آقای روحانی! رهبر انقلاب قبلاً بحث کرده‌اند

احسان عابدی

  • احسان عابدی

رئیس جمهور محترم در جدیدترین سخنان بحث برانگیز خود در سازمان میراث فرهنگی گفته‌اند: « دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی‌دانم. باید بحث کنیم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.»

یادم آمد که رهبر معظم انقلاب قبلاً در این باره مطلبی را فرموده بودند. پس با جستجویی در پایگاه اطلاع رسانی ایشان، در کمترین زمان ممکن نظرشان را درباره دولت دینی و دین دولتی پیدا کردم. رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:

« ما مسئولیت شرعی داریم، مسئولیت قانونی داریم در قبال فرهنگ کشور و فرهنگ عمومی کشور. و البته می‌بینیم در بعضی از مطبوعات، نوشته‌ها، گفته‌ها، بعضی‌ها با عنوان[کردن‌] “دین دولتی” و “فرهنگ دولتی” می‌خواهند نظارت دولت را محدود کنند و تخریب کنند و به ‌اصطلاح یک اَنگ غلطی و مخالفتی به آن بزنند که آقا، اینها می‌خواهند دین را دولتی کنند، فرهنگ را دولتی کنند! این حرف‌ها یعنی چه؟ دولت دینی با دین دولتی هیچ فرقی ندارد. دولت جزو مردم است؛ دین دولتی یعنی دین مردمی؛ همان دینی که مردم دارند، دولت هم همان دین را دارد. دولت، وظیفه برای ترویجِ بیشتر [دین] دارد. هر کسی هر توانی که دارد، باید خرج کند؛ یک روحانی باید توانش را خرج کند؛ یک دانشگاهی باید توان خودش را صرف کند؛ یک انسانی که دارای یک منبری است، دارای یک حوزه‌ی نفوذی است در تأثیرگذاری روی مردم، باید توان خودش را خرج کند. از همه‌ی این‌ها پرتوان‌تر هم دستگاه حکومت یک کشور است؛ خب، طبعاً باید توان خودش را صرف کند در راه ترویج فضائل و جلوگیری از آنچه مزاحم رشد فضائل است. پس بنابراین فرهنگ جامعه متولی می‌خواهد؛ مثل اقتصاد.» (بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی/ ۱۹/۹/۱۳۹۲ +)

رئیس جمهور محترم؛ آقای روحانی! رهبر انقلاب قبلاً در این باره بحث کرده‌اند. بحث‌شان هم منطقی و عاقلانه و مستدل است.

اگر صلاح می‌دانید بپذیرید…