منشاء خبر کذب الحاق حوزه انتخابیه میبد با یزد و اشکذر کدام سایت بود؟

وقتی منشاء این خبر را دنبال می کنیم متوجه آن می شویم که اولین بار خبر مذکور در سایت اصلاح طلب یزدی “یزدان نیوز” که گفته می شود به نماینده سابق یزد (علی اکبر اولیاء) تعلق دارد مطرح شده است. خبر مذکور در پیشانی سایت مذکور و اتفاقا با واژه “فوری” اطلاع رسانی شده

از دیروز انتشار خبر تصویب مصوبه ای در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مبنی بر مشترک شدن حوزه انتخابیه میبد با حوزه انتخابیه یزد و اشکذر منشاء نگرانی فراوانی در مردم و مسئولین شهرستان میبد شده است.

به گزارش “میبدما” اما وقتی منشاء این خبر را دنبال می کنیم متوجه آن می شویم که اولین بار خبر مذکور در سایت اصلاح طلب یزدی “یزدان نیوز” که گفته می شود به نماینده سابق یزد (علی اکبر اولیاء) تعلق دارد مطرح شده است. خبر مذکور تا لحظه تنظیم این مطلب (یعنی ساعت ۱۷ امروز: دوشنبه) نیز در پیشانی سایت مذکور وجود دارد و اتفاقا با واژه “فوری” اطلاع رسانی شده که این گونه اطلاع رسانی طبعا هیجان هر چه بیشتر مخاطب را برمی انگیزاند.

Image 1

در مطلبی که سایت یزدان نیوز در ساعت ۱۵:۵۲ روز گذشته درج کرده طی چند خط این خبر انتشار داده شده و نوشته شده:

تیتر خبر: فوری/ ترکیب احتمالی جدید حوزه های انتخابیه استان یزد مشخص شد

متن خبر: رکیب احتمالی و جدید حوزه های انتخابیه استان یزد مشخص شد. به گزارش یزدان نیوز از بهارستان، کمیسیون شوراهای مجلس امروز ظهر تشکیل جلسه داد و نتایج زیر برای ترکیب آتی انتخابات مجلس برای استان یزد تصویب شده است: یزد، میبد و اشکذر؛ ۲ نماینده. اردکان؛ یک نماینده. تفت، ابرکوه و خاتم، یک نماینده. مهریز، بافق و بهاباد؛ یک نماینده. این تغییرات در عین حال و برای قطعیت، نیاز به تصویب در صحن علنی مجلس دارد.

Image 3

طبیعی است که انتشار چنین خبری خشم و نفرت مردم میبد را در پی خواهد داشت چرا که چنین مصوبه ای تبعیض فاحش موجود در حوزه های انتخابیه را به شکل بسیار عمیقتری جلوه خواهد داد و دقیقا به همین خاطر بود که جمعی از اهالی شهرستان بلافاصله دست به کار شدند و نامه اعتراض آمیزی خطاب به رئیس مجلس تهیه کردند و از آن سو مسئولین شهرستان و حتی نماینده محترم یزد و اشکذر هم به شدت به این موضوع اعتراض کردند.

اما با تماس تلفنی “میبدما” با محمد جواد کولویند (نماینده کرج و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس) وی قویا وجود چنین مصوبه ای را تکذیب کرد و گفت: کی گفته چنین مصوبه‌ای به تصویب رسیده و این سایتها از خودشان نوشته‌اند و من به عنوان مسئول کمیته و نایب رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به صورت واضح و آشکار اعلام می‌کنم که ما اصلا چنین مصوبه‌ای نداشتیم و اگر چنین مصوبه‌ای داشته باشیم در سایت رسمی “خانه ملت” اعلام می‌شود نه در چند سایت محلی.

با این تفاسیر یا سایت یزدان نیوز به انتشار خبری کذب مبادرت ورزیده و یا آنکه خدای ناکرده نایب رئیس کمیسیون شوراها خلاف واقع می‌گوید. البته قرائنی از جمله عدم انتشار خبر چنین مصوبه ای در کمیسیون شوراها توسط مراجع رسمی (مثل سایت مجلس و خبرگزاری خانه ملت) و نیز سابقه نه چندان روشن سایت مذکور نشان می‌دهد که خبر سایت یزدان نیوز کذب است و همین خبر کذب باعث خشم و ناراحتی شدید مردم و مسئولین شهرستان میبد شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد مقامات سیاسی و قضایی استان به عنوان مدعی‌العموم بایستی مسئولان سایت یزدان نیوز را به خاطر اشاعه اکاذیب مورد تعقیب کیفری قرار دهند؛ چه اینکه اگر الان جلوی چنین اقدامات زرد اما خطرناکی گرفته نشود چه بسا ممکن است در زمان انتخابات میاندوره ای میبد و تفت، همین رسانه ها با همین دروغ پردازی ها باعث ایجاد حوادث تلخی شوند؛ کما اینکه در انتخابات مجلس نهم در حوزه انتخابیه میبد و تفت چنین اتفاقی توسط سایتها و رسانه های همکار “یزدان نیوز” به وقوع پیوست و رسانه های مذکور با دروغهای آشکار تمام تلاش خود را به کار بستند تا چهره نماینده خدوم و انقلابی میبد و تفت -یعنی مرحوم یحیی زاده- را نزد افکار عمومی، مشوه جلوه دهند.