نظر جالب BBCفارسی درباره بازنده جنگ غزه

سایت بی بی سی فارسی نوشت: ازسال ۲۰۰۵ و زمانی که اسرائیل بالاخره تصمیم گرفت از نوار غزه خارج شود و شهرک های یهودی نشین را در آنجا جمع کند، هر چند وقت یکبار درگیری بین اسرائیل و فلسطینی های ساکن غزه به یک درگیری تمام عیار تبدیل شده است. اما هزینه این کار برای […]

سایت بی بی سی فارسی نوشت:

ازسال ۲۰۰۵ و زمانی که اسرائیل بالاخره تصمیم گرفت از نوار غزه خارج شود و شهرک های یهودی نشین را در آنجا جمع کند، هر چند وقت یکبار درگیری بین اسرائیل و فلسطینی های ساکن غزه به یک درگیری تمام عیار تبدیل شده است. اما هزینه این کار برای اسرائیل همواره رو به افزایش بوده است.

اسرائیل زمانی از غزه خارج شد که حدود یک هزار اسرائیلی در جریان انتفاضه دوم در خلال سالهای ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی کشته شدند.

استفاده از موانعی که نفوذ به درون شهرهای اسرائیل را برای مهاجمان فلسطینی عملا غیر ممکن کرد، باعث شد تا فلسطینی ها به سمت استفاده از راکت و موشک سوق پیدا کنند.

در گذشته، پرتاب راکت ها بیشتر مناطق جنوبی اسرائیل را در بر می گرفت. عمده راکت هایی که از سوی شاخه نظامی حماس و سایر گروههای فلسطینی از غزه پرتاب شده اند، راکت های کوتاه برد هستند که به قسام معروفند.

راکت های قسام و راکت های ابتدایی گراد که از نسل راکتهای کاتیوشا هستند، حداکثر می توانند اهدافی تا فاصله بیست کیلومتری را هدف قرار دهند.

اما در نبرد جاری نقاطی در عمق اسرائیل با موشکهای ام ۷۵ با ۷۵ کیلومتر برد هدف قرار گرفت. برخی منابع از برخورد حماس از موشکهایی با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر هم سخن گفته اند.

پس از اصابت یک فروند موشک حماس به نقطه ای در نزدیکی فرودگاه بین المللی بن گوریون، پرواز به مقصد فرودگاه های بن گوریون و تل آویو از سوی برخی شرکت های هواپیمایی بین المللی به حالت تعلیق درآمد. اسرائیل که بسیار از این اقدام عصبانی بود این تعلیق پروازها را “پاداشی برای تروریستها” توصیف کرد. اسرائیل متوجه این نکته بود که تعلیق پروازها به معنای کاهش ضریب امنیت در اسرائیل تلقی خواهد شد. این کاهش ضریب امنیت شاید برای اسرائیلی ها قابل درک باشد یا حتی در زندگی روزمره امری معمول شده باشد، اما برای دنیای خارج مساله فرق دارد.

اسرائیل برای مقابله با توان راکتی و موشکی فلسطینی ها در غزه، سیستم دفاعی گنبدآهنین را ایجاد کرده که در نبردهای چند سال گذشته کارآمدی خود را نشان داده است. این سیستم در اکثر موارد توانسته موشکهای در حال حرکت به سوی مناطق مهم و حساس را رهگیری و در هوا منهدم کند. اما با پیشرفت گروههای فلسطینی در آزمون نبردهای گاه و بیگاه، این امکان وجود دارد که ضریب موفقیت موشکهای فلسطینی در عبور از تور گنبد آهنین افزایش یابد.

حماس و گروههای فلسطینی در غزه برای دور زدن محاصره زمینی، هوایی و دریایی در هفت سال گذشته که اسرائیل بخاطر پیروزی حماس در انتخابات دست به محاصره تمام عیار فلسطینی ها زد، از تونلهای زیرزمینی برای انتقال مواد مورد نیاز برای تولید راکت یا قاچاق موشک های ساخت خارج به درون غزه استفاده کرده اند. در نبرد جاری، از این تونل ها برای نفوذ به درون اسرائیل و ضربه زدن به اهداف اسرائیلی استفاده موثری شد. شماری از سی سرباز کشته شده اسرائیل در نبرد جاری زمانی از پای درآمدند که نیروهای فلسطینی توانستند از تونلها برای رخنه و حمله غافلگیرانه به اهداف اسرائیلی استفاده کنند. تلفات بالای ارتش اسرائیل در دور جاری نبردها امری نیست که جامعه ملتهب اسرائیل، چه در سطح سیاسی و چه در سطح مردمی، از کنار آن براحتی بگذرد، هرچند در حال حاضر بخاطر مواجهه با تهدیدی که از طرف فلسطینی ها در غزه احساس می شود، جامعه سیاسی و مردم اسرائیل سعی دارند صفی متحد و یکدست از خود بنمایش بگذارند.

در مجموع، برخی تحلیلگران معتقدند که اسرائیل با وجود داشتن قوی ترین ارتش خاورمیانه از نظر تکنولوژی و تجهیزات، عملا توان نابود کردن حماس را ندارد. ناظران در درون و بیرون اسرائیل برای توصیف جنگهای گاه و بیگاهی که هر چند سال یکبار بین اسرائیل و فلسطینی های ساکن غزه در می گیرد، از عبارت “چمن زنی” استفاده می کنند، چمنی که هر از گاهی نیاز به کوتاه کردن دارد و این کوتاه کردن در اینجا به معنای کاهش اندوخته های راکتی و موشکی حماس و سایر گروههای فلسطینی یا نابود کردن تونل ها و کاهش شمار عناصر کلیدی و نیروی انسانی آنهاست که از دوران رخوت و آرامش نسبی برای آموزش و آمادگی برای نبرد بعدی استفاده می کنند.

آریل ایلان راث، در وب سایت نشریه تحلیلی “سیاست خارجی” چاپ آمریکا، برنده نبردهای هر از گاه میان اسرائیل و فلسطینی های ساکن غزه را از دو زاویه دیده و نوشته است که اسرائیل در جنگ جاری ادعای پیروزی تاکتیکی خواهد کرد، اما حماس توانسته شکستی استراتژیک را به اسرائیل تحمیل کند.

استدلال تحلیلگرانی مانند ایلان راث، که خود مدیر ارشد موسسه پژوهشی موسوم به “موسسه اسرائیل” است، روی این پایه استوار است که با وجود همه سختی هایی که حماس بخاطر از دست دادن برخی متحدانش مانند مصر، سوریه و دیگران در منطقه با آنها مواجه است، اما توانسته حس مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل را در بین فلسطینی ها تقویت کند.

فلسطینی ها با تکیه روی توان موشکی ایجاد شده در غزه به این نقطه رسیده اند که اگر نمی توانند با تکیه بر نیروی نظامی به اشغالگری اسرائیل و نادیده گرفتن قطعنامه های سازمان ملل از سوی این کشور پایان دهند، حداقل می توانند هزینه های زیادی به اسرائیل تحمیل کنند.