برگزاری همایش ملی ایرانشناسی در میبد

 مدیر گروه ایران شناسی دانشگاه میبد گفت: همایش ملی ایران شناسی، فرهنگ و آداب و رسوم، اردیبهشت سال آینده در دانشگاه میبد برگزار می شود. منصور طرفداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این همایش در سه محور “مسائل ایران شناسی”، “فرهنگ، آداب و رسوم” و “میبد شناسی” برگزار می شود که در محور […]

 مدیر گروه ایران شناسی دانشگاه میبد گفت: همایش ملی ایران شناسی، فرهنگ و آداب و رسوم، اردیبهشت سال آینده در دانشگاه میبد برگزار می شود.

منصور طرفداری در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این همایش در سه محور “مسائل ایران شناسی”، “فرهنگ، آداب و رسوم” و “میبد شناسی” برگزار می شود که در محور اول تعریف ایران شناسی، نقد و بررسی سرفصل‌ های ایران شناسی، روش شناسی و روش تحقیق در رشته ایران شناسی، جایگاه کنونی مطالعات ایران شناسی در ایران و جهان مورد تاکید است.

وی عنوان کرد: در محور “فرهنگ، آداب و رسوم” نیز تاثیر و تاثر گروه زبان ‌های ایرانی باستان شامل مادی، سکایی، اوستایی و فارسی باستان همچنین ایرانی میانه شامل پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی و ایرانی نو شامل کردی، بلوچی، لری، بختیاری، ترکمنی و … در بسط گسترده فرهنگ ایرانی مدنظر قرار گرفته است.

طرفداری در این بخش همچنین نقد و تحلیل گویش‌های محلی و تفکیک گویش‌ها، لهجه‌ها و زبان‌ها در گستره ایران شناسی به گونه‌ای روشمند، معرفی و شناخت اعیاد، جشن های ملی و محلی، مراسم دینی و آیینی در حوزه ایران شناسی، ایران شناسان و عرفان و تصوف، نقش ایرانیان در علوم اسلامی نظیر فقه، حدیث، تفسیر، فلسفه، باورهای عامیانه، بازیهای محلی، خوراکی ها و روش آشپزی محلی، آیین های تولد،‌ بلوغ، ازدواج و مرگ، آیین های تطهیر، ترانه ها و سروده های محلی و … به عنوان گرایش های محور دوم مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: محور سوم نیز شامل زیربخش‌های میبد شناسی، پیشینه تاریخی، آداب و رسوم، تاثیر صنعت و حضور مهاجران غیربومی و تاثیر بر ساختار فرهنگی و اجتماعی میبد، صنایع دستی، مشاهیر میبد و … خواهد بود.

مدیرگروه ایران شناسی دانشگاه میبد همچنین با اشاره به شرایط علمی برای مقالات قابل قبول عنوان کرد: آثار ارسالی برای احراز سطح علمی لازم باید مسئله محور، علمی و پژوهشی بوده و از منابع علمی معتبر در آنها استفاده شده باشد ضمن اینکه نوآوری داشته و مطالب مستند و مباحث در آن به درستی تحلیل شده، دارای نتیجه مناسب و قابل ارائه باشد.

وی، مهلت ارسال چکیده مقالات را اول آذرماه و مهلت ارسال اصل مقالات را هفتم بهمن ماه اعلام کرد و افزود: ارسال مقالات از طریق سایت iranshenasimeybod۲۴@gmail.com یا ارسال به آدرس پستی میبد، بلوار خرمشهر، میدان دفاع مقدس، کیلومتر سه جاده میبد ندوشن، دانشگاه میبد، دبیرخانه همایش ملی ایران شناسی، امکان ‌پذیر است.

وی همچنین یادآور شد: با صلاحدید هیئت داوران، آثار برگزیده چاپ می شوند ضمن اینکه تنها آثاری قابل بررسی است که قبلا منتشر نشده و نویسنده متعهد به نشر آنها در جای دیگر نباشد.

طرفداری تاکید کرد: این آثار در سه سطح علمی ـ تخصصی، علمی ـ ترویجی، علمی ـ پژوهشی ارزیابی می شوند.