلا شد و در سایر نمایشگاه‌ها با استقبال بازدیدکنندگان و تأیید صاحب‎‎نظران روبرو شده است.

سفال‌‏‏های تولید شده در شهرستان میبد اساساً شامل سه گونه سفال ساده بی‎‎لعاب، سفال لعاب‎‎دار و اشیاء کاشی و سرامیک است.

براساس این گزارش، بخش عمده‎‎ای از سفالینه‌های میبد در داخل استان مصرف و بخشی نیز راهی بازارهای داخلی و خارجی کشورمان می‌شود.