حاشیه‌هایی خواندنی از مراسم یادبود مادر حاج قاسم سلیمانی +عکس

نخستین بار که حاج قاسم حسینیه را ترک کرد، برای خوشامدگویی به یک بانو بود. مادر سردار شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) که برای عرض تسلیت آمده بود و لابد خیلی خاطر حاج قاسم را می‌خواست.

دلنوشته خود خطاب به حاج قاسم سلیمانی را از طریق قسمت نظرات این مطلب درج کنید.

از قبل معلوم بود که مراسم بزرگداشت مادر فرمانده نیروی قدس سپاه چه مراسم باشکوهی خواهد بود.

همه برای عرض تسلیت آمده بودند، برای همین شاید حسینیه «عاشقان ثارالله» ستاد فرماندهی کل سپاه به عنوان محل مراسم انتخاب شده بود تا ازدحام جمعیت برای دوستداران حاج قاسم مشکل ساز نشود.

مراسم طبق برنامه، ساعت ۱۶ با قرائت پیام فرمانده معظم کل قوا خطاب به سردار آغاز شد و در ادامه آن نیز پاسخ سردار که حالا خود را «کوچکترین سرباز» و نه «سرباز کوچک» می‌خواند، قرائت شد.

حاج قاسم به رسم تکریم حاضران، در ابتدای در ورودی ایستاد و سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه، سردار محمد شیرازی رییس دفتر نظامی فرمانده معظم کل قوا، سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، سردار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه، سردار جعفر اسدی معاون بازرسی قرارگاه مرکزی خاتم، سردار مرتضی قربانی مشاور رییس ستادکل نیروهای مسلح و حجت‌الاسلام علی شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در نیروی قدس در کنار سردار قرار گرفتند. البته در دقایق پایانی، محسن رضایی فرمانده اسبق کل سپاه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز به این جمع اضافه شدند.

13920623203416232_PhotoL
* شخصیت های نظامی

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر غلامعلی رشید جانشین ستادکل، سرداران سرلشکر محمد باقری و مصطفی ایزدی معاونان ستاد کل، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا، امیر سرلشکر محمد سلیمی مشاور نظامی فرمانده معظم کل قوا، امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار محمدرضا نقدی رییس سازمان بسیج مشتضعفین، سردار علی فضلی جانشین بسیج، سردار غلامرضا محرابی، سردار محمد کاظمی، سردار قاآنی، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار احمد وحیدی وزیر سابق دفاع، سردار جباری فرمانده سپاه ولی امر، سردار مصطفی محمدنجار مشاور رییس ستاد کل، سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا، حجت‌الاسلام حسین طائب رییس سازمان اطلاعات سپاه و سردار حسین همدانی نیز از جمله فرماندهان نیروهای مسلح بودند که همرزم و دوست قدیمی‌شان را در غم از دست دادن مادر، که خودش آن را «مصیبتی غیر قابل جبران» خوانده بود، تسلای خاطر دادند.

13920623203359431_PhotoLبوسه سردار سلیمانی بر پیشانی فرمانده کل سپاه

*شخصیت‌های غیرنظامی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سابق، محمود علوی وزیر اطلاعات، حجت‌الاسلام حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات، محمدرضا عارف، وحید حقانیان، مجید نامجو وزیر سابق نیرو، محمد جعفری رییس دفتر رییس مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمدجواد ظریف وزیر خارجه، حمید بقایی، غلامحسین الهام، محسن رفیق‌دوست، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور، سیدعزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما، آیت‌الله موحدی کرمانی امام جمعه موقت تهران، بیژن زنگنه وزیر نفت، علی ربیعی وزیر تعاون، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، کمال خرازی وزیر اسبق خارجه و سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت عالی ملی از جمله شخصیتهای غیرنظامی حاضر در مراسم بودند.

13920623203427308_PhotoL
* شخصیت‌های خارجی

حاج قاسم را باید «فرمانده بین‌المللی» سپاه بدانیم و برای همین هم بود که شخصیت های خارجی زیادی هم برای عرض تسلیت به وی آمده بودند.

محمد نصر نماینده ویژه خالد مشعل(حماس)، سیدابراهیم امین رییس دفتر سیاسی حزب‌الله لبنان، هادی عامری وزیر حمل و نقل عراق، اسامه النجیفی رییس پارلمان عراق، شیخ جلال صغیر امام جمعه مسجد براثا، رئیس هیئت علمای لبنان، الزواوی سفیر فلسطین در تهران و عدنان حسن محمود سفیر سوریه و نماینده ویژه بشار اسد هم از کسانی بودند که برای ابراز همدردی آمده بودند اما مهمترین مقام خارجی حاضر در مراسم، دکتر رمضان عبدالله شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که البته حاج قاسم هم خوب این میهمان عزیزش را تکریم کرد.

اواخر سال ۱۹۹۵ میلادی، وقتی دکتر فتحی شقاقی دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در جزیره مالت به دست جوخه های ترور موساد به شهادت رسید، دکتر رمضان عبدالله جانشین او شد تا امروز رهبری یکی از مهمترین گروههای مبارز فلسطینی را برعهده داشته باشد.

13920623203412940_PhotoLرمضان عبدالله نفر وسط

* احترام ویژه سردار به سه نفر

صادق آهنگران مداح مراسم، شعری در وصف مادر فرمانده نیروی قدس سپاه خواند و بعد از آن هم قدری عزاداری و سپس سخنرانی آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان…

عکاس‌ها جلوی در ورودی و درست در مقابل فرمانده عزادار سپاه ایستاده بودند تا هیچ واکنش او را از دست ندهند و تنها کسی که می‌توانست جمع این عکاسان را متفرق کند، خود حاج قاسم بود.

فرمانده محبوب، دو بار شبستان حسینیه را ترک کرد و یک بار هم عکاسان را دنبال خود به بخش انتهایی حسینیه کشاند.

نخستین بار که حاج قاسم حسینیه را ترک کرد، برای خوشامدگویی به یک بانو بود. بانویی شاید هم سن و سال مادر خودش. مادر سردار شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) که برای عرض تسلیت آمده بود و لابد خیلی خاطر حاج قاسم را می‌خواست.

بار دوم که حاج قاسم حسینیه را برای دقایقی ترک کرد، برای صحبت با فرد دیگری بود که نمی‌دانستیم کیست اما اینقدر برای سردار، عزیز بود که مجلس را برای دقایقی ترک کرد تا از طریق تلفن همراه با او صحبت کند.

اما دفعه سوم که سردار جمع جلوی در ورودی را ترک کرد، برای تشکر از دبیرکل دوست‌داشتنی جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که در ردیف اول صندلی‌های انتهای حسینیه نشسته بود.

* پسر جوان پشت سر فرمانده

در میان حاضران در سالن، جوان خوش‌سیمایی بود که ارتباط عمیقی با حاج‌قاسم داشت و در طول مراسم درست پشت سر سردار ایستاده بود و گاهی بوسه‌ای بر شانه او می‌زد و هر چند دقیقه یکبار هم در گوشی باهم حرف می‌زدند و حاج قاسم گه‌گداری او را در کنار خود می‌ایستاند و به برخی فرماندهان هم معرفی‌اش می‌کرد.

هر کس او را نمی شناخت، با معرفی سردار، لبخندی بر لبانش می‌نشست و پسر جوان را بغل می‌کرد و می‌بوسید.

پنج سال قبل بود که برای اولین بار او را در تلویزیون دیده بودیم. پدرش روز ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ در محله کفرسوسه دمشق به دست تروریست‌های موساد ترور شد و شهادتش، او را از گمنامی درآورد و حالا پسر او که نام عموی شهیدش را بر وی گذاشته بودند، مانند پسر، در کنار حاج‌قاسم ایستاده بود.

او «جهاد عماد مغنیه» فرزند سردار بی‌بدیل حزب‌الله، شهید عماد مغنیه(حاج رضوان) بود.

13920623204546202_PhotoLجهاد عماد مغنیه فرزند سردار شهید عماد مغنیه پشت سر سردار سلیمانی

ارتباط جهاد با حاج قاسم چیزی فراتر از رابطه یک پسر با دوست پدرش بود و هرکس نمی دانست گمان می کرد «جهاد» پسر فرمانده است.

13920623000609_PhotoLجهاد در کنار پدر (عماد مغنیه)

مراسم به دقایق انتهایی خود می‌رسید و میهمانان یکی‌یکی از حسینیه خارج می‌شدند و بودند کسانی که هم در هنگام ورود و هم موقع خروج از فرصت، برای دیدار نزدیک با فرمانده دوست‌داشتنی جلو می‌رفتند، دستی می‌دادند، مصافحه‌ای می‌کردند و برخی هم که می‌خواستند دست سردار را ببوسند، با اکراه و ممانعت او روبرو می‌شدند.

رفتن مادر سردار تنها نشانه کوچکی بود که نشان داد پسرش چه نفوذی در دل مردم ایران دارد؛ پسری که امروز یکی از نمادهای مقاومت و دشمنی با شیطان بزرگ شناخته می‌شود.

* چند حاشیه از مسئولین

محمود احمدی نژاد در حالی قصد ترک مراسم را داشت که خبرنگاران زیادی دور او جمع شده بودند و یکی از افراد حاضر در مراسم نیز از رییس جمهور سابق درخواست کمک مالی داشت که احمدی نژاد به او گفت من پولی در جیب ندارم و سپس از غلامحسین الهام خواست اگر پولی دارد به او کمک کند.

احمدی نژاد درخصوص هجمه‌های اخیر نسبت به دولت نهم و دهم نیز گفت: اینها را رها کنید ما با آمریکا در حال جنگیم.

13920623203423939_PhotoL

* علوی وزیر اطلاعات نیز در پی برخورد یکی از محافظین مراسم با یکی از خبرنگاران که قصد سوال از وی را داشت، به آن فرد محافظ اعتراض کرد و گفت شما حق نداری به خبرنگاران دست بزنید. اینها دوستان ما هستند و سپس در حالی که از خبرنگار مذکور عذرخواهی کرد گفت این فرد جز تیم حفاظت ما نیست.

1392062320343396_PhotoL

* علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر سابق امور خارجه در هنگام ورود به حسینیه، مصافحه گرمی با سردار سلیمانی داشت و هر دو چند ثانیه نیز یکدیگر را در آغوش گرفتند.