شناسایی ۱ میلیون تبعه بیگانه غیرمجاز در کشور

عباس نصرالله پیش از ظهر امروز در بازدید از مهانشهر افاغنه در شهرستان میبد، با اشاره به ساماندهی اتباع مجاز در کشور اظهار داشت: از مدت‌ها قبل منتظر این بودیم که در راستای ساماندهی اتباع خارجی به ویژه اتباع مجاز؛ به طور خاص اقدام‌هایی در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی به آنها در حوزه‌های گوناگون بهداشت […]

عباس نصرالله پیش از ظهر امروز در بازدید از مهانشهر افاغنه در شهرستان میبد، با اشاره به ساماندهی اتباع مجاز در کشور اظهار داشت: از مدت‌ها قبل منتظر این بودیم که در راستای ساماندهی اتباع خارجی به ویژه اتباع مجاز؛ به طور خاص اقدام‌هایی در راستای ارتقای سطح خدمات‌رسانی به آنها در حوزه‌های گوناگون بهداشت و سلامت، معیشت، توانمندسازی و ارتقای سطح آموزشی انجام دهیم که در این زمینه در استان یزد و شهرستان میبد خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده است.
وی ارتقاء شاخص‌های بهداشتی در مهمانسرها را یکی از خدمات مطلوب خواند و افزود: این خدمات در عین حال کافی نیست و تلاش می‌کنیم که در این سال میلادی، ساماندهی بهتر و مطلوب‌تری را در حوزه بهداشت و سلامت به اتباع در مهمانشهرها ارائه دهیم.
معاون اجرایی مدیرکل اتباع وزارت کشور با بیان اینکه تمامی خدمات خود را در داخل مهمانشهرها متمرکز کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: احداث کتابخانه، توسعه فضاهای بهداشتی و آموزشی، ایجاد بازارچه های غذایی، فضاهای ورزشی و اوقات فراغت از جمله برنامه‌های امور اتباع در مهمانشهرها در امسال است.
وی افزود: اتباع مجازی که در سطح استان‌ها دارای کارت پناهندگی هستند به مهمانشهرها هدایت می‌شوند تا اقشار آسیب‌پذیر آنها با کاهش هزینه‌ها مورد حمایت جدی قرار بگیرند.
نصراللهی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان حضور غیرقانونی اتباع را در کشور نمی‌پذیریم و با حضور غیرقانونی مقابله می‌کنیم، تصریح کرد: حدود یک میلیون نفر پناهنده غیرمجاز در سطح کشور وجود دارد که ۹۷ درصد آنها در خارج از مهمانشهرها ساکن هستند.
معاون اجرایی مدیرکل اتباع وزارت کشور تاکید کرد: در راستای ساماندهی بویژه برخورد جدی و قاطع با غیرمجازین، برابرکنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوقی و قوانین داخلی اقدام می‌کنیم، به هیچ عنوان حضور غیرقانونی را نمی‌پذیریم و حتما با آن مقابله می‌کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های متولی از جمله نیروی انتظامی باید با حضور غیر مجاز اتباع برابر با دستورالعمل مقابله کنند، افزود: در این راستا اردوگاه‌های مراقبتی پیش‌بینی شده و به محض دستگیری، اتباع غیر مجاز از طریق اردوگاه‌ها برابر ضوابط و مقررات از کشور خارج می‌شوند.
معاون اجرایی مدیرکل اتباع وزرات کشور با اشاره به نرخ حضور اتباع در یزد گفت: نرخ حضور اتباع در استان یزد نسبت به ۱۹ استان کشور نرخ پایینی است و برای حضور قانونی اتباع به دنبال تقویت مهمانشهر‌ها هستیم تا دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم هم در این راستا رفع شود.
نصراللهی تقویت مهمانشهرها و ایجاد مکان‌های جدید برای اسکان پناهندگان را فرصتی برای خدمت‌رسانی و حمایت بیشتر از پناهندگان دانست و گفت: اکثر خدمات از جمله بهداشت و سلامت، آموزشی در مهمانشهرها رایگان است.
وی گفت: با ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق جدید، بقیه اتباع مجاز پراکنده در سطح شهر به مهمانشهرها هدایت می‌شوند تا برخی از آسیب‌های اجتماعی که آنها را تهدید می‌کند را کاهش دهیم.
وی گفت: هدف نهایی از ارائه همه این خدمات به پناهندگان و اتباع و ارتقای سطح بهداشت و معیشت، این است که به فضل الهی با استقرار امنیت در افغانستان، مهارت‌آموزی و توانمندسازی پناهندگان در بازگشت به کشورشان در عمران و آبادانی و سازندگی افغانستان موثر باشد.