امسال چقدر چک برگشت خورد؟

رئیس کل بانک مرکزی گفت: چک‌های برگشتی در هفت ماهه نخست امسال ۴میلیون برگ بوده است که طی ۴ سال گذشته ۲۶ میلیون برگ چک برگشتی در کشور داشته‌ایم. به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی استانداری تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مبنی بر چک‌های برگشتی […]

رئیس کل بانک مرکزی گفت: چک‌های برگشتی در هفت ماهه نخست امسال ۴میلیون برگ بوده است که طی ۴ سال گذشته ۲۶ میلیون برگ چک برگشتی در کشور داشته‌ایم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه برنامه‌ریزی استانداری تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مبنی بر چک‌های برگشتی اظهار داشت: چک‌های برگشتی در بازار و اقتصاد بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند و در کشور ما نیز حجم این چک‌ها بالاست.

وی ادامه داد: نظام بانکی در این خصوص وظایفی را برعهده دارد و باید شرایط ارائه دسته‌چک به متقاضیان را به صورت دقیق مشخص کند و به افرادی که سابقه خوب مالی ندارند دسته چک داده نشود.

سیف بیان داشت: چک‌های برگشتی در هفت ماهه نخست امسال ۴میلیون برگ بوده است که طی ۴ سال گذشته ۲۶ میلیون برگ چک برگشتی در کشور داشته‌ایم.

سیف بیان داشت: اقداماتی برای جلوگیری از صدور چک‌های برگشتی انجام می‌دهیم که یکی از آنها سامانه چکاوک است که در ۱۲ استان کشور پیاده‌سازی شده و حداکثر تا اسفند سال جاری در تمام کشور پیاده‌سازی می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: این سامانه امکانی را ایجاد می‌کند که اعتبار درخواست‌کننده چک مشخص شود و به طور کلی انضباطی را برای مصرف‌کنندگان به وجود می‌آورد.

وی درباره نوسانات نرخ ارز بیان داشت: عوامل بنیادین مؤثر در تعادل بازار ارز از نظر بانک مرکزی تفاوتی ایجاد نشده است و نرخ بازار یک نرخ تعادلی است. بعضی وقت‌ها دخالت‌هایی که انجام می‌شود نوساناتی را به وجود می‌آورد که بانک مرکزی در صدد ساماندهی این شرایط است.

رئیس کل بانک مرکزی، افزود: بانک مرکزی به نرخ ارز در بازار نگاه منطقی دارد و اجازه می‌دهد این قیمت با عوامل بنیادین تعدیل شود. نوسانات شدید ناگهانی در قیمت ارز به هیچ وجه منطقی ندارد و برنامه‌هایی نیز برای ایجاد انضباط در این بازار در دستور کار قرار گرفته است.

سیف درباره نرخ ۲۸۰۰تومانی دلار در بودجه ۹۴ اظهار داشت: این یک نرخ محاسباتی است و به هیچ وجه هیچ‌گونه قطعیتی نسبت به تحقق آن در آینده وجود ندارد و ممکن است بر اثر عوامل و یا شرایط اقتصادی این روند به نحوی پیش برود که این نرخ محقق نشود. پیش‌بینی نرخ ارز در بودجه ۹۳، ۲۶۵۰تومان بود که از ابتدای امسال شاهد تحقق آن نبودیم و در حال حاضر که ۹ ماه از سال می‌گذرد نرخ ارز ۲۶۹۰ تومان است و متوسط نرخ ارز در ۸ ماه گذشته ۲۵۲۰ تومان بوده است.

سیف درباره پتانسیل‌های اقتصادی استان تهران نیز اظهار داشت: این استان پتانسیل‌های بالایی برای تولید و رشد اقتصادی دارد اما با توجه به اینکه در کشور نظام برنامه‌ریزی و اولویت‌گذاری داریم تلاش ما بر این است که کل کشور از منابع محدود استفاده بهینه‌ای داشته باشد.

سیف در ابتدای جلسه برنامه‌ریزی استان تهران درباره اقتصاد کلان کشور اظهار داشت: دستاوردهای اساسی دولت در بخش اقتصادی و بازگشت ثبات و آرامش و اقتصاد و بازار داشته است و در طول یک سال منتهی به مرداد ۹۳ نسبت به سال قبل متوسط نرخ ارز حدود ۶درصد کاهش پیدا کرده است که این کاهش نوسانات موجب می‌شود سرمایه‌گذاران تصمیمات بلندمدت بگیرند.

وی درباره پروژه مسکن مهر نیز اظهار داشت: شیوه بسیار غلطی در تأمین منابع مالی پروژه‌های مسکن مهر در نظر گرفته شده که نهایتاً با توجه به احساس مسئولیت این کار نیمه‌تمام را به پایان می‌رسانیم اما سعی کردیم شیوه‌هایی را به کار ببریم که از آثار تخریبی این پروژه در اقتصاد جلوگیری شود.

وی درباره افزایش وام تسهیلات پروژه مسکن مهر افزود: این تسهیلات از ۲۵ میلیون به ۳۰ میلیون تومان در صورت تصویب شورای پول و اعتبار افزایش می‌یابد.