مرمت خانه تاریخی «داروغه» مشهد

حمید ضمیری، شهردار منطقه ثامن مشهد در خصوص بناهایی که در طرح بافت فرسوده به عنوان میراث فرهنگی شناخته شده‌اند، خاطرنشان کرد: دو بنا بر اساس طرح تفصیلی در معابر این بافت قرار گرفتند و مابقی در فضاهای تجاری، اقامتی و مسکونی قرار دارند. ضمیری ادامه داد: رویکرد ما این است که تا حد امکان […]

حمید ضمیری، شهردار منطقه ثامن مشهد در خصوص بناهایی که در طرح بافت فرسوده به عنوان میراث فرهنگی شناخته شده‌اند، خاطرنشان کرد: دو بنا بر اساس طرح تفصیلی در معابر این بافت قرار گرفتند و مابقی در فضاهای تجاری، اقامتی و مسکونی قرار دارند.

ضمیری ادامه داد: رویکرد ما این است که تا حد امکان این فضاها حفظ شود و در این راستا طرح‌هایی از جمله جابه‌جایی این آثار را ارائه داده‌ایم اما خواسته ما از میراث فرهنگی این است که آن‌ها نیز در جهت تملک و احیای این اغنیه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه خانه  تاریخی «داروغه» یکی از مهمترین اماکن تاریخی موجود در منطقه ثامن مشهد است، بیان کرد: این مکان تاریخی در راسته حوض مسگران و راسته بهادرخان شهید سالاری مقدم، کوچه  یوسف خان قرار دارد.

وی افزود: هرچند اطلاعات چندانی از زمان ساخت این بنای تاریخی در دست نیست، اما با توجه به اظهارنظر ریش سفیدان محلی، این خانه حدود ۱۱۰ سال پیش توسط معماران و بناهای روس به دستور شخصی که اواخر دوره  قاجار داروغه  مشهد بوده، ساخته شده است.

ضمیری با بیان اینکه خانه «داروغه» در زمان ساخت منزلی شخصی بوده که مراسم پذیرایی رسمی در آن انجام می شده است، اظهار کرد: بر اساس شواهد موجود تا حدود ۳ دهه  گذشته، این بنای تاریخی کاربرد مسکونی داشته است، اما سال ۱۳۶۶ این خانه توسط ورثه به نمایندگان یکی از هیئت های مذهبی روستای شهیدیه شهرستان میبد یزد فروخته شد و از آن پس تا سال ۹۱ از این بنا به عنوان محل تجمع و اسکان هیئت های مذهبی استفاده می شد.

شهردار منطقه ثامن مشهد با بیان اینکه این خانه تاریخی در سال ۹۱ توسط شهرداری منطقه تملک شده است، تاکید کرد: شهرداری منطقه ثامن در راستای حفاظت و صیانت از خانه های تاریخی موجود در بافت، پس از تملک خانه داروغه، مرمت آن را زیر نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی با هزینه شهرداری بر عهده گرفته است.