منشأ دشمن‌پنداری منتقدان از دید امام‌(ره)

۱- این حب جاه است که انسان را به جهنم می‎برد. امام خمینی(ره) حبّ جاه و مقام پرستی را عامل جهنمی شدن انسان معرفی می فرمود: «همه بلاهایى که سر انسان مى‏آید از این حبّ نفس است؛ [از این‏] که آدم خودش را دوست دارد. تمام گرفتاریهایى که براى همه ما هست، براى این حبّ‏ […]

۱- این حب جاه است که انسان را به جهنم می‎برد.

امام خمینی(ره) حبّ جاه و مقام پرستی را عامل جهنمی شدن انسان معرفی می فرمود:

«همه بلاهایى که سر انسان مى‏آید از این حبّ نفس است؛ [از این‏] که آدم خودش را دوست دارد. تمام گرفتاریهایى که براى همه ما هست، براى این حبّ‏ جاه‏ و حبّ نفس است. حبّ‏ جاه‏ است که انسان را به کشتن مى‏دهد، انسان را به فنا مى‏دهد، انسان را “به جهنّم” می برد. رأس همه خطیئه ها همین است: رَأْسُ کُلِّ خَطیئَهٍ همین حبّ جاه و حبّ نفس است.»

۲- منشأ دشمن پنداری منتقدان چیست؟

امام خمینی(ره) خودخواهی و حبّ نفس را منشأ دشمن انگاری منتقدان و ناصحان می دانستند:

«همه خطاها از اینجا بروز می کند. انسان چون خود را می بیند و خودخواه است، همه چیز را براى خودش مى‏خواهد؛ و هر کس مانع او بشود- و لو به توهّمش- با او دشمن مى‏شود؛ و هر چه را که مى‏خواهد، چون براى خودش می خواهد، حدود، دیگر قائل نیست؛ از این جهت مبدأ همه‏ گرفتاریها می شود.»

۳- چه کسانی اهل مبارزه و مقاومت دربرابر دشمنان اسلام نیستند؟

دلواپسان، دلواپس وادادگی و عقب نشینی از حقوق ملت و ارزشهای انقلاب و اسلامند، نه دلواپس تعامل با دنیا. آنها دلواپس تحقق پیش بینی تلخ امام خمینی(ره) از روزهای بدی هستند که آن پیر فرزانه در خشت خام دیده بود و هشدار داده بود. نگران آنند که نکند خدای ناکرده حبّ جاه مانع مبارزه و مقاومت دربرابر دشمنان اسلام شود. چنانکه امام فرمود:

«شما خداى نخواسته روزهاى سیاهى در پیش دارید؛ این طور که زمینه است، روزهاى بدى خواهید دید. ایادى استعمار می خواهند تمام حیثیات اسلام را از بین ببرند، و شما باید در مقابل ایستادگى کنید؛ و با حبّ نفس و حبّ‏ جاه‏ و کبر و غرور نمی توان مقاومت کرد. عالِم سوء، عالِم متوجه به دنیا، عالِمى که در فکر حفظ مسند و ریاست باشد، نمی تواند با دشمنان اسلام مبارزه نماید. و ضررش از دیگران بیشتر است. قدم را الهى کنید، حبّ دنیا را از دل بیرون نمایید، آن وقت می توانید مبارزه کنید.»