۲۰۰ بی‌سواد پایین ۵۰ سال در میبد

کارشناس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش میبد اعلام کرد: براساس آخرین پالایش انجام گرفته تعداد بی سواد گروه هدف (۴۹-۱۰) ساله در شهرستان میبد کمتر از ۲۰۰ نفر هستند وجود ۲۰۰ بی سواد در شهر میبد ‘محمدعلی هاتفی’ روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آخرین سر شماری نفوس مسکن […]

کارشناس نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش میبد اعلام کرد: براساس آخرین پالایش انجام گرفته تعداد بی سواد گروه هدف (۴۹-۱۰) ساله در شهرستان میبد کمتر از ۲۰۰ نفر هستند
وجود ۲۰۰ بی سواد در شهر میبد
‘محمدعلی هاتفی’ روز یکشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس آخرین سر شماری نفوس مسکن در گروه سنی ۴۹-۱۰سال ، نرخ با سوادی با کم کردن افراد بی سواد معلولین ذهنی و اتباع بیگانه ۵۸/۹۸درصد که رتبه اول استان را داریم.

وی اظهار کرد: هزینه با سواد کردن یک فرد در حد چهار مهارت عنوان شده در اساسنامه نهضت سواد آموزی هفت میلیون و یکصد هزار ریال است که این مبلغ بدون در نظر گرفتن هزینه های پرسنلی ،تشکیلاتی وسخت افزاری است.

هاتفی در خصوص علت به وجود آمدن بی سوادی در میبد گفت: بی سوادی تابع شرایط و اقتضائات بوده عدم توانایی های ذهنی افراد ، اولیاء بیسواد یا مشکلات اجتماعی و مهاجرانی که این اواخر جمعیت زیادی به علت شرایط اقتصادی در میبد ساکن شده اند.

کارشناس نهضت سواد آموزی میبد با توجه به اینکه بیسوادی در دنیا تعاریف مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: مجموعه توانایی هایی که فرد را قادر می سازد تا با اعتماد به نفس به راهکارهای اجتماعی برسد و با استفاده از این مهارت ها رابطه خودش را با جامعه تنظیم کند.

وی افزود:سواد از بعد محلی ،ملی و بین المللی از موضوعات روز آگاه شدن است در تعریف بی سوادی که مورد قبول اکثر کشور های توسعه یافته وکمتر توسعه یافته است گفته شده است « آنچه از قوانین استنباط می شود این است که فرد بتواند بخواند و بنویسد و میان آنها مرز مشخصی را تعریف کند»

این کارشناس اظهار کرد: طبق اساسنامه سازمان سوادآموزی هر فردی که چهار مهارت خواندن ، نوشتن ، روخوانی قرآن کریم و محاسبات را نداشته باشد بی سواد تلقی می شود و بر اساس تعریف مرکز آمار هر شخصی که توانایی خواندن و نوشتن داشته باشد با سواد محسوب می شود.

کارشناس نهضت سوادآموزی میبد با توجه به جامعه هدف براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سن جامعه هدف از ۱۰سال تا ۴۹ سال است که یکی از چهار مهارت فوق را بلد نباشد شامل می شود .

وی ادامه داد: افراد بالای ۵۰ سال اولویت سازمان نهضت سواد آموزی نیست در آموزش و پرورش بر اساس تاکید وزیر آموزش وپرورش، آموزش ۴مهارت ارتقاع سطح آگاهی های عمومی و چگونگی زیستن در اجتماع برای گروه سنی ۲۰-۱۰ سال اولویت خاص در نظر گرفته شده است.

هاتفی اضافه کرد: سازمان نهضت سواد آموزی خود را موظف به خدمات رسانی بیشتر این گروه نسبت به سایر گروه ها می داند.

وی خاطر نشان کرد: سواد آموزی در شهر با همه ارگان ها رابطه مستقیم دارد و بی سوادی منشأ برخی از خسارت ها به شهر می شود که در ابتدا خود افراد را درگیر می کند و اعتماد به نفس آنها را کاهش می دهد.

هاتفی گفت: افراد نمی توانند انتخابی آگاهانه و ارتباطی اثربخش با افراد دیگر داشته باشند در این میان ارگان هایی مثل مرکز بهداشت ،بهزیستی ،ثبت احوال ،کمیته امداد ،جهاد کشاورزی بیشترین همکاری را در فرایند سواد آموزی در میبد داشته اند.

وی به مردم توصیه کرد: همشهریان با آموزش دهندگانی که برای ثبت نام حضور پیدا می کنند و یا معرفی افراد بی سواد به اداره سوادآموزی جهت آموزش به آنها همکاری کنند.