دیدار معاونان وزارت خارجه با آیت‌الله اعرافی

تعدادی از معاونان و مسئولان وزارت امور خارجه با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی با آیت الله اعرافی دیدار و گفتگو کردند. به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی در ابتدای این دیدار با اشاره به مسائل مدیریتی اظهار داشت: وقتی انسان وارد سازمان […]

تعدادی از معاونان و مسئولان وزارت امور خارجه با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی با آیت الله اعرافی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی در ابتدای این دیدار با اشاره به مسائل مدیریتی اظهار داشت: وقتی انسان وارد سازمان می شود و مسئولیتی را می پذیرد، در حقیقت امانتی را قبول می کند که در معرض آسیب ها و چالش هایی است که نیازمند توجه مستمر است.

وی ویژگی مدیر موفق را در پایش و رصد خویش دانست و در ادامه برخی از آسیب ها را برشمرد و اظهار داشت: اولین آسیب کار مدیریتی طعمه پنداری کار و مسئولیت است. حضرت علی (ع) می فرماید:”إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَهٍ وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَهٌ ” طعمه اندیشی در برابر امانت اندیشی و رسالت اندیشی است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با تاکید بر وجود اهداف مختلف برای انجام کار تصریح کرد: دستگاه وجودی انسان کامل و متعالی طوری است که به دنبال اهداف متعالی است.

وی آسیب دوم در کار مدیریتی را غفلت برشمرد و گفت: در عهد مالک اشتر و دیگر روایات غفلت از حق خدا و حق جامعه و مردم از آسیب های مدیریتی است که بدان تذکر داده شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اصل را حق خداوند دانست و تاکید کرد: در نظام کاری اصل حق خداوند و سپس حق جامعه است و در طول کار باید توجه داشته باشیم که از این دو منفک نشویم.

وی عجب را سومین آسیب دانست و تصریح نمود: عجب و غرور و خودشیفتگی سومین آسیب کار مدیریتی است که عمدتا در مدیریت و کار و قدرت پیدا می شود و بسیار حساس و در عین حال مخفی است، به نحوی که انسان توانایی خود را بیش از حد می داند.

آیت الله اعرافی ، حقیر پنداری و کوچک شمردن دیگران را آسیب دیگر در مدیریت خواند و اظهار داشت: دستگاه ذهن ما به طور طبیعی اینگونه عمل می کند که با دو عینک به درون و بیرون می نگرد و خوبی های درون را بزرگ و بدی های آن را کوچک می بیند و عینک بیرون بر عکس عینک درون می نگرد.

وی ادامه داد: این عینک های وارونه بشر را دچار چالش می کند و اگر این دو ارزیابی را کنار هم بگذاریم خواهیم دید که ارزیابی درون و بیرون فرق می کند و انسان را دچار خودشیفتگی و غرور و ناچیز شمردن دیگران می کند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به خودسازی در اسلام بیان داشت: خودسازی انسان که اسلام بر آن تاکید دارد برای همین امور است لذا وقتی دیگران را می بینی خوبی های او را هم ببین و همین نگاه و آسیب ها در سطح دولت و نظام و تمدن نیز قابل فرض است.

وی آسیب پنجم مدیریت را روزمره شدن برشمرد و تاکید کرد: از آسیب های کارهای اداری روزمره شدن و کاهش شوق است و باعث پیر و فرسوده شدن سازمان ها می شود و از بالندگی و سازندگی سازمان ها جلوگیری می کند که مدیر هر سازمان باید دائم با آن مبارزه کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به مدیریت پیامبر(ص) اشاره کرد و گفت: در موارد مختلف حضرت علی(ع) در نهج البلاغه از عظمت پیامبر(ص) سخن به میان می آورد در جایی می فرمایند:” طَبِیبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ ” رسول خدا(ص) در طول این سال ها مانند پزشک و طبیبی بود که به دنبال بیمارها می گشت.

وی در بخش دوم سخنان خویش المصطفی را نماد حوزه بین المللی دانست و اظهار داشت: جامعه المصطفی نهاد بالنده ای است که در پرتو ارشادات رهبر معظم انقلاب و مراجع و شخصیت ها در مسیر مقدسی گام برمی دارد.

آیت الله اعرافی ، ماموریت المصطفی را پرورش عالمان دینی دانست و تاکید کرد: از ماموریت های جامعه المصطفی پرورش عالمان دینی آشنای به زمان و همچنین تولید اندیشه و معرفت دینی متناسب با نیازهای امروز است.

وی سی هزار طلبه دانش آموخته از ۱۲۰ کشور را بخشی از فعالیت های انجام گرفته المصطفی دانست و تصریح نمود: طلاب دانش آموخته جامعه المصطفی در حوزه های مختلفی چون؛ تبلیغ های سنتی، تدریس در حوزه ها و دانشگاه های المصطفی و دیگر مراکز علمی دنیا، فعالیت در عرصه رسانه ای و مدیریت های کلان مشغول فعالیت و خدمتند.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به مراکز علمی داخل و خارج کشور گفت: مراکز جامعه المصطفی رشته های مختلف علمی درحوزه های علوم عقلی و فلسفی، فقه و اصول، علوم قرآن و حدیث، ادیان و مذاهب، علوم اجتماعی، زبان و فرهنگ و چندین رشته دیگر از کاردانی تا دکتری دانش پژوه داشته و مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: در کنار آموزش های حضوری دانشگاه مجازی المصطفی نیز در چهار زبان در رشته های مختلف دانش پژوه دارد، همچنین آموزشهای کوتاه مدت و آموزش های مهارتی نیز در مراکز دیگر المصطفی به طلاب ارائه می گردد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه رویکرد المصطفی را عقلانی دانست و گفت: گفتمان جامعه المصطفی، گفتمان انقلاب اسلامی است و بر مصالح کلان امت اسلامی تاکید داشته اسلام آن اسلام تقریبی و هماهنگ با امت اسلامی است.

وی با تاکید بر شفافیت و رسمیت در کارها تاکید کرد: دستگاه دیپلماسی منافع ایرانی و اسلامی را تامین می کند و هدف ما نیز هماهنگی هر چه بیشتر با دستگاه دیپلماسی کشور است.

در ادامه تعدادی از دیپلمات ها و مسئولان سوالاتی را مطرح کردند که آیت الله اعرافی ضمن پاسخ دادن به آن سوالات آن ها برای برنامه ریزی های آینده المصطفی راهگشا و مفید خواندند.