جوکار: حاشیه‌ها بخاطر دخالت آقایان بود

دکتر محمدصالح جوکار نماینده یزد و اشکذر در مجلس به بیان جزییاتی از اتفاق‌های یزد پرداخت. او برخی گمانه زنی‌ها درباره سیاسی بودن موضوع خاکسپاری شهدا در میدان امیرچخماق یزد را رد کرد و تاکید کرد «اصلاً بحث سیاسی مطرح نبود. چه کسی با دولت مخالفت کرده‌است؟» به گزارش یزد رسا، محمد صالح جوکار نماینده […]

دکتر محمدصالح جوکار نماینده یزد و اشکذر در مجلس به بیان جزییاتی از اتفاق‌های یزد پرداخت. او برخی گمانه زنی‌ها درباره سیاسی بودن موضوع خاکسپاری شهدا در میدان امیرچخماق یزد را رد کرد و تاکید کرد «اصلاً بحث سیاسی مطرح نبود. چه کسی با دولت مخالفت کرده‌است؟»

به گزارش یزد رسا، محمد صالح جوکار نماینده یزد و اشکذر در مجلس در گفت و گو با خبرگزاری میراث فرهنگی، به بیان جزییاتی از اتفاق های یزد پرداخت. جوکار در اظهاراتش تاکید کرد جایی که سازمان میراث فرهنگی برای دفن شهدا در نظر گرفته بود، داخل سازه بود و باز هم می توانست مورد ایراد یونسکو برای ثبت جهانی ایمرچخماق قرار گیرد. به همین دلیل است که تاکید دارد مکان فعلی دفن شهدا با توجه به فاصله چهل متری که از بنا دارد، بهترین مکان برای به خاکسپاری شهدای گمنام بود.

او همچنین بحث های مطرح شده در فضای مجازی را یکی از دلایل اصلی تغییر تغییر تصمیم شورای تامین دانست و در ضمن تاکید کرد که تصمیم ها درباره یزد «از بالا» صادر می شد و بهتر بود مسئولان می گذاشتند تصمیم گیری در داخل یزد انجام شود.

جوکار برخی گمانه زنی ها درباره سیاسی بودن موضوع یزد را رد می کند و تاکید دارد که «اصلاً بحث سیاسی مطرح نبود. چه کسی با دولت مخالفت کرده است؟»

شما به عنوان نماینده یزد بدون شک در جریان جزئیات حاشیه هایی که درباره به خاکسپاری شهدای گمنام در میدان تاریخی امیر چخماق قرار دارید. لطف کنید در این باره کمی توضیح دهید.

شهدای گمنام بعد از ۲۶ سال از جبهه های مختلف آمدند و مردم هم تشییع باشکوهی کردند و کار انجام شد. چنین تشیع جنازه‌ای در یزد سابقه نداشت. به نظر من چون بحث جمع شده است، باید آینده را نگاه بکنیم.

جای فعلی که شهدا دفن شده اند کارشناسی تر است، چون ۴۰ متر از سازه فاصله دارد

از نظر قانونی چه اتفاقی افتاد؟ به هر حال شورای تامین در این باره تصمیم گرفته بود.

در شورای تامین توافقاتی صورت گرفت و تصمیم نبود. می توانیم بگوییم مسئولان به یک جمع بندی رسیدند که شهدا در جای دیگری دفن شود جای در نظر گرفته شده داخل سازه بود که این موضوع هم مشکل داشت. اگر بنا بر این بود که یونسکو به دفن شهدا ایراد بگیرد، جایی دومی که در نظر گرفته شده بود هم مشکل داشت. به اعتقاد من جای فعلی که شهدا دفن شده اند کارشناسی تر است، چون ۴۰ متر از سازه فاصله دارد. جایی که مد نظر دوستان میراث فرهنگی بود، داخل سازه قرار می گرفت، اما الان این قبرها ۴۰ متر از سازه فاصله دارد. من فکر می کنم که از نظر کارشناسی هم بهترین مکان بود برای دفن شهدا. متاسفانه بعضاً در فضای مجازی بد برخورد شد.

مخالفت‌های سازمان میراث فرهنگی از کجا ناشی می‌شد؟ چون سازمان میراث فرهنگی بارها با این موضوع مخالفت کرد.

تنها نظر مخالف از سوی سازمان میراث فرهنگی بود. نظر میراث این بود که شهدا در داخل سازه دفن شوند. بخش مردمی اعتقاد داشت که باید در وسط میدان دفن شوند. ما اگر وضعیت میدان را بررسی کنیم و شناخت به محیط پیدا کنیم، من فکر می کنم جای فعلی بهتر است. یعنی برای شهدا بهتر شد و ارتباطی هم با سازه ندارد. شما اگر اینها را در داخل سازه دفن می کردید یونسکو بیشتر ایراد می گرفت. حساسیت های بی‌جا و جهت دادن به این موضوع و این که اعلام کردند اینها مخالفت با دولت کردند. اصلاً بحث سیاسی مطرح نبود. چه کسی با دولت مخالفت کرده است؟ خیلی بد بیان کرده‌اند.

به نظر می‌رسید استاندار مخالف دفن شهدا در وسط میدان امیر چخماق بود و به همین دلیل جای جدیدی برای دفن پیکر شهدا در نظر گرفته شد.

نظر استاندار اینطور نبود. در مجموع اگر میراث فرهنگی کشور اجازه می داد در خود یزد تصمیم گیری می شد، کارها خیلی بهتر جلو می رفت. بعضی افراد که کارشناس نبودند، نظر کارشناسی می دادند و دخالت می کردند. این نظرها هنوز هم ادامه دارد و بعضاً مصاحبه می کنند که ما شکایت می کنیم. آدمی که اصلاً موضوع ربطی به او ندارد.

آیا کارشناس مربوط به مباحث میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی هست یا نه؟

ببینید قانون یک موضوع مشخص است. قانون درباره میراث فرهنگی هست و در مجلس هم داریم. قانون کاملاً شفاف و روشن است و هیچ جای قانون چنین چیزی نیامده است.

نظر میراث فرهنگی انجام می شد، دخل و تصرف در بنا بود

آیا در قانون «هرگونه دخل و تصرف در بنای ثبت ملی شده» نهی نشده است؟

سازه جداست و شهدا جدا دفن شده اند. اتفاقاً اگر کاری که نظر میراث فرهنگی بود انجام می شد، دخل و تصرف در بنا صورت می گرفت. اما در حال حاضر قبر شهدا ۴۰ متر با سازه فاصله دارد. زمین خالی که میراث فرهنگی نیست!؟ هست؟ میدان که تاریخی نیست. میدانی تا به حال چند بار درختانش با لودر زیر و رو کرده اند و یک چیزهایی اضافه تر هم برای آن گذاشته اند که میراث گفته اینها باید تخریب شود. سازه ای که در اثر نداشتن اعتبار و در اثر چاه های فاضلاب در حال تخریب است و شکافه های عمیق در آن به وجود آمده است، باید فکری برای آنها بکنیم. شهدا آمدند و ماندگاری بخشیدند به این میراث.

تصمیم تغییر محل دفن شهدا در شورای تامین استان گرفته شد. تا صبح روز بعد چه اتفاقی افتاد که شهدا در وسط میدان دفن شدند؟

تصمیم شورای تامین این بود که از وسط میدان به داخل سازه انتقال داده شود. من نمی دانم بیاییم داخل سازه حفاری کنیم اشکالی ایجاد نمی شود؟

اگر آقایان دخالت نمی کردند، حاشیه‌ای برای خاکسپاری شهدا به وجود نمی‌آمد

به هر حال این موضوع تصمیم شورای تامین بود.

بحث کارشناسی است. قرار بود به گونه ای مصالحه و هماهنگ شود، اما متاسفانه در فضای مجازی بعضی ها این جا به جایی قبور شهدا را دستاورد قهرمانانه برای خودشان تلقی کردند. این موضوع حساسیت مردم را بیشتر کرد. مردم حساس شدند. اگر یک کاری هم بناست هماهنگ شود، لازم هست که طرف مقابل هم دیگران را تحریک نکند. اما از برخی اتفاق ها به عنوان دستاوردهای پیروزمردانه یاد شده است. مدارک تمام این ها وجود دارد. خداقوت و دستمریزاد در صفحه های مجازی به هم گفتند. مردم هوشیار و بیدار هستند. خودشان آمدند و این اقدام را انجام دادند. خیلی بهتر می شد آقایان دخالت های بی جا در استان انجام نمی دادند و می گذاشتند موضوع در خود استان جمع شود، این اتفاق ها نمی افتاد.

تصمیم ها درباره یزد «از بالا» صادر می شد/ کارشناس میراث فرهنگی در تهران بنشیند و اظهار نظر کند قابل قبول نیست

یعنی اینطور که شما می گویید تصمیم نهایی شورای تامین در استان گرفته نشده است که چنین واکنش هایی داشت؟

بیشتر دستورات از بالا می رسید. دستوری و کارشناسی که اگر اینطور شود چه می شود و اگر آنطور بشود چه می شود. وگرنه در استان راحت تر می شد جمع بندی کرد. در استان کسی مخالف تشییع و تدفین نبود. حتی درباره مکان هم مخالفتی نبود. کارشناس باید بیاید و آنجا را ببیند. این که کارشناس در تهران بنشیند و اظهار نظر بکند قابل قبول نیست.

برخی که بوی باروت به دماغشان نخورده است، حرف از شکایت می زنند

آیا کارشناسان اداره میراث فرهنگی یزد در میدان حضور نداشتند و ندیده اند؟

نه خیر. کارشناس باید بیاید آنجا و موضوع را توجیه کند که دفن در داخال سازه از نظر یونسکو ایراد دارد یا جایی که ۴۰ متر با سازه فاصله دارد. این موضوع جای سوال است. به هر حال موضوع حل شده است. این که برخی بحث شکایت را مطرح می کنند قابل قبول نیست. بعضی از افرادی که بوی باروت به دماغشان نخورده است، حرف از شکایت می زنند، شکایت از چه کسی؟ از شهدا؟ شکایت از مردم؟ این حرف ها دیگر کهنه شده است. این که امروز غرور ملی را در کنار میراث فرهنگی داریم، ارزشمند است. باید بتوانیم دفاع مقدس را برای گردشگران خارجی به خوبی تبیین کنیم. مثل کشورهای دیگر. در کنارش هم بگوییم میراث عظیم فرهنگی گذشته مان هم این است. این بازدارنده در مقابل تهدید دشمنان است و آن افتخار ما در عرصه میراث فرهنگی.