اسرافکاران؛ برادران شیطان

احمد کریمی

  • احمد کریمی

امیرالمومنین(ع): بیچاره اسرافکار ! چه دور است از اصلاح نفس و جبران کار خود(منتخب میزان الحکمه/ ص ۳۲۲)

این روزها، خبرهایی مبنی بر کمبود و گاهاً جیره‌بندی آب، به گوش می‌رسد. سوای از اینکه در جامعه ما، استفاده از کولر آبی، موجب بالا رفتن مصرف آب می‌شود و در کنار آن، به علت گرمای زیاد، و روزه بودن مردم، استحمام هر روزه نیز مشتری بیشتری پیدا می‌کند و این‌ها منتهی می‌شود به بالا رفتن میزان مصرف آب، حاشیه‌های بدی نیز وجود دارد، که نمی‌توان به همین راحتی از آنها گذشت.

بارها به افرادی برخورد می‌کنیم که، شلنگ آب را بر روی خودروی خود گرفته و در حال شست و شوی ماشین خود هستند. شاید ظاهر این کار، نشان از نظیف بودن و مرتب بودن شخص بدهد، اما در باطن، این کار یک نوع ظلم در حق آنهایی است که این آب را برای آشامیدن از دست می‌دهند.

در قرآن کریم، اسرافکاران، برادران شیطان معرفی شده‌اند. حتی با اسراف آب، در هنگام گرفتن وضو و یا غسل کردن نیز، انسان می‌توان برادر شیطان باشد ! دیگر چه برسد به زمانی که برای یک وسیله نقلیه که می‌توان آن را به وسیله یک پارچه مرطوب هم تمیز کرد، مقدار زیادی از آب آشامیدنی را به هدر داد.

روزهای مبارک و بزرگی‌است. و اکثریت مردم، به مساجد گذرشان می‌افتد. ای کاش جریان بزرگ روحانیت آگاه – که بیشترین حجم برخورد چهره به چهره با مردم را دارد – در این ماه، بتواند صرفه‌جویی در مصرف‌ آب را با قدرت نهادینه کند. برخی، از بی‌خبری و کم‌اطلاعی از اوضاع بحرانی آب، بی‌رویه مصرف می‌کنند، اگر بدانند و بفهمند، در کار خود تجدید نظر می‌کنند. معنویت ماه مبارک رمضان نیز، به این فرهنگ سازی کمک زیادی می‌کند.

 

دو لینک درباره اسراف:

آیا برادران شیطان را می‌شناسید؟