سیگنال خطرناک رئیس بانک مرکزی به ۱+۵

در حالی که طی روزهای گذشته نوسانات شدید در بازار ارز باعث ایجاد نگرانی شده و قیمت دلار از ۳۵۵۰ تومان نیز عبور کرده است، روز گذشته رییس بانک مرکزی اظهارات عجیب و خطرناکی را درباره آینده بازار ارز بیان کرد. به گزارش رجانیوز، در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ علیرغم تمام […]

در حالی که طی روزهای گذشته نوسانات شدید در بازار ارز باعث ایجاد نگرانی شده و قیمت دلار از ۳۵۵۰ تومان نیز عبور کرده است، روز گذشته رییس بانک مرکزی اظهارات عجیب و خطرناکی را درباره آینده بازار ارز بیان کرد.
به گزارش رجانیوز، در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ علیرغم تمام عقب نشینی های تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بازهم به دلیل زیاده خواهی های آمریکا با بن بست مواجه شده است، ولی ا… سیف عصر دوشنبه در جمع تعدادی از مدیران بانکی گفت: «از آنجا که پیش بینی ها مذاکرات هسته ای مثبت است و علائم مثبتی از نتیجه آن وجود دارد، بانک ها باید خود را برای این دوره آماده کنند.»

سیف در ادامه با تاکید بر اینکه عزم جدی در دو طرف مذاکره کننده برای به نتیجه رساندن مذاکرات وجود دارد، گفت: «این مذاکرات بیشتر از این می توانست به تاخیر بیفتد اما براساس تاکیدات انجام شده دستیابی به مذاکرات دور دست نیست و در دامنه هفت ماهه اتفاق خواهد افتاد!»

این پیش بینی در حالی از سوی سیف مطرح شده که اولا مشخص نیست با چه منطقی قرار است ۷ ماه دیگر اقتصاد کشور در تب و تاب مذاکرات هسته ای دچار نوسان باشد و ثانیا مگر بسیاری از مسئولان ارشد دولت یازدهم تا پیش از مذکرات یازدهم با اظهاراتی مشابه به حرفهای سیف، از توافق نهایی و بازگشایی اقتصاد کشور سخن نمی گفتند؟ پس چرا این روزها اتفاق دیگری افتاده و همچنان آمریکا ذره ای از فشارهای اصلی خود از ایران نکاسته است؟

به بیان دیگر این اظهارات سیف نشان می دهد مسئولان ارشد اقتصادی کشور همچنان از وعده های پوچ و دروغ غرب در یک سال و نیم گذشته عبرت نگرفته اند و با خوش بینی بیش از حد نسبت به طرف مقابل، سیگنال های خطرناکی را در فضای رسانه ای برای طرف مقابل ارسال می کنند که معنای آن جز ادامه نیاز ایران به غرب برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور نیست.

از سوی دیگر، گره زدن وضعیت قیمت دلار به نتیجه مذاکرات هسته ای در حالی صورت می گیرد که افکار عمومی هنوز اظهارات سال گذشته آقای سیف درباره نرخ دلار را به یاد دارد، زمانی که نرخ دلار در حال سقوط به زیر ۳۰۰۰ تومان بود اما وی با حضور در برابر دوربین رسانه ها اعلام داشت سقوط قیمت دلار به کمتر از این میزان دیگر منطقی نیست! و همین جمله وی باعث توقف و حتی بالاتر رفتن نرخ دلار در آن برهه گشت. موضوعی که به خوبی نشان داد قیمت دلار در بسیاری از مواقع بیش از آنکه تابع تحولات خارجی باشد در گرو تصمیم و اظهارات برخی مسئولان کشور است.

در مجموع به نظر می رسد بهتر است تا مسئولان  به جای تلاش برای پیشگویی مذاکرات هسته ای و دل بستن به وعده های پوچ غرب برای بهبود اوضاع اقتصادی ایران، از اتفاقات یک سال و نیم گذشته و شکست مذاکرات عبرت بگیرند کما اینکه پیش از این نیز رییس جمهور محترم در دی ماه سال گذشته توافق ژنو را به معنای تسلیم قدرتهای بزرگ در برابر ملت ایران دانسته بود (فیلم) اما تجربه نشان داده بهبود اقتصاد کشور با شعار و کلی گویی و دل بستن به وعده های غرب راه به جایی نمی برد بلکه تنها راه موجود در این باره، پرداختن به ظرفیت های درونی، دوری از اتکای بودجه سالانه به نفت و تقویت تولید ملی است.