میبد در زمره شهرستانهای پرسرقت استان

“علیرضاخالقی” در گفت‏‏وگو با ایسنا، با بیان این ۸۴ درصد از کل پرونده‌های ورودی به پلیس‌ آگاهی یزد مربوط به سرقت و مابقی شامل پرونده‌های جعل و کلاهبرداری، جرائم جنایی و اقتصادی‌ است، تصریح کرد: البته وقوع سرقت در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با  ۴٫۶ درصد کاهش روبرو بوده و […]

“علیرضاخالقی” در گفت‏‏وگو با ایسنا، با بیان این ۸۴ درصد از کل پرونده‌های ورودی به پلیس‌ آگاهی یزد مربوط به سرقت و مابقی شامل پرونده‌های جعل و کلاهبرداری، جرائم جنایی و اقتصادی‌ است، تصریح کرد: البته وقوع سرقت در ۹ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با  ۴٫۶ درصد کاهش روبرو بوده و در کشف نیز نزدیک به چهار درصد افزایش را شاهد بوده ‌است.

وی از افزایش قریب شش درصدی نسبت کشف‌ وقوع سرقت در استان در این مدت نسبت به زمان مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: به عبارتی ۷۲ درصد از سرقت‌هایی که در استان به وقوع پیوسته، به کشف انجامیده ‌است که این آمار در مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۶درصد بوده‌ است.

کشف ۷۲ درصد از کل سرقت‌های امسال

خالقی از کشف ۷۲ درصد از کل سرقت‌های ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت: تاکنون ۷۰ درصد از سرقت منازل، بیش از ۱۲۵درصد از سرقت مغازه‌ها به احتساب برخی سرقت‌های سال‌های قبل و ۹۹ درصد از خودروهای سرقتی استان کشف شده ‌است.

وی با بیان این که ۷۸ درصد از سرقت‌های استان مربوط به مرکز استان است، شهرستان‏‏های میبد با ۵٫۶ درصد و سپس اردکان و بافق را از شهرستان‎‎های پر سرقت پس از مرکز استان خواند.

سرقت موتورسیکلت فراوان‏‏ترین سرقت استان

خالقی در مورد میزان فراوانی انواع سرقت در استان نیز اظهار کرد: بالاترین آمار سرقت در استان مربوط به سرقت موتورسیکلت با فراوانی ۲۸ درصد از کل سرقت‌های ۹ ماهه امسال بوده و پس از آن شاهد سرقت از اماکن خصوصی با فراوانی ۱۶٫۵ درصد و سرقت لوازم و وسایل داخل خوردو با فراوانی ۱۳درصد هستیم.

وی با اشاره به فراوانی ۲۸ درصدی سرقت موتورسیکلت،‌ ۱۳ درصدی قطعات خودرو و چهار درصدی سرقت خودرو در این مدت، ۴۵ درصد از سرقت‎‎های استان را در حوزه حمل و نقل شهری ذکر کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به به حوزه ناوگان حمل و نقل عمومی در استان شد.

وی افزود: حدود ۲۷درصد از سرقت‌ها نیز درحوزه سرقت از منزل، مغازه و اماکن خصوصی اتفاق می‌افتد که علت اصلی آنها بی‌مبالاتی مردم در نگهداری از این محل‌هاست.

این مقام انتظامی استفاده از سیستم‏‏های هشداردهنده و دوربین‏‏های مدار بسته را از عوامل مؤثر در پیشگیری از این گونه سرقت‌ها بیان کرد و اولویت در این رابطه را با استفاده و نصب سیستم‏‏های هشداردهنده دانست.

سرقت‏‏های خشن کمتر از یک درصد

خالقی یک سوم دیگر سرقت‎‎های استان عمدتاً مربوط به سرقت‌های خرد دانست که شامل سرقت احشام عمدتاً در روستاها و حاشیه شهرها، محموله‏‏ها، کیف‌قاپی و جیب‌بری و غیره است.

وی سرقت به عنف در استان در ۹ ماهه امسال را کمتر از یک ‌درصد بوده که عمدتاً شامل کیف‌قاپی و سرقت تحت پوشش مأمور و گاهاً با تهدید سلاح سرد بوده است و سرقت مسلحانه نیز در این مدت تنها یک مورد و مربوط به یک طلافروشی بوده که سارقان آن شناسایی و دستگیرشده‎‎اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره سرقت موتورسیکلت به عنوان فراوانترین نوع سرقت در استان، گفت: با وجود این که این سرقت در استان بیشترین آمار سرقت‎‎ها را به خود اختصاص داده است ولی ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۵ درصد کاهش در این رابطه را شاهد بوده‎‎ایم.

سهل انگاری علت عمده سرقت‏‏ها

رییس‌ پلیس آگاهی استان عمده‌ترین دلیل بالا بودن آمار سرقت موتورسیکلت را عدم رعایت نکات ایمنی از سوی مالکان و سهل‌انگاری آنان در نگهداری آن عنوان کرد و گفت: این سرقت‌ها شیوه و شگردخاصی ندارد و بسیاری از موتورها پس از یکی دو روز کشف می‌شوند و بررسی‏‏ها  نیز نشان می‎‎دهد که اغلب سارقان برای جابه‎‎جایی از به محل دیگری با استفاده از موتورسیکلت اقدام به این جرم کرده و سپس آن را به حال خود رها کرده‎‎اند.

وی با تاکید بر نقش شهروندان در کاهش این نوع سرقت در استان، اظهار کرد: متاسفانه با توجه به این سرقت بلافاصله پس از اعلام به مرکز فوریت‌های پلیسی۱۱۰ و تایید توسط کارشناسان مربوطه در محل وقوع جرم،در سیستم‌های پلیسی ثبت می‎‎شود، شاهد درج شدن آمار بالای سرقت موتورسیکلت در سامانه پلیس برای استان هستیم.

طرح جمع‌آوری موتورهای فاقد تجهیزات ایمنی

خالقی یکی از اقدامات صورت گرفته پلیس برای کاهش سرقت موتورسیکلت در سال جاری را اجرای طرح جمع‌آوری و انتقال به پارکینگ موتورهای فاقد تجهیزات ایمنی از سطح شهر با هماهنگی مقام‌قضایی و از سوی پلیس پیشگیری و کلانتری‌ها و پاسگاه‌های استان اعلام‌ کرد.

وی ادامه داد: این موتورسیکلت‎‎ها پس از پیدا شدن صاحب و اخذ تعهد از مالک برای رعایت اصول ایمنی با هماهنگی مقام ‌قضایی، تحویل داده می‎‎شود که همین عامل نیز در کاهش سرقت‏‏ها موثر بوده است.

وی البته یکی از دلایل دیگر بالا بودن آمار سرقت موتور در استان را حجم بالای موتورسیکلت در استان و فراوانی استفاده مردم از این وسیله نقلیه در حمل و نقل شهری ذکر کرد هرچند که اکثراً نیز این وسایل فاقد تجهیزات ایمنی هستند.

کاهش ۱۵٫۶ درصدی سرقت از اماکن

رییس‌ پلیس آگاهی استان در رابطه با سرقت از اماکن خصوصی نیز گفت: این جرم نیز در سال جاری ۱۵٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته ‌است که عمدتاً یعنی معادل ۸۰ درصد آنها، شامل سرقت از اماکن در حال ساخت و ساز مسکونی و تجاری فاقد نگهبان بوده است به نحوی که سارقان اموال مربوط به مصالح بنایی یا ساختمانی این اماکن را به سرقت می‌برند.

وی افزود: بخش دیگر سرقت از این اماکن، مربوط به کارگاه‌های صنعتی، انبارها و جاهایی که خدمات فنی به مردم ارائه می‌دهند و علی رغم داشتن دیوار و حصار، فاقد تجهیزات ایمنی مناسبی هستند.

وی ادامه‌داد: اماکن دولتی هم شامل این آمار می‌شوند ولی آمار خیلی پایینی از سرقت‎ها را شامل می‏‎‏شوند چرا که حراست ادارات دولتی با پلیس هماهنگ‌‏‏تر است و نکات حفاظتی و ایمنی را در نگهداری از ساختمان‌ها رعایت می‌کنند.

کاهش ۱۵٫۵ درصدی لوازم و قطعات خودرو

خالقی فراوانی سرقت لوازم و وسایل از داخلی خودرو در تمام کشور را به دلیل اقدام به شکستن شیشه خودرو و انجام سرقت در عرض چند ثانیه یادآور شد و بهترین راه پیشگیری در این رابطه را قرار ندادن اموال و اشیاء قیمتی یا وجوه ‌نقد در داخل خودرو حتی برای چند لحظه ذکر کرد.

وی با بیان این که سرقت‏ قطعات خودرو معمولاً اواخر شب اتفاق می‌افتد، نگهداری خودرو در پارکینگ را از راههای پیشگیری از این نوع سرقت برشمرد.

رییس پلیس آگاهی استان در ادامه با اشاره به اقدامات و هشدارهای صادره در این باره از کاهش ۱۵٫۵درصدی این قبیل سرقتها نسبت بمدت مشابه سال گذشته خبر داد.

وی آمار سارقان دستگیر شده اتباع بیگانه در استان را آمار بالایی ندانست ولی حضور آنها در استان را بر وضعیت اجتماعی استان موثر خواند و گفت: بیکاری جوانان بومی به دنبال بکارگیری این افراد غیربومی مشکلاتی مانند اعتیاد و روی آوردن به سرقت را به دنبال دارد و در این رابطه اثرگذار است.

خالقی در پایان نیز با ابراز تأسف از این که گاهاً در استان گزارشاتی از سرقت از اطفال دریافت می‌‌شود، درصد این سرقت‌ها را عمدتاً پایین بیان کرد و موکداً به اولیاء توصیه کرد: از همراه کردن زیورآلات با دانش‎‎آموزان خود به هنگام رفتن به مدرسه یا خارج از منزل خودداری کنند چرا که ممکن است سارق در هنگام سرقت این زیورآلات، به کودکان نیز آسیب برساند.