علت دروغ‌پردازی‌ها علیه دولت قبل چیست؟!

یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد و در حالی که همچنان افکار عمومی در پی تحقق وعده های انتخاباتی رییس جمهور و مشاهده تغییر در اوضاع اقتصادی و معیشتی خود هستند، تیم تبلیغاتی حامی دولت تلاش دارد تا هر از چند گاهی با مطرح کردن یک دروغ یا حاشیه رسانه ای، […]

یک سال از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد و در حالی که همچنان افکار عمومی در پی تحقق وعده های انتخاباتی رییس جمهور و مشاهده تغییر در اوضاع اقتصادی و معیشتی خود هستند، تیم تبلیغاتی حامی دولت تلاش دارد تا هر از چند گاهی با مطرح کردن یک دروغ یا حاشیه رسانه ای، آن را به مساله اصلی کشور تبدیل کنند تا شاید اولویت های افکار عمومی نیز جا به جا شده و مطالبه تحقق شعارهای دولت به فرامشوی سپرده شود.
به گزارش رجانیوز، در همین راستا پس از جار و جنجال و دروغ های رسانه های حامی دولت و ادعای  «۳۰۰۰ بورسیه غیر قانونی» در وزارت علوم دولت قبل، که با عذرخواهی وزارت علوم ( + +)همراه بود، این بار پرداختن به دروغ بزرگ دیگری تحت عنوان استخدام غیرقانونی ۴۰۰ هزار نفر در دستور کار این رسانه ها قرار گرفته است.

برای نخستین بار این موضوع را عسگری آزاد جانشین محمد باقر نوبخت در معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در مجلس مطرح کرد و گفت: « ۶۵۰ هزار نفر در چند سال گذشته استخدام شده‌اند که جذب حدود ۴۵۰ هزار نفر از آنها بدون ضوابط و بر اساس رابطه‌ بوده است!»

این در حالی بود که رسانه‌های همجهت با دولت از جمله خبرگزاری وابسته به مجلس و خبرگزاری ایسنا با در دستور کار قرار دادن این ادعا، اقدام به فضاسازی گسترده و انتشار مصاحبه‌های مختلفی درباره این ادعای عسگری آزاد کردند تا شاید بتوانند پروژه ای همچون موضوع بورسیه های وزارت علوم را در این زمینه نیز به اجرا بگذارند.

اصل ماجرا استخدام‌ها چه بود!؟

اما اصل ماجرا چه بوده است و رسانه های حامی دولت با تمسک به این ادعای غیرواقعی، به دنبال پوشاندن کدام نقطه تاریک کارنامه دولت های همسو با خود از جمله دولت اصلاحات هستند!؟ و یا اینکه اساسا این مساله یک دروغ بزرگ رسانه ای برای انحراف افکار عمومی در شرایط کنونی است!؟

پیش از این لطف الله فرونده معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در دولت قبل در گفتگو با یکی از سایت های اصلاح طلبان با تکذیب این موضوع اظهار داشته بود:

«این دروغ محض است. دولت باید اسنادش را بدهد و بگوید چرا دارد این حرف ها را می زند. در دولت قبلی حدود ۲۴ درصد نیروی دولتی کاهش پیدا کرد؟»

فروزنده با «برده داری مدرن» نامیدن عملکرد دولت خاتمی در برخورد با متقاضایان استخدام تاکید کرد: «دولت اصلاحات این شیوه را راه انداخت و سعی کرد تا گسترش دهد، دولت سابق اما برای استخدام نیرو به جنگ برده داری جدید رفت. یک بحث در دولت قبلی این بود که برخی شرکت ها هستند که به عنوان شرکت واسطه نیروهایی را به خدمت گرفته اند و حق حقوق آنها را هم نمی دهند و باید برای این موضوع کاری انجام شود. دولت نشست و برنامه ریزی کرد تا به جای اینکه قرارداد این نیروها با شرکت ها باشد، بیایند و مستقیما با دولت قرارداد ببندند، یعنی شرکت های واسطه ای را حذف کردیم. رقم این نیروها هم چیزی حدود ۲۵۰ هزار نفر بود.»

وی همچنین ادامه داد: «اگر منظور آقای عسکری آزاد این افراد است که اینها مربوط به دولت اصلاحات می شوند و خودشان اینها را آورده بودند و ربطی هم به ما نداشته است. منتهی مدلی که داشتند یک مدل بسیار بد برده داری مدرن بود و به شدت مورد اعتراض این افراد واقع شد بنابراین دولت سابق آمد به داد اینها رسید و به کارشان سر و سامان داد. این مدل گرفتن نیرو با شرکت های واسطه دست‌پخت دولت آقای خاتمی بود و در زمان خود آقای عسکری آزاد این امر اتفاق افتاد و این شرکت ها فقط کارشان این بود که نیروها را استثمار می کردند و حق و حقوق آنها را نمی دادند و بهره وری سیستم هم بسیار پایین بود. ضمن اینکه ورود نیرو هم بدون حساب و کتاب شده بود. ما آمدیم و جلوی این کار را گرفتیم و گفتیم هر نیرویی که می خواهد وارد سیستم بشود باید با آزمون بیاید.»

فروزنده درباره حجم استخدام ها در این دولت نیز توضیح می دهد: «چیزی که دولت قبل استخدام کرد روشن است. ۴۰ هزار نفر متعلق به آموزش و پرورش بود که با آزمون استخدام کردیم و همه هم می دانند. ۲۳ هزار نفر هم استخدام پرستاران بود که قانون به ما تکلیف کرده بود و با آزمون هم انجام دادیم. رقم ۶۰ هزار نفر هم معلمان حق التدریسی بودند که باز هم در زمان دولت اصلاحات گرفته شده بودند که مجلس به ما تکلیف کرد ما سالانه ۱۵ نفر از اینها را استخدام  کنیم. اینها کارهایی بود که ما بر اساس مر قانون انجام دادیم.»

وی می افزاید: «قانون به ما اجازه داده بود که در کارهای حاکمیتی به ازای هر یک نفر، یک نفر دیگر را استخدام کنیم و در کارهای تصدی گری هم به ازای هر سه نفر یک را وارد کنیم. در دولت قبلی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته شده بودند و طبق قانون ما می توانستیم تعداد زیادی نیرو بیاوریم ولی این کار را نکردیم.»

فروزنده ادامه می گوید: «یک بار می گویند آقای احمدی نژاد ماشین ها را پس نمی دهد، یک بار می گویند ۳ هزار نفر را غیر قانونی بورسیه کرده، یک بار می گویند ۴۰۰ هزار نفر را غیر قانونی استخدام کرده. من نمی دانم اگر دولت قبل اینقدر به زعم آقایان کار خلاف داشته چرا الان ما آزاد هستیم، چون اصولا طبق گفته اینها باید الان همه ماها را بازداشت می کردند؟»

به نظر می رسد دروغ استخدام غیرقانونی ۴۰۰ هزار نفری آنقدری بزرگ باشد که به زودی موجب رسوایی مطرح کنندگان آن شود اما نکته مهم آنجاست که با وجود شعارهای خوش رنگ و لعاب حقوق بشری، ماجرای برده داری مدرن ۴۰۰ هزار نفر در قالب شرکت های پیمانکاری، نقطه سیاهی در کارنامه مدیریتی این جریان بوده است که بنظر نمی رسد با فضاسازی های انیچنینی قابل جبران و چشم پوشی باشد.