عده‌ای درتهران همچنان در امور یزد دخالت‌می‌کنند

یس مجمع نمایندگان استان یزد با انتقاد از اینکه اجازه نمی‌دهند حوزه‌های انتخابیه استان یزد با نظرات اصولی و کارشناسی شده اصلاح شود، گفت: عدالت در حوزه‌های انتخابیه یزد قربانی بخشی نگری شده است. به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار، ظهر پنجشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سئوال مهر در مورد آخرین وضعیت اصلاح […]

یس مجمع نمایندگان استان یزد با انتقاد از اینکه اجازه نمی‌دهند حوزه‌های انتخابیه استان یزد با نظرات اصولی و کارشناسی شده اصلاح شود، گفت: عدالت در حوزه‌های انتخابیه یزد قربانی بخشی نگری شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدصالح جوکار، ظهر پنجشنبه در نشستی خبری در پاسخ به سئوال مهر در مورد آخرین وضعیت اصلاح تقسیمات حوزه های انتخابیه در استان یزد اظهار داشت: آنچه اکنون در تقسیمات کشوری با آن مواجه هستیم، شرایط خوبی نیست زیرا در تقسیمات کشوری عدالت رعایت نشده و شاخص هایی نظیر جمعیت، فرهنگ، وسعت و … مورد توجه قرار نگرفته است.

وی عنوان کرد: از ابتدای آغاز به کار مجلس نهم به دنبال اصلاح این شرایط بودیم گرچه این امر در مجلس هشتم نیز سابقه داشت و دولت قبل نیز لایحه ای به مجلس برای اصلاح حوزه ها ارائه داد اما از آنجا که طرح ارائه شده، افتراق نظر بسیاری داشت، از دستور کار خارج شد و مجلس هشتم در این زمینه مصوبه ای نداشت.

جوکار با بیان اینکه این امر اکنون در دستور کار مجلس مجلس نهم قرار گرفته است، عنوان کرد: کمیسیون شوراها، طرح را مورد بررسی قرار دادند و طرحهایی نیز ارائه شد اما با مخالفت های بسیاری مواجه شد.

اختلافات محلی در تنها در زمان تقسیمات کشوری بروز می کند

وی تصریح کرد: اکنون سئوال من این است که در استان یزد که لهجه ها و فرهنگ مشترک، رفت و آمدها و پیوندهای خانوادگی و نقاط مشترک فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بسیاری وجود دارد، چرا بحث تقسیمات کشوری که مطرح می‌ شود، اختلافات بروز پیدا می کند.

نماینده مردم یزد و اشکذر عنوان کرد: به طور مسلم مردم کوچه و بازار توجه چندانی به این مسائل ندارند و بیشتر نخبگان هر منطقه هستند که به اختلافات دامن می زنند و مردم را تحریک می کنند وگرنه چرا در شرایطی که اکنون کشورها به دنبال برداشتن مرزها، تشکیل مجلس مشترک و … هستند در شهرستانهای استان نمی توانیم اتحاد و یکپارچگی ایجاد کنیم.

عده ای در تهران همچنان در امور یزد دخالت می کنند

وی با انتقاد از اینکه در استان به سمت بخشی نگری رفته ایم و در حال از دست دادن اتحاد خود هستیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که از استان مهاجرت کرده اند و اکنون در تهران اقامت دارند، در امور استان یزد همچنان دخالت می کنند و با گسیل کردن افراد و اشخاص و لابی های مختلف، در اصلاح حوزه های انتخابیه استان یزد مقاومت می کنند و اختلافات را به مردم کشیده اند که این بدترین شکل موضوع است.

جوکار یادآور شد: به خاطر این تنش ها و اختلافات، کمیسیون شوراهای مجلس، فعلا اضافه کردن یک نماینده به استان یزد را در دستور کار خود قرار داده و اصلاح حوزه های انتخابیه در اولویت دوم قرار گرفت زیرا اگر با این اختلافات شدید به صحن علنی مجلس ورود می‌کردیم، طرح دوباره از صحن خارج و اضافه شدن نماینده به استان نیز قربانی این مسئله می شد.

اصلاح حوزه های انتخابیه یزد اولویت دوم شد

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر هنوز مشخص نیست که همین بخش کار نیز مورد موافقت مجلس قرار گیرد و به تصویب برسد اما به هر حال به صحن مجلس رفته و بحث حوزه های انتخابیه نیز همچنان در دستور کار است اما فعلا اولویت دوم است.

جوکار تصریح کرد: ما به واقع به دنبال این هستیم که منافع همه استان تامین شود و به هیچ عنوان منافع یک منطقه را در نظر نمی گیریم و امیدواریم آنچه به صلاح استان است، اتفاق بیفتد اما اینکه یک نماینده اضافه شود، نقطه قوت استان است و نباید با تقسیم حوزه ها گره بخورد و این موقعیت از دست برود.

وی در مورد لغو انتخابات در حوزه انتخابیه تفت و میبد نیز اظهار داشت: مسائلی میان شورای نگهبان و وزارت کشور مطرح شد که در نهایت نیز قرار شد این انتخابات در حوزه انتخابیه تفت و میبد برگزار نشود که این امر مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کرده است.

نماینده مردم یزد و صدوق با بیان اینکه از زمان درگذشت مرحوم یحیی‌زاده تاکنون، تفت و میبد نیز توسط نماینده یزد و اشکذر اداره می شود، عنوان کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد جمعیت استان یزد در حوزه های انتخابیه یزد و اشکذر و تفت و میبد، توسط یک نماینده اداره می شود که این بسیار دشوار است.