اگر آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود امکان مدیریت شهر نیست/ با آب انتقالی، هشت ماه از سال با مشکل کم مواجهیم و چهار ماه در حالت بحرانی هستیم

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آب استان یزد بحرانی است، گفت: اگر علاوه بر آب انتقالی از چاه‌های داخل شهر استفاده نشود با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شویم و این در حالی است که هنوز تابستان آغاز نشده

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: وضعیت آب استان یزد بحرانی است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، “علی اسلامی” در جمع مدیران آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و روستایی استان یزد اظهار کرد: اگر آب انتقالی به هر دلیلی قطع شود امکان مدیریت شهر نیست. با آب انتقالی، هشت ماه از سال با مشکل کم مواجهیم و چهار ماه در حالت بحرانی هستیم که با کمک آب موجود چاه‌های استان به مردم خدمت‌رسانی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر که هنوز هوا گرم نشده، دمای هوا از ۳۰ تا ۳۶ درجه است، در حالی که در سال گذشته در این زمان دمای هوا به ۴۵ درجه رسید. طبق نظر کارشناسان، امسال هوای گرم‌تری برای استان یزد در تابستان پیش‌بینی می‌شود. طبق مصوبه شورای تامین، ۲۰ حلقه چاه از سوی آب منطقه‌ای و ۱۱ حلقه از سوی آب و فاضلاب برای جایگزین شدن چاه‌های از رده خارج شده، حفر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: با توجه به این‌که حجم آب شیرین چاه‌های موجود استان یزد کمتر شده و عملی نیست که همیشه بتوان از چاه برداشت کرد لذا در صورت توجه نشدن به تمهیدات لازم، در آینده‌ای نه چندان دور با بحران در تامین مواجه خواهیم بود. با توجه به این که حجم مصرف آب در زمستان و تابستان در استان یزد تفاوت دارد، لذا باید برای آن برنامه‌ریزی ویژه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد آب مصرف استان مربوط به شهر یزد است و در تابستان مصرف استان به ۲ برابر ایام سال می‌رسد، افزود: با توجه به اقلیم کویری و خشک استان یزد و استفاده از کولر آبی‌ که به طور متوسط در هر شبانه روز ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر مصرف آب دارد، استفاده از کولر آبی غیرقابل انکار است اما می‌توان در فصل تابستان با کم کردن هزینه برق مردم را تشویق به استفاده از کولر گازی کرد.

این مسئول ادامه داد: ۱۵ ایستگاه برداشت آب شیرین در اردکان ایجاد شده و با توجه به تصمیمات گرفته شده برای جداسازی آب شرب و بهداشت، مشاور در حال بررسی چگونگی انجام طرح است. شهرستان‌های بهاباد، بافق، اردکان و میبد نیز به دستگاه‌های آب شیرین کن تجهیز شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: بیشترین مصرف آب در استان یزد از ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر انجام می‌شود، بنابراین مجبوریم از چاه‌های سطح شهر نیز استفاده کنیم که ۷۰ مورد کلرسنجی و آزمایشات مستمر روی آنها انجام می‌شود اما از لحاظ تامین کیفیت با مشکلاتی مواجه هستیم. سختی آب چاه‌ها از ۱۸۰۰ تا ۳۰۰۰ است. طبق استاندارد اعلام شده تا ۲۳۰۰ سختی آب مجاز شمرده شده است.

اسلامی افزود: با توجه به استاندارد جهانی غذا، آب مصرف روزانه هر فرد ۱۵۰ لیتر است و این در حالیست که خوشبختانه در شهر یزد به طور متوسط میانگین مصرف در سال ۱۴۰ تا ۱۴۲ لیتر است که نشان از صرفه‌جویی مردم و مصرف بهینه آب در استان دارد.

وی گفت: در ۴ ماه از سال شرکت‎های آب به صورت ۲۴ ساعته آماده باش هستند. با توجه به تامین نشدن منابع آبی پایدار و غیرقابل مصرف بودن آب چاه‌ها که سختی برخی از آنها به ۷۰۰۰ نیز می‌رسد و به هیچ عنوان قابل استفاده نیست، در صورت توجه نکردن به این مسئله، آینده زیبایی برای استان یزد متصور نمی‌شود.

محمد رضا حاتمی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد نیز در این نشست گفت: استان یزد سالهای متمادی با بحران خشکسالی و کم آبی مواجه بوده است و باید مسئولان در بحث کاهش هدر رفت توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: یزدی‌ها همواره قناعت و صرفه‌جویی را در مصرف آب داشته‌اند و به عنوان مثال در برخی روستاها برای جلوگیری از تبخیر آب روی استخر پلاستیک کشیده‌اند و لذا حضور مسئولان در کنار مردم و فرهنگ‌سازی در این رابطه، ثمرات بیشتری خواهد داشت.

حاتمی گفت: در تامین اعتبارات، بنا به جمعیت، تخصیص‌ها صورت می‌گیرد در حالی که باید سختی تامین آب مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال در استان یزد ۴۰۰ منبع آب در روستاها داریم که از آنان کمتر از ۲ لیتر بر ثانیه آب برداشت می‌شود، در حالیکه در یکی از استان‌های مجاور از ۳۰ چاه همین مقدار آب برداشت می‌شود لذا در خواست داریم در تخصیص اعتبارات، سختی تامین آب، کویری بودن و خشکسالی‌های پی در پی استان یزد نیز در نظر گرفته شود.

حسین غفوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آب استان یزد بحرانی است، گفت: اگر علاوه بر آب انتقالی از چاه‌های داخل شهر استفاده نشود با مشکل کمبود آب شرب مواجه می‌شویم و این در حالی است که هنوز فصل تابستان آغاز نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین اکبر طالبی، بازرس کل استان یزد نیز گفت: گاهاً محصولی در بخش کشاورزی با اشتغال‌زایی کم و مصرف زیاد آب کشت می‌شود که مقرون به صرفه نیست و باید اصلاح شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه استان یزد، کویری و چندین سال متوالی با خشکسالی و بحران کم‌آبی مواجه است، لذا همه اقشار مختلف باید درست مصرف کردن آب را سرلوحه کارهای خود بدانند و مسئولان نیز باید با کمک رسانه‌ها و برگزاری نشست و همایش، ضرورت درست مصرف کردن را به مردم تاکید کنند تا مصرف بهینه به یک فرهنگ تبدیل شود.