احضار یکی دیگر از منتقدین بی‌سواد(!) توافق ژنو به دادگاه

شامگاه دو شنبه ۱۲ خرداد دکتر سعید زیباکلام، ​استاد دانشگاه و ​ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در پی انتقادات از ​سیاست خارجی ​دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای به داد ​سرای عمومی و انقلاب تهران احضار و تهدید به جلب شد.

ر ادامه برخورد دولت با منقدان توافقنامه ژنو این بار یک استاد دانشگاه به دادسرای عمومی انقلاب تهران احضار شد.

به گزارش رجانیوز، شامگاه دو شنبه ۱۲ خرداد دکتر سعید زیباکلام، ​استاد دانشگاه و ​ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در پی انتقادات از ​سیاست خارجی ​دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای به داد ​سرای عمومی و انقلاب تهران احضار و تهدید به جلب شد.

25-9-1391-IMAGE634911933526559767

شکایت از یک استاد دانشگاه به علت بیان توضیحاتی درباره توافقنامه ژنو در حالی صورت پذیرفته است که رئیس جمهور بهمن ماه سال گذشته در جمع اساتید دانشگاه ها در دانشگاه شهید بهشتی از آنها خواسته بود برای بررسی ابعاد توافقنامه به «میدان» بیایند.

«چرا یک عده کم سواد باید حرف بزنند؟ اساتید دانشمند ما، بزرگان دانشگاه‌ها چرا خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا نمی‌آیند در میدان حرف بزنند؟ … این اقدام از آثار دانشگاه است و آنهایی که در مذاکره حرف می‌زنند تربیت شدگان دانشگاه‌ها هستند. آنهایی که امروز تصمیم می‌گیرند از دانشگاه‌ها هستند. چرا نمی‌آیید در جامعه و به دریای خروشان مردم وصل نمی‌شوید؟”

هر چند برخی از اساتید دانشگاه در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن از حامیان رئیس جمهور به حساب می آمدند با این حال پس از درخواست آقای روحانی از آنان، ترجیح دادند سکوت خود درباره مفاد این بیانیه را ادامه بدهند.

در طرف مقابل اما اساتید دانشگاه و کارشناسان برجسته روابط بین الملل در پاسخ به توهین ریس جمهور به منتقدان برخی از ایرادات فاحش توافقنامه ژنو را به وی یادآور شده و اظهار کردند « محتوای توافقنامه به گونه ای است که حتی اساتید دانشگاه نزدیک به دولت نیز حاضر به آن نیستند اعتبار خود را مخدوش کرده و مدح توافقنامه ای را بگویند که دستاوردی برای ایران نداشته است»

دکتر سعید زیباکلام از جمله این اساتید بود که با حضور در دانشگاه ها و همایش های متعدد نقطه نظرات خود را درباره این توافقنامه اعلام کرده بود.

جلسات وی البته بدون حاشیه هم نبود در برخی از مراسم ها، افرادی مانع سخنرانی وی شدند.

همچنین برخی از جلسات وی در شهرهایی مثل بندر دیر، جهرم، لار، فسا همچنین دانشگاه ​ های​ علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه امیرکبیر شده لغو مجوز شده بود.

اظهارات سعید زیباکلام البته واکنش گزارش نویسان رسانه های حامی دولت را در پی داشت ولی هیچ یک از حامیان توافقنامه ژنو حاضر به مناظره با وی نشده بودند.

گفتنی است سعید زیباکلام که در کارنامه خود علاوه بر سوابق علمی و پژوهشی ​،​ ​مسئولیت​ و ریاست سفارت ​خانه​ ایران در فیلیپین، ​و ​ریاست اداره سازمان های بین المللی وزارت خارجه را دارد، از ابتدای ​ مشخص شدن مفاد​ مذاکرات ژنو ​،​ جز ​ء​ مهمترین منتقدان دولت و تیم مذاکراه کننده بوده است که جلسات متعدد دانشگاهی و ​مردمی وی ​در شهرهای مختلف ​با استقبال پرشور رو به رو شده است.

پیش از این نیز رسانه های متعدد نظیر ​نه دی، ​وطن امروز، ​یا​لثارات و برخی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی​ به جرم انتقاد از دولت یا مذاکرات هسته ای با برخوردهای تند ​ ​رو به رو شده ​بود​ند.