میبد در زمره ۱۳ شهر نمونه گردشگری ایران

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: از مجموعه ۱۳ شهر نمونه گردشگری کشور، سه شهر از این استان است. تفت، میبد و ابرکوه در زمره ۱۳ شهر نمونه گردشگری مصطفی فاطمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه شهر ابرکوه ، تفت و […]

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: از مجموعه ۱۳ شهر نمونه گردشگری کشور، سه شهر از این استان است.
تفت، میبد و ابرکوه در زمره ۱۳ شهر نمونه گردشگری
مصطفی فاطمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سه شهر ابرکوه ، تفت و میبد با داشتن برخی شاخص ها به عنوان شهرهای نمونه گردشگری معرفی شده و در میان شهرهای نمونه گردشگری کشور قرار دارند.

وی اضافه کرد :در این خصوص تنها از استان یزد که دارای آثار ثبتی زیاد و مناطق فرهنگی و گردشگری متعددی است این تعداد شهر گردشگری معرفی شده است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه انتخاب این شهرها شاخص هایی داشته اند، ادامه داد: این شاخص ها شامل تمام ظرفیت های طبیعی و تاریخی است که به ویژگی های تاریخی، طبیعی، اکوتوریسم، میراث ناملموس و معنوی شهرها، ظرفیت های تفریحی و ورزشی و گردشگری سلامت توجه دارد.

وی یادآور شد : تعداد آثار ثبت شده ملی، ساختار شهری ، ظرفیت طبیعت گردی، ساماندهی ورودی های شهر و استقرار مراکز پاسخگویی به گردشگران و مسافران نیز بخشی از پیش نیازهای این شهرهاست اما لازمه حفظ این شاخص ها و جایگاه این است که مسوولان شهرستان بپذیرد شهر واقعا گردشگری است و در اجرای تمامی طرحها به این مهم توجه کنند.

این مسوول به شهرهای گردشگری هشدار داد که این شهرها ممکن است اگر شاخص های شهرهای گردشگری رعایت نکنند از مجموعه شهرهای گردشگری حذف شده و شهرهای دیگر جایگزین آنها شود.

فاطمی تصریح کرد: این شاخص ها بسیار شکننده است و برخی از شهرهای ما با این شاخص ها بسیار فاصله دارند.

وی درباره دلیل عدم حضور شهر یزد درمیان شهرهای گردشگری نیز گفت: درخواست ثبت شهر یزد را در این مجموعه داده ایم ولی چون تعداد شهرها محدود بوده و این استان بیشترین شهر نمونه گردشگری را دارد فعلا در ثبت یزد محدودیت داریم.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان درباره بودجه این شهرها اظهار کرد: با وجود اعلام بودجه برای این شهرها ولی تاکنون بودجه ای به ما ابلاغ نشده است.

چند روز قبل مدیرکل مناطق نمونه و زیرساخت های گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور از اختصاص یک میلیارد تومان اعتبار برای تهیه طرح جامع شهرهای نمونه گردشگری خبر داده بود .

جلال تاجیک با بیان اینکه این بودجه در ردیف متفرقه های بودجه سال ۹۳ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیش بینی شده است، افزوده است: با توجه به سطح اعتبارات ، شهرهای بزرگی چون ری و شیراز را از تخصیص این بودجه مستثنی کردیم چون آنها نسبت به سایر شهرهای نمونه گردشگری توانمند هستند با این حساب این اعتبار به ۱۱ شهر نمونه گردشگری دیگر اختصاص می یابد.

مشهد، شیراز، ری، نیشابور، بسطام، رامسر، لاهیجان، تفت، ابرکوه، میبد، سرعین، ماهان و دماوند، ۱۳ شهری هستند که از دولت قبل مصوبه «شهر نمونه گردشگری» را گرفتند و کاشان نیز به عنوان شهر نمونه چهاردهم در فهرست انتظار گرفتن مصوبه از دولت فعلی است .

همچنین ۱۱۶۸منطقه ، حدود ۱۰۰روستا و ۱۱محور نمونه گردشگری نیز تعریف شده است.

استان یزد یکهزار و ۴۸۰ اثر تاریخی ثبت شده غیر منقول و ۶۰۰ بنای تاریخی ثبت شده ملی دارد که میزبان گردشگران داخلی و خارجی است.

یزد، نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار بوده که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

از دیگر اماکن دیدنی یزد می توان به زندان اسکندر، بقعه شیخ احمد فهادان، مجموعه تاریخی هشت، مسجد چهل محراب، آتشکده زرتشتیان، گنبد مصلای عتیق، بقعه دوازده امام، مسجد یعقوبی و بقعه سید شمس الدین اشاره کرد .

نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با ۱۰۰کیلومتر طول ، قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج، نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با ۴۵۰ سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان از جمله این آثار تاریخی و طبیعی در استان یزد است.

در مجموع ۷۷ محله از مجموعه محلات شهر یزد به دلیل قرار گرفتن در محدوده بافت تاریخی و یا در حریم آن، در سال ۱۳۸۴ و با شماره ۱۵۰۰۰، با عنوان «بافت تاریخی یزد» به ثبت آثار ملی رسیده اند.