دیدار سفیر فرانسه با آیت الله اعرافی

«آقای برونو فوشه»، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران ، با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه ،  با آیت الله اعرافی دیدار و گفتگو کرد. به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی در این دیدار با اشاره به افراط گرایی در منطقه، دو […]

«آقای برونو فوشه»، سفیر فرانسه در جمهوری اسلامی ایران ، با حضور در سازمان مرکزی جامعه المصطفی العالمیه ،  با آیت الله اعرافی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش میبد آدینه به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، آیت الله اعرافی در این دیدار با اشاره به افراط گرایی در منطقه، دو عامل را از جمله مهم ترین عوامل در گسترش افراط گرایی دانست و تاکید کرد: در گسترش افراط گرایی دو عامل مسائل معرفتی و اجتماعی نقش عمده ای دارند.

وی در ادامه به توضیح عامل معرفتی پرداخت و تصریح کرد: عامل معرفتی یعنی توجه به گفتمان صحیح از اسلام که این شناخت از اسلام در گروه های تندرو  وجود ندارد، زیرا قرائت آنها از اسلام یک قرائت ناروا است.

رئیس جامعه المصطفی قرائات ناروا از اسلام را به دو گروه تقسیم کرد و گفت: در یکی از قرائت ها معارف اسلامی دیده نمی شود و اسلام را به شکل مادی گرایانه بررسی می کنند و در نقطه مقابل آن قرائت های تند و خشن از اسلام است.

وی شهر قم را مرکز قرائت صحیح و درست از اسلام دانست و خاطرنشان کرد: به نظر می رسد گفتمان انقلاب اسلامی در غرب به خوبی شناخته نشده است زیرا این گفتمان در مرز بین دو قرائت ناصحیح از دین قرار دارد و نه اسلام فردگرا را می پذیرد و نه اسلام با قرائت خشونت را قبول دارد.

آیت الله اعرافی عقلانیت و خردورزی را یکی از ویژگی های قرائت در قم دانست و تاکید کرد: تفکرات عقلی و فلسفی از دیرباز در حوزه های علمیه وجود داشته است و امروز که آن را با تفکرات فلسفی در برخی دیگر از کشورها چون عربستان و مصر مقایسه می کنیم خواهیم دید که تفکر عقلی قم با هیچ کدام از اینها قابل مقایسه نیست به نحوی که حتی در برخی از این مراکز تفکر عقلانی وجود ندارد.

وی رویکرد اجتهادی در فهم مسائل را از دیگر ویژگی های قرائت قم از اسلام برشمرد و تاکید کرد: اجتهاد یک تفکر عمیق و عقلانی به متون دینی است که موجب پرهیز از برداشت های سطحی و یک جانبه از متون دینی می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نگاه بین المللی به مسائل بشری، تاکید بر عدالت خواهی و مبارزه با ظلم و ستم، رویکرد معنوی به بشر و مسائل بشری از دیگر ویژگی های قرائت قم از اسلام است.

وی در ادامه به عامل دوم اشاره کرد و گفت: در کنار این عامل، عامل اجتماعی و روان شناختی نیز وجود دارد که باید به آن توجه نمود. تاریخ روابط شرق و غرب پرفراز و نشیب بوده است و در برخی موارد که با آلام و رنج هایی همراه بوده است. اگر بشر امروز بخواهد از بحران ها عبور کند چاره ای جز فهم عمیق تر از همدیگر برای آن وجود ندارد.

رئیس جامعه المصطفی تاکید کرد: ما در قم به عنوان پایگاه علمی و معرفتی آماده هرگونه گفتگوی جدی هستیم. گفتگو در مورد چالش هایی چون؛ محیط زیست، خانواده، حقوق بشر، فقر و محرومیت و….. که بشر امروز را به خطر انداخته است.

در ادامه این دیدار، سفیر فرانسه با مثبت ارزیابی کردن ملاقات با آیت الله اعرافی، بر بهبود روابط دو کشور تاکید کرد.

آقای برونو فوشه گفت: در کشور فرانسه خیلی از مردم علاقمند به سفر به ایران هستند و به نظر من خیلی از مسائل با شناخت قابل حل است و شناخت هم از راه گفتگو امکان پذیر است.