فراهم شدن امکان شیرین کردن زیتون در یزد

علی‌محمد ذبیحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در حال حاضر ۲هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان یزد زیرکشت زیتون است که یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از این میزان بارور و بقیه نهال است. وی با بیان اینکه نهال زیتون چهار سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند، عنوان کرد: […]

علی‌محمد ذبیحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: در حال حاضر ۲هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی استان یزد زیرکشت زیتون است که یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار از این میزان بارور و بقیه نهال است.

وی با بیان اینکه نهال زیتون چهار سال طول می‌کشد تا به بار بنشیند، عنوان کرد: از درختان بارور استان یزد امسال یک‌هزار و ۶۰۰ تن زیتون برداشت خواهد شد.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه زیتون درختی کم‌آبخواه و زودبازده است، عنوان کرد: کشت زیتون طی چند سال گذشته در استان یزد ترویج شده و هنوز باغ‌های وسیع که به صورت تخصصی اقدام به کاشت این محصول کنند در استان نداریم.

وی خاطرنشان کرد: برخی کشاورزان زیتون را در گوشه باغ‌ها و به صورت پراکنده کشت می‌کنند و اغلب نهال‌ها در اختیار باغ‌های شهرداری و منابع طبیعی قرار گرفت است که در سال جاری یک فضای ۱۰۰ هکتاری ایجاد و ۴۵هزار نهال در آن کاشته شد.

ذبیحی، بیشترین مقدار کشت متمرکز در شهرستان یزد را ۵۳۰ هکتار در شاهدیه خواند و افزود: در ابرکوه نیز باغی ۲۰ هکتاری به کشت زیتون اختصاص یافته است.

معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه زیتون اکنون بیشتر برای روغن‌کشی در استان یزد مورد توجه قرار می‌گیرد، عنوان کرد: دستگاه‌های روغن‌کشی نیز با ارائه تسهیلات از سوی جهاد کشاورزی در مناطق و بخش‌های مختلف استان مستقر شده و باغداران محصول خود را برای روغن‌کشی به این واحدها تحویل می‌دهند.

وی افزود: دستگاه‌هایی در تفت، اردکان، میبد، شاهدیه و یزد مستقر شده که به ازای هر کیلو زیتون ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان دریافت کرده و روغن‌کشی زیتون را انجام می‌دهند.

ذبیحی با بیان اینکه زیتون برای روغن‌کشی باید سیاه شود، تصریح کرد: زیتون سیاه معمولا در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه برداشت می‌شود و جهاد کشاورزی نیز علاوه بر ایجاد شرایط برای روغن‌کشی، امکانات شیرین کردن زیتون را نیز فراهم کرده است.

وی ادامه داد: آموزش‌های لازم نیز به مردم برای شیرین کردن زیتون در قالب بروشورهایی ارائه شده که علاقمندان می‌توانند برای دریافت آن به جهاد کشاورزی مراجعه کنند.

ذبیحی با بیان اینکه بسیاری از مردم یزد در خانه‌ها یا باغچه‌های مقابل منازل خود درخت زیتون دارند، عنوان کرد: با شیرین کردن زیتون می‌توانند از محصولی بسیار ارزشمند و دارای ارزش غذایی بالا در کنار وعده‌های غذایی خود استفاده کنند.