امیدواریم صاحبان صنایع و مسئولان به طور خاص در زمینه آلایندگی محیط زیست احساس مسئولیت کنند/ پرهیز از افزایش آلایندگی‌های صنعتی بر دوش همه ماست

پیشرفت های صنعتی در جای خود لازم و ضروری است چرا که موجب اشتغال و تولید ثروت می شود اما در عین حال تهدیدهای محیط زیستی هم جدی است و باید مسئولان استان و مردم همه اهتمام و عنایت جدی به مساله محیط زیست داشته باشند

امام جمعه میبد در نخستین جمعه ماه شعبان ماه رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه ، چهاردهم خرداد سالروز ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای پانزده خرداد را گرامی داشتند و افزودند : امام رحمه الله علیه هدیه الهی و نعمت بزرگ خداوند در این عصر برای ما و امت اسلام بود.

به گزارش میبد آدینه ، حضرت آیت الله دکتر علیرضا اعرافی با اشاره به ویژگی های علمی امام در قلمروهای مختلف علوم اسلامی تصریح کردند: امام خمینی رحمه الله از لحاظ علمی چهره بلند پایه و جامع و واجد درجه اجتهاد در اکثر علوم اسلامی و حوزوی بود .

ایشان با تشریح مراتب معرفتی ، دل دادگی به خدا، عبادت ،‌ مناجات ، ‌شجاعت ، ‌مقاومت و اخلاق های کریمانه امام افزودند : در ابعاد روحی ، اخلاقی و عرفانی و شخصیتی ،‌ امام رحمه الله علیه از چهره های کم نظیر عصر ما بود .

خطیب جمعه میبد خاطرنشان کردند : در کنار درخشش های علمی ، ابعاد روحی و اخلاقی ، ابعاد اجتماعی و سیاسی و مدیریت امام رحمه الله علیه زبانزد عالم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه انسان بزرگی بود که با ظرافت های فراوان مدیریت و رهبری خود دنیا را متحول کرد و اسلام را به صحنه آورد تصریح کردند: این معمار بزرگ انقلاب ، ‌در برابر این همه زورگویان عالم ایستاد و نسل جوان ،‌ حوزه و دانشگاه ما باید یکبار دیگر این چهره نورانی و شخصیت متعالی را مطالعه و بشناسند .

امام جمعه میبد با بیان اینکه رهبر کبیر انقلاب حضرت امام رحمه الله علیه در حوزه عمل و اندیشه هم شاخص های زیادی داشت ، یکی از مهمترین شاخص های اندیشه امام را اسلام سیاسی خواندند و افزودند : اسلام دین رهبانیت و حاشیه زندگی نیست بلکه اسلام باید در متن زندگی و حیات و معیشت زندگی بشر باشد.

رئیس جامعه المطفی العالمیه افزودند : امام اندیشه اسلام سیاسی را احیا کردند و استقلال را برای یک کشور بزرگ اسلامی به ارمغان آوردند و از یوغ استعمار و اسارت های تاریخی آزاد کردند.

خطیب جمعه میبد ، استقلال و آزادی ،‌ اندیشه سیاسی اسلام و مقوله ولایت فقیه در هدایت مردم را از درخشش های اندیشه امام برشمردند و افزودند : امام اندیشه سیاسی اسلام را با آراء و انتخاب مردم هماهنگ و الگوی جدیدی را از اندیشه سیاسی اسلامی به دنیا ارائه کردند.

ایشان با اشاره به تاکید امام رحمه الله علیه بر قوانین اسلام ، ارزشها و فرهنگ اسلامی تصریح کردند: اینکه وظیفه همه مردم و مسئولان است که نسبت به فرهنگ و ارزشها و قوانین و مقررات اسلام حساس باشند و خود را در برابر آن موظف بدانند از شاخص های فکر امام است ؛ بنابراین توجه امام به مقوله جهاد و شهادت و مقاومت در برابر دشمنان خدا امر مهمی است که باید امروز هم به آن توجه کنیم.

حضرت آیت الله اعرافی با بیان اینکه گاهی در اختلافات جناحی هر کسی به گوشه ای از این اندیشه های بزرگ بی توجهی می کنند و گاهی کسانی خیلی جلو می روند که از خط قرمزها عبور می کنند و اندیشه های مهم امام را کنار می گذارند ؛ گویا که اصلا از اول نبوده تصریح کردند: باید تلاش کنیم این اندیشه و شاخص های مهم در جر و بحث های سیاسی مخدوش نشوند چرا که مبارزه با استکبار و ‌ظلم ، ‌جهاد در راه خدا ، ‌توجه به استقلال ، توجه به افکار عمومی و اسلام سیاسی از شاخص های فکر امام است .

خطیب جمعه میبد ، اسلام سیاسی و ولایت فقیه ، جهاد و شهادت ،‌ استکبار ستیزی ، ‌استقلال ، ‌امت اسلامی ، وحدت اسلامی ، حضور عفیفانه زن در جامعه و توجه به نسل جوان را از شاخص های فکر معمار کبیر انقلاب اسلامی دانستند و خاطرنشان کردند : نباید از این همه ارزشهای ناب اسلام و انقلاب به سادگی بگذریم چرا که اینها کشور ما را نجات داد و اسلام را در این عصر احیا کرد.

ایشان افزودند : همین اندیشه بود که در خرداد سال ۴۲ جلوه گر شد و امام بعنوان مرجعی با فکر نو ، اندیشه های جدید و محبوبیت زاید الوصف در میان ملت وارد صحنه شد و ملت هم فداکاری کردند.

امام جمعه میبد ، فداکاری ملت در پانزده خرداد ۴۲ را بالاترین فداکاری و ایثار خواندند و افزودند : چرا که در آن زمان همه عالم و ایران در چنگ دشمنان خدا بود و کسی جرات کوچک ترین اعتراض نداشت ، امام رهبر کبیر انقلاب قد علم کرد و با سخنرانی های کوبنده و حماسی خویش در برابر همه قدرتهای پوشالی ایستاد و ملت هم با دست خالی همراهی کرد.

رئیس جامعه المصفی العالمیه خاطرنشان کردند: امروز هم با رهبری مقام معظم رهبری و به فضل الهی و همت بلند ملت و به یاری خداوند این راه نورانی و مشعل فروزان تا قیام حضرت حجت صلوات الله علیه ادامه خواهد یافت .

امریکا عامل اصلی تهدید کننده محیط زیست در ابعاد جهانی است

حضرت آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود با گرامی داشت روز جهانی محیط زیست بر اهتمام جدی بر مسائل زیست محیطی اظهار کردند: بعضی از خطرهای بزرگ محیط زیستی معلول قدرتهای بزرگ است که متاسفانه سهم خود را در معالجه آن نمی پردازند.

امام جمعه میبد ، امریکا را نخستین عامل تهدید کننده محیط زیست در ابعاد جهانی خواندند و تصریح کردند: حجم آلایندگی کره زمین و گرم شدن زمین و یخ های قطبی همه به امریکا بر می گردد که این یکی از نشانه های ظلم بین المللی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امروز همه بشر مواجه با یکسری تهدیدهای جدی محیط زیست هستند افزودند : چاره ای نیست جز اینکه همه به فکر باشند و در سطح جهانی ، کشور ، استان و شهرستان همکاری کنند.

ایشان با تاکید بر اینکه پیشرفت های صنعتی در جای خود لازم و ضروری است چرا که موجب اشتغال و تولید ثروت می شود خاطرنشان کردند: اما در عین حال تهدیدهای محیط زیستی هم جدی است و باید مسئولان استان و مردم همه اهتمام و عنایت جدی به مساله محیط زیست داشته باشند و امیدواریم هم صاحبان صنایع و هم مسئولان به طور خاص در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

امام جمعه میبد افزودند : افزایش فضای سبز ، حفظ باغات و اراضی کشاوزی و پرهیز از افزایش آلایندگی های صنعتی بر دوش همه ماست و باید فرهنگ عمومی هم توجه به شاخص های محیط زیست را مورد توجه قرار دهند .

دخانیات پلی به سمت اعتیاد است

حضرت آیت الله اعرافی در بخش دیگر از بیانات خود با گرامی داشت روز جهانی بدون دخانیات به خسارت ها و آسیب های فراوان این مقوله پرداختند و افزودند : دخانیات به سمت اعتیاد است و ابتلا به انواع دخانیات ، مضرات فراوانی در سطح جهان و کشور از نظر اقتصادی ، روحی و روانشناختی ، جسمی و سلامت دارد.

امام جمعه میبد با اشاره به آمار و ارقام فاجه بار اعتیاد در کشورمان اظهار کردند : شهادت ۳ هزار و ۷۰۰ نفر از نیروهای انتظامی در مبارزه با اعتیاد ، ۱۲ هزار نفر جانباز ، هزار میلیارد تومان هزینه در مبارزه با مواد مخدر، ۶۰ درصد مشکلات خانوادگی و طلاق ، ۵۰ درصد زندانیان کشور ، تولید و پخش هزار و یکصد نوع ماده مخدر صنعتی و ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان خسارت اقتصادی از ناحیه اعیتاد به کشور از همه عزم جدی برای معالجه این آسیب بزرگ اعتیاد را می طلبد .

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه پیشگیری و مبارزه با مقوله اعتیاد تنها از طریق قانون و زندان نیست تصریح کردند: باید اصل فرهنگ مردم اصلاح شود و خود خانواده ها جلوی این آسیب را بگیرند چرا که اعتیاد امروزه به سمت افراد کم سن و سال در حرکت است و این به این معناست که زنگ های خطر به صدا درآمده است .

سعادت و شقاوت ابدی و جاویدان شایسته اهتمام است

حضرت آیت الله اعرافی در آغاز خطبه وحدت بخش نمازجمعه میبد و در نخستین جمعه ماه شعبان ماه رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه ، فرارسیدن ماه مبارک شعبان را به رجبیون و همه نمازگزاران تبریک گفتند و به توصیه های امیرالمومنین حضرت علی (ع) در باب توجه به لحظات عمر پرداختند و افزودند : بدانید که میان شما و بهشت و یا جهنم ، جزء مرگ فاصله نیست و پایان عمر شما با لحظات و ثانیه ها نزدیک می شود ؛ آیا چنین آینده در پیش رو و نزدیک شایسته توجه نیست ؟ آینده ای که با نفس های شما به شما نزدیک می شود که یا شقاوت برای شما می آورد و یا شما را سعادتمند می کند ؛ ‌این آینده نزدیک که یا سراسر شقاوت یا مالامال از سعادت است این شایسته عنایت و توجه است .

خطیب جمعه میبد با بیان اینکه سعادت و شقاوت یک افق دوردست نیست افزودند : مرگ و سعادت و شقاوت جلوی روی شماست و سعادت و شقاوت ابدی و جاویدان شایسته اهتمام است و غفلت از آن کمرشکن و زیانبار است .

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، غفلت از این مهمانی سعادت و شقاوت جاویدان را ضایعه ای بزرگ شمردند و افزودند: باید بنشینیم و در ماه شعبان بر حال خویش بگریم از این غفلت بزرگ از دست دادن این فرصت های بزرگی که در دست ماست ؛ چرا که امیرمومنان حضرت علی(ع) می فرماید این آینده که جلوی روی شماست خیلی مهم است و نباید از آن غفلت کرد.

ایشان با بیان اینکه جمعه اول شعبان دروازه های دعا و صدقه و مناجات و دستورات و تعالیت الهی به روی شما انسانها گشوده است تصریح کردند: باید تلاش کنید از این عالم فانی متاع ابدی بگیرید و استفاده ای کنید که همیشه شما را بیمه کند ؛ با پول خود با کار خود و عمل و عبادت خودتان و مجاهدت خویش خودتان را در برابر افق ابدی و سعادت و شقاوت جاویدان بیمه کنید این دنیا کارگاه بیمه شدن است .

رئیس جامعه المصطفی العالمیه در ادامه با تبریک اعیاد بزرگ ماه مبارک شعبان و موالید مبارک امام حسین (ع) ‌، امام سجاد (ع) ،حضرت ابوالفضل العباس و میلاد حجت خدا حضرت ولی عصر (عج) اظهار کردند: این موالید فرصت های گرانبهایی است که ما را با سروران و چهرهای بزرگ و آسمانی نزدیک می کند و باید تلاش کنیم این انوار طیبه را بشناسیم و به آنها عشق و محبت بورزیم و زندگی و سبک عمل خود را با سرمشق آنان تنظیم کنیم و این پیام ماه شعبان است .

صلوات و مناجات شعبانیه دو تحفه ذی قیمت ماه شعبان است

امام جمعه میبد افزودند : ماه شعبان ماه رسول خدا و محبوب و حبیب و عبد خدا و کاملترین انسان حضرت محمدمصطفی صلوات الله علیه است ؛ که باید با مراجعه به مفاتیح ماه شعبان را مطالعه کرد چرا که دو تحفه صلوات و مناجات شعبانیه از ذی قیمت ترین تحفه ها و هدایای این ماه است و باید در این دریای هدایت الهی و معارف نورانی و اقیانوس فرصت های عرفانی غوطه ور شویم .

جوانان و نوجوانان طعمی از عبادات ماه شعبان برگیرند

خطیب جمعه میبد به جوانان و دختران و پسران و همه کسانی که در سن نوجوانی و جوانی هستند توصیه کرد : طعمی از این ماه و عبادت ها در این سن برگیرند و فرزندان خود را به این مسیر الهی هدایت کنند چرا که با این تحفه ها و سرمایه ها و دست مایه رجب ، شعبان و ماه مبارک رمضان می توان آسمانی و نورانی شود و نسل نو را از همه آسیب و بلایا نجات داد.

ایشان تصریح کردند : نظام آموزش و پرورش ، دانشگاه و حوزه و اداری و عمومی و فرهنگ عامه باید این ایام را قدر بدانند و با دل و جان با ارمغانهای ماه شعبان و صحیفه های آسمانی و سفره های نورانی مانوس شوند.

مشارکت در بازسازی عتبات برکات معنوی فراوانی دارد

حضرت آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش مشارکت مردم میبد در بازسازی عتبات عالیات و احداث صحن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها اظهار کردند : این همایش فردا در دانشکده علوم قرآنی بفروئیه میبد با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین صدیقی امام جمعه موقت تهران برگزار می شود که امیدواریم همه مردم شرکت کنند.

امام جمعه میبد با بیان اینکه بازسازی عتبات طبعا آثار و برکات معنوی دارد افزودند : در تاریخ عتبات و امامت و ولایت ،ملت ایران همیشه اهل ولایت و امامت بودند و این عتبات مقدسه در ایران و عراق عمدتا با همت مردم ایران شکل گرفته و رشد کرده است.

خطیب جمعه میبد افزودند: در طول این سالها مردم شریف میبد هم بیش از یک میلیارد تومان به بازسازی عتبات کمک کرده اند در حالی که امروز دشمنان بد تفسیر می کنند و اشتباه ، توحید را می فهمند و خلاءهای بزرگ علمی دارند؛ ملت ما حضور در صحنه و ابراز و ارادت به ائمه طاهرین را مایه برکت می دانند.

مناسبت ها:

ایشان در بخش دیگر از بیانات خود ، روز پاسدار را گرامی داشتند و این روز بزرگ و به یاد ماندنی را به پاسداران و بسیجیان و حامیان انقلاب اسلامی تبریک گفتند.

خطیب جمعه میبد ، میلاد حضرت ابوالفضل العباس (ع) را هم به جانبازان ، آزادگان و سرمایه گذاران انقلاب شکوهمند اسلامی تبریک گفتند.

امام جمعه میبد با گرامی داشت روز جهانی مخابرات از تلاش ها و خدمات کارکنان عرصه مخابرات قدردانی کردند.