عکس: بازدید از منطقه شکارممنوع مرور

  به گزارش اردکان گویا ساعت ۷:۴۰ مورخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۳  به همراه اعضای محترم انجمن دوستداران محیط زیست و پس از هماهنگی های لازم  عازم منطقه شکار ممنوع مرورمیبد شدیم. در آغاز سفر با استقبال گرم وراهنمایی های خوب علی اکبر کارگرریاست محترم محیط زیست شهرستان میبد روبه رو  شدیم. منطقه شکار ممنوع مرور به مساحت […]

 

به گزارش اردکان گویا ساعت ۷:۴۰ مورخ ۰۳/۱۱/۱۳۹۳  به همراه اعضای محترم انجمن دوستداران محیط زیست و پس از هماهنگی های لازم  عازم منطقه شکار ممنوع مرورمیبد شدیم. در آغاز سفر با استقبال گرم وراهنمایی های خوب علی اکبر کارگرریاست محترم محیط زیست شهرستان میبد روبه رو  شدیم.

منطقه شکار ممنوع مرور به مساحت ۸۱۰۰۰هکتار میباشد این مکان درسال ۱۳۸۱به منطقه شکار ممنوعه اعلام گردید لذا امید است با ارتقاع این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی وافزایش حمایتهای انجام گرفته وحیات وحش از<< شکار ممنوع>> به <>که در دستور کار شورای عالی میحط زیست در اقدامات لازم هرچه سریعتر مبذول گردد

با ورود به پاسگاه محیط زیست بنستان با محیط بانان احمد شیری ومحمدنصیری آشنا شدیم.

همچنین آقایان ابراهیم قاسمی ومهدی خوابگه که از گشت زنی برگشته بودند مارا مورد لطف خود قرار دادند

در همان بدو ورود ما با دوربین شکاری به نظاره گر چرای قوچ و میش در اطراف پاسگاه شدیم داخل ساختمان تاکسیدمی گرگ وتصاویری جذاب حیات وحش و کلکسیون پروانه ها چشم نوازی میکرد.

داخل پاسگاه از ما پذیرایی گرمی شد و پس از آن عازم منطقه شدیم

این منطقه دارای دو بخش میباشد:

بخش اول :کوهستانی وصخره ای که حیواناتی  از قبیل:کل .بز.را در خود جای داده است

بخش دوم: کم ارتفاع ودارای تپه  ماهور های فراوان میباشد که بیشتر قوچ ومیش را در خود جای  داده است.

این منطقه دارای حیاط وحش متنوعی میباشد از جمله می توان به حیواناتی چون قوچ و میش کل و بز وگوشت خوارانی مانند:گرگ کفتارو کاراکال اشاره کرد.

خزندگان: آگاما ، بزمچه ، افعی شاخدار ، شتر مار شیرازی ، پله مار، مار قیطانی ، لاک پشت ممیزی

پرندگان: کبک ، تیهو ، عقاب طلایی ، باقرقره ، دلیجه . کلاغ نوک سرخ

جوندگانی تیشی(سیخور) . خارپشت ، جربیل ، دوپای مسواکی .  دوپای کوچک ، سمور سنگی وسنجابک درختی را نام بردکه در این منطقه یافت میشود.

کوههای مجاور پوشیده از برف  بود ودر اطراف که پا میگذاشتیم  نیز پوششی از برف قرار داشت

جاذبه های زیادی دراین منطقه وجود داشت که از جمله جوشیدن آب از زمین  که  در زبان محلی به آن (آب قل)می گفتند اشاره کرد

آن طور که جناب آقای شیری محیط بان منطقه اشاره کرد آب قل های زیادی در اطراف وجود دارد و آ ب  این آب قل هاپر از املاح می باشد ولی منبع خوبی برای حیاط وحش منطقه می باشد

از دیگر جاذبه ها میتوان اشاره کرد به جریانهای متعددو روان  آبهای منطقه می باشد این منطقه دارای آب فراوان می باشد وحتی در تا بستان نیزمشکل کمبود آب وجود ندارد.

همچنین بازدیدی از آبشار زیبای علوییه  و قندیلهای زیبای آن که حالا بیشتر به صورت یخ زده براثر شدت سرما شده بود  صورت گرفت .

در حال عبور از منطقه بودیم که با چشم شاهدگله قوچ و میش که در حال حرکت از تپه های ماهوربودند شدیم

منظره بسیار زیبا و رویایی که هر بینده ای از دیدن آن  لذت خواهد برد.

در اینجا محیط بانان آنچنان امنیتی برقرار کردند که دسته های تیهو به صورت عاد ی از کنا رمان  عبور میکردند که جای تقدیر و تشکر از کلیه زحمات آن محیط بانان دارد  که چنین فعال در شبانه روز ودر سخت ترین شرایط ومکان به خدمت صادقانه خود ادامه می دهند.

با این همه زیبایی که در این منطقه بکر وجود دارد متاسفانه وجود معادن سنگهای ساختمانی و تخریب زیستگاه در مسیر  جابجایی ترددحیات وحش چهره زیبای طبیعت را دگرگون ساخته و فعالیت معادن در داخل این  زیستگاه چالش های زیادی رابرای پو شش گیاهی منطقه و منابع آب بوجود آورده است که امیدواریم با همت مسوولان شاهد کاهش اثرات این معادن بر منطقه باشیم.

در مسیر بازگشت نماز را در مسجد صاحب الزمان به جماعت اقامه کردیم. لازم به ذکراست این بازدیدها به صورت دوره ای وهماهنگیهای انجام شده توسط جناب آقای سپهری بین اعضای  انجمن دوستدارن محیط زیست اردکان صورت می پذیرد.

امید برآن داریم که حمایت های بیشتر مردمی و مسولان در حفظ  این گنجینه های طبیعی صورت گیرد.

نویسنده: حبیب اکبری

عکاس: محمد سپهری اردکانی