رکود صنایع یزد را به آستانه تعطیلی نزدیک کرد

یزد ششمین استان صنعتی کشور است و در بسیاری صنایع نظیر کاشی و سرامیک، ریسندگی و … یکی از قطب‌های تولید به شمار می رود اما به نظر می رسد صنایع این روزها رونق گذشته خود را ندارند و رکود سخت گریبان آنها را می فشارد. به گزارش مهر، یزد گرچه تا دو دهه پیش، […]

یزد ششمین استان صنعتی کشور است و در بسیاری صنایع نظیر کاشی و سرامیک، ریسندگی و … یکی از قطب‌های تولید به شمار می رود اما به نظر می رسد صنایع این روزها رونق گذشته خود را ندارند و رکود سخت گریبان آنها را می فشارد.
به گزارش مهر، یزد گرچه تا دو دهه پیش، چندان با وجود صنایع موجود در آن شناخته نمی شد اما برخی صنایع در این استان قدمتی به طول یک قرن دارند که از آن جمله می توان به صنعت ریسندگی در این استان اشاره کرد.

ریسندگی یکی از صنایع اصلی در استان یزد بود، زمانی پارچه های یزدی بازار کشور را به سیطره خود درآورده بودند و در مجموع نساجی یزد برای خود یکه تازی می کرد.

علاوه بر کارخانه های بزرگ، زنان و مردان بسیاری در خانه های خود با به راه انداختن کارگاهی کوچک، نساجی انجام می‌دادند که این کار هنوز در بسیاری از خانه ها در مناطقی نظیر ابرندآباد، مریم آباد و … وجود دارد و شال بافی، شاخه ای از صنعت ریسندگی و نساجی بود که هنوز هم در خانه مشاهده می شود.

پس از اینکه پای صنعت کاشی و سرامیک به میان آمد و در کنار آن واحدهای فولادی نیز در یزد و میبد و اردکان و مهریز پا گرفتند، یزد کم کم سری در میان سرهای صنعتی کشور درآورد و این روزها با توسعه ای بزرگ به ششمین استان صنعتی کشور تبدیل شده و برخی شهرستانهای آن به تنهایی، یک قطب صنعتی در کشور به شمار می روند.

یکی از جذابیت های کار صنعتی در استان یزد، شکل گیری این بخش توسط بخش خصوصی است و کمتر واحد دولتی صنعتی در این استان مشاهده می شود و معدود واحدهای موجود نیز از چندی پیش به تدریج به بخش خصوصی واگذار شده اند.

صاحبان صنایع یزد اغلب صفر تا صد واحدهای صنعتی را بدون کمک دولت به راه انداخته اند

صاحبان صنایع در استان یزد اغلب به لحاظ اقتصادی انسانهای قدری بوده و هستند و از صفر تا صد یک واحد صنعتی بزرگ را خود به راه انداخته اند و در کنار تلاش و پویایی و خلاقیت و مدیریت، توانسته اند واحدهای خود را به سرعت گسترش دهند.

اما همین سرمایه داران قدر نیز مدتی است از رکود موجود در بازار نگرانند و حتی برخی از آنها تولید خود را به نصف رسانده اند.

یکی از صاحبان صنعت کاشی و سرامیک در استان یزد در مورد وضعیت تولید، سرمایه در گردش و بازار داخلی و خارجی محصولات کاشی و سرامیک به خبرنگار مهر گفت: از زمانی که وضعیت سوخت رسانی به کارخانه های کاشی و سرامیک تغییر کرد، به تدریج مشکلات شروع شد اما دو سه سال اخیر، اوج مشکلات صنعت در استان یزد بوده و به نظر می رسد رکود در طول یک سال اخیر بیش از گذشته بوده است.

سیدعلی میرجلیلی عنوان کرد: از دو سال پیش کارخانه که در سه شیفت تولید داشت، با تعدیل نیرو، کار خود را در دو شیفت انجام می دهد و به جرات می توانم بگویم اکنون تنها از ۳۰ درصد ظرفیت کارخانه استفاده می شود.

وی بیان کرد: این وضعیت در اغلب کارخانه های کاشی و سرامیک و حتی در صنایع ریسندگی و نساجی قابل مشاهده است و همکاران ما از رکود بازار ابراز نگرانی شدید دارند.

میرجلیلی خاطرنشان کرد: در مورد سرمایه در گردش نیز مشکل ما از دیرباز با بانکها وجود داشته و تا کنون هیچ یک از مراجع نه دولتی ها و نه مجلسی ها نتوانسته اند مشکل صنایع و بانکها را حل کنند به نحوی که بانکها به جای اینکه از واحدهای مشکل دار دستگیری کرده و با ارائه تسهیلات در صدد رفع مشکلات آنها باشند، این واحدها را با اصطلاح ستاره دار کرده و از ارائه تسهیلات به آنها خودداری می کنند و تسهیلات خود را به واحدهایی که مشکلات مالی ندارند، ارائه می دهند.

ارتباط صنایع و بانکها هنوز با کوهی از مشکلات مواجه است

وی افزود: هر چه تلاش شد تا برای واحدهایی که در زمینه سرمایه در گردش و نقدینگی مشکل دارند، تسهیلات فراهم شود، به رغم پیگیری های معاونت برنامه ریزی استانداری، این کار از سوی بانکها با مشکلات بسیاری همراه است.

میرجلیلی با بیان اینکه اغلب واحدهای کاشی و سرامیک با فروش محصولات خود در بازارهای خارجی نظیر عراق و … مشکل نقدینگی را به نحوی حل می کردند، یادآور شد: از زمانی که اوضاع عراق نا امن شده، صادرات ما به حد صفر رسیده و اکنون صادرات در دست دو یا سه واحد کاشی و سرامیک است و بقیه در حالت معلق هستند.

این معضلات و مشکلات در زمینه دیگر واحدها نیز وجود دارد به عنوان مثال واحدهای نساجی استان نیز همواره با حسرت از رونق گذشته بازار خود یاد می کنند و اغلب آنها معتقدند قدرت خرید مردم کمتر شده البته برخی دیگر از واحدها، محصولات ارزان چینی را عامل بی رونقی واحدهای خود می دانند.

گرچه صنایع نالان هستند اما برخی مسئولان معتقدند وضعیت صنایع چندان هم بد نیست و اگر رونق گذشته را ندارند، امروز نیز چندان بی درآمد نیستند.

همه مشکلات را نمی توان به گردن رکود انداخت/ مدیریتها هم ضعف دارند

رئیس خانه صنایع، معادن، بازرگانی و کشاورزی استان یزد در این زمینه اظهار داشت: رکود در صنایع استان یزد اثرگذار بوده اما به شکلی از سوی برخی کارخانه داران مطرح می شود، نیست و اگر وضعیت برخی کارخانه ها بد و در حالت رکود شدید قرار گرفته، همه آن به شرایط اقتصادی کشور مربوط نیست و برخی از این مشکلات به دلیل نحوه مدیریتهاست.

محمدرضا قمی عنوان کرد: واحدهای ما می گویند اکنون با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کنند در حالی که همین واحدها حتی در بهترین حالت و در روزهای اوج رونق خود نیز با ۱۰۰ درصد ظرفیت کار نکرده اند و در بهترین حالت، ۷۵ درصد ظرفیت تولید خود را به کار گرفته اند.

وی تصریح کرد: نمی گوییم شرایط اقتصادی، تحریم ها، رکود و … اثرگذار نبوده اما این تاثیر منفی به اندازه ای نیست که مطرح می شود.

قمی خاطرنشان کرد: یزد در همین شرایط نیز از بسیاری استانها در زمینه تولید جلوتر است و گرچه ایده آل نیستیم، اما آمارهایی که از تعطیلی واحدهای صنعتی خبر می دهند نیز چندان صادق نیست ضمن اینکه بازار صادرات صنایع نیز به نظر بد نیست و این امر از صدور کارتهای بازرگانی طی سال گذشته و سال جاری به خوبی هویداست و در این زمینه با رشد مواجه بوده ایم.

وی که خود از صاحبان صنایع استان یزد به شمار می رود، در مورد بسته خروج از رکود دولت نیز عنوان کرد: اگر این بسته اجرایی شود، کارآمد خواهد بود اما اگر قرار است در کشوی میز مسئولان میانی بماند، به درد بخور نخواهد بود.

صنایع به دنبال بازارهای دیگر جهانی باشند

قمی تصریح کرد: به نظر من برخی صنایع باید ضمن بهبود کیفیت محصولات خود و افزایش تنوع در تولید، به دنبال بازارهای دیگر جهانی باشند و تنها به بازارهای کشورهای همسایه اتکا نکنند زیرا هنوز بازارهای بکری در دنیا وجود دارد که نه تنها صنایع استان یزد بلکه صنایع کشور نیز به سراغ آنها نرفته اند.

گرچه سخنان مطرح شده توسط برخی مسئولان استان یزد در مورد رکود و وضعیت صنایع صحیح است اما نمی توان مشکلاتی که برخی صنایع با آنها دست به گریبان هستند را نادیده گرفت.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مورد رکود صنعتی در استان یزد، نظر صاحبان برخی صنایع را بیشتر تایید می کند تا مسئولان امر را.

محمدصالح جوکار در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: واحدهای صنعتی استان یزد اغلب از کمبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش رنج می برند و به نظر می رسد بانکها باید در این زمینه موثرتر عمل کنند.

وی نیز با انتقاد از عملکرد بانکها افزود: بانکها نباید تنها به واحدهای بزرگ توجه نشان دهند و واحدهای کوچک و متوسط را از تسهیلات خود بی بهره کنند.

جوکار، وجود هزار واحد صنعتی نیمه تمام در استان یزد که روی دست بخش خصوصی مانده است را نیز از مشکلاتی مطرح کرد که نشانگر رکود از یک سو و بی توجهی بانکها از سوی دیگر است.

وی عنوان کرد: واحدهای نیمه تمام بین ۲۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و اگر دولت و بانکها به تعهدات خود در قبال صدور مجوزهای صنعتی عمل نکند، شاهد رکود بیشتر در صنایع خواهیم بود و برعکس اگر تنها نیمی از این واحدها راه اندازی شوند، شاهد تحولی عظیم در تولید و اقتصاد استان یزد خواهیم بود.

وجود چند صدایی در صنایع استان یزد/ نظرات متفاوت صاحبان صنایع و مسئولان

آنچه مشخص است، بحث صنایع در استان یزد دچار چندگانگی است و گرچه وضعیت در استان یزد نسبت به سایر استانها بسیار مطلوبتر است اما چند صدایی در صنایع یزد، حداقل رسانه ها را دچار برخی ناباوری ها کرده است.

صاحبان صنایع مدام از رکود می نالند در حالی که مسئولان معتقدند رکود عامل اصلی مشکلات واحدهای صنعتی نیست و مشکلات در بخشهای دیگری همچون مدیریت، به کارگیری تسهیلات بانکی واحدها در امور دیگر و … است.

مسئولان از وجود این همه واحد صنعتی نیمه کاره می نالند و صاحبان صنایع معتقدند وجود صنایع جدید، رکود بیشتر صنایع قدیمی را رقم می زند و بازار اشباع شده برخی محصولات را اشباع تر می کند.

آنچه مسلم است، نمی توان منکر رکود فعلی در صنایع استان یزد شد اما به نظر می رسد با تقویت مدیریت ها و پیگیری های دولت و مجلس در مورد امور بانکی، می توان به رونق دهه های گذشته صنایع این استان رسید.