اقدام عجیب و غیرقانونی حسن روحانی

شورای عالی فضای مجازی را که می‌شناسید؟‌‌ همان شورایی که در اسفندماه سال ۹۰ به فرمان رهبر انقلاب تاسیس شد و قرار شد تا مسئولیت هدایت اوضاع نابسامان اینترنت در کشور را برعهده بگیرد ولی نه دولت دهم آن را تحویل گرفت و نه با روی کار آمدن دولت یازدهم، دردی از این شورا دوا […]

شورای عالی فضای مجازی را که می‌شناسید؟‌‌ همان شورایی که در اسفندماه سال ۹۰ به فرمان رهبر انقلاب تاسیس شد و قرار شد تا مسئولیت هدایت اوضاع نابسامان اینترنت در کشور را برعهده بگیرد ولی نه دولت دهم آن را تحویل گرفت و نه با روی کار آمدن دولت یازدهم، دردی از این شورا دوا شد؛ حتی کار تا عدم برگزاری جلسات شورا هم پیش رفت.

به گزارش رجانیوز، حالا خبری در رسانه‌ها درباره این شورا مطرح شده که علاوه بر تعجب و حیرت، جای تامل بسیار دارد. روز گذشته اعلام شد که رئیس جمهور با عضویت وزیر ورزش و جوانان در شورای عالی فضای مجازی موافقت کرد. نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور در نامه به دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، موافقت حسن روحانی با عضویت وزیر ورزش و جوانان در این شورا را اعلام کرد.

این خبر در حالی منتشر شده که اساسا اعضای شورای عالی فضای مجازی همانند دیگر شوراهای عالی (شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی امنیت ملی و…) به صورت مستقیم به فرمان و از سوی رهبر انقلاب منصوب می‌شوند و افراد بر اساس جایگاه حقیقی یا حقوقی خود به ایفای مسئولیت در آن می‌پردازند.

بر طبق قانون و آیین نامه فعالیت شورای عالی مجازی، اعضای این شورا نیز ترکیبی از اعضای حقیقی و حقوقی به شرح زیر هستند که توسط رهبر انقلاب تعیین شده‌اند.

بر طبق همین چارچوب، ریاست شورا برعهده رئیس‌جمهور است اما شخص رئیس‌جمهور حق اضافه کردن افراد دیگربه مجموعه شورا را ندارد. به عنوان مثال، رئیس شورای عالی امنیت ملی هم شخصیت حقوقی ریاست جمهوری است اما رئیس نمی‌تواند و حق ندارد فرد یا افرادی را به مجموعه اضافه یا از آن خارج کند و بر طبق قانون، این کار منحصرا در اختیار رهبر انقلاب است.

حالا جای این پرسش است که آقای روحانی بر اساس کدام مجوز و کدام بند قانونی اقدام به اضافه کردن وزیر ورزش و جوانان به مجموعه شورای عالی فضای مجازی کرده است؟ آیا این مساله با هماهنگی و مجوز رهبری صورت گرفته یا اینکه رئیس‌جمهور به دلیل ریاست بر شورا به خود اجازه چنین کاری را داده است؟

مشخص شدن این ابهام بزرگ از آنجایی قابل توجه و مهم است که در دوران فعالیت دولت یازدهم، شخص آقای روحانی نشان داده که تمایلی به حضور و تشکیل مداوم جلسات این شورا ندارد و مبحث مهم «شبکه ملی اطلاعات» را هم که پایه رفع بسیاری از مشکلات خدمات اینترنتی در کشور است، چندان جدی و قابل پیگیری نمی‌داند. حالا چه اتفاقی روی داده که دکتر حسن روحانی دست به تغییر اعضای این شورا زده است، باید به صورت روشن از سوی مقامات دولتی بیان شود.

گفتنی است از عمر شورای‌ عالی فضای مجازی قریب به دو سال می‌گذرد و علی‌رغم تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جایگاه این این شورا و مرکز ملی فضای مجازی، هنوز نتوانسته است به «نقطهٔ کانونی متمرکزی برای سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور» تبدیل شود.

این در حالی است که با حکم رهبر معظم انقلاب «کلیه دستگاه‌های کشور موظف به همکاری همه جانبه» هستند و شورای‌ عالی و مرکز ملی فضای مجازی، تبدیل به دبیرخانه‌ای مختصر و کم‌کار و حاشیه‌ای شده است. در حالی که تمهید ابعاد سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی فضای مجازی بر عهده این مرکز ملی است.