همایش بازسازی عتبات عالیات در دانشکده علوم قرآنی میبد برگزار شد

محمود اسد زاده -مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در میبد- با ارائه گزارشی اعلام کرد میبدی ها تاکنون مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در بازسازی حرمین شریفین، ۵۰ میلیون تومان در جهت احداث صحن حضرت زهرا(س)، ۲۷ تحته فرش دستباف، ۴۰۲ قطعه طلا به عتبات عالیات کمک کرده اند و تعداد ۱۳۷ متخصص از این شهرستان برای بازسازی، راهی عتبات عالیات شده اند.

صبح امروز همایش مشارکت مردم میبد در ساخت صحن حضرت زهرا سلام الله علیها در جوار مرقد مطهر حضرت امیرالمومنین حضرت علی‌ علیه السلام با حضور آیت الله صدیقی -نماینده ولی فقیه در ستاد بازسازی عتبات عالیات و امام جمعه موقت تهران- برگزار شد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، در این مراسم که در سالن همایشهای دانشکده علوم قرآنی میبد برگزار شد، علاوه بر آیت الله صدیقی، آیت الله اعرافی، سردار فتوحی(فرمانده سپاه الغدیر یزد) و تعدادی از مسئولین استان و شهرستان حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم، محمود اسد زاده -مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات در میبد- با ارائه گزارشی اعلام کرد میبدی ها تاکنون مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در بازسازی حرمین شریفین، ۵۰ میلیون تومان در جهت احداث صحن حضرت زهرا(س)، ۲۷ تحته فرش دستباف، ۴۰۲ قطعه طلا به عتبات عالیات کمک کرده اند و تعداد ۱۳۷ متخصص از این شهرستان برای بازسازی، راهی عتبات عالیات شده اند.

IMG_0996

در ادامه امام جمعه میبد با اشاره به سفارش قرآن کریم مبنی بر لزوم تعظیم شعائر الهی گفت: مسجد، حرم و هر مرقد پاک جزء شعائر الهی است.

IMG_1059

وی افزود: حقیقت توحید در ولایت متجلی است و بزرگداشت ائمه و ولایت، تجلی توحید است.

آیت الله اعرافی در ادامه خاطرنشان ساخت: ملت ایران در طول تاریخ، مهمترین پشتیبان عتبات عالیات و مراقد مطهر بوده است.

پس از اجرای برنامه مداحی و پخش کلیپ، آیت الله صدیقی به ایراد سخن پرداخت.

IMG_1088

وی با بیان اینکه خداوند صندوق حامل حضرت موسی(ع) که مادر آن حضرت آن را به آب انداخت را مایه آرامش و سکینه خوانده، گفت: آیا صحن و ضریح ائمه اطهار(ع) کمتر از این صندوقچه است؟ آیا بارگاه ائمه اطهار(ع) کمتر از پیراهن حضرت یوسف(ع) است؟!

IMG_1151

امام جمعه موقت تهران وجود ۴۰۰ هیئت وهزینه ۱۴ میلیارد تومانی مردم میبد در ایام محرم برای بزرگداشت قیام حسینی در این شهرستان را نشانه تقوای الهی و معرفت مردم این دیار دانست و افزود‌: مشارکت و همکاری در این زمینه نشانه عزت بندگان خداست و خداوند این افتخار را تنها نصیب بندگان خاص خود می‌کند.

امام جمعه موقت تهران با تشریح این سوال که «نه حضرت زهرا(س) نیازی به آن صحن دارد و نه علی(ع) احتیاجی به آن گنبد دارد اما چرا ما باید در احداث و بازسازی این اماکن مقدس اهتمام داشته باشیم؟» پاسخهایی به این سوال داد.

وی گفت: اولین دلیل، «تعظیم شعائر الهی» است؛ چرا که محبت ما به اهل بیت(ع) بایستی ظهور و بروز داشته باشد. به طور مثال آدمی که ادعا می کند فرزندش را دوست دارد، آیا او را نمی بوسد، نوازشش نمی کند؟ در آغوششش نمی گیرد؟ این ها جلوه هایی است که محبت درونی ما را نشان می دهد.

حضرت آیت الله صدیقی با ذکر خاطراتی در این باره گفت: علامه طباطبایی(ره) همیشه قبل از افطار، ضریح حضرت فاطمه معصومه(س) را می بوسید.

وی در تشریح دلیل دوم گفت: چون دشمنان می خواهند نور وجود ائمه اطهار(ع) را خاموش کنند و خدا هم گفته اجازه چنین اتفاقی را نمی دهد ما برای اینکه بندگیمان را نشان دهیم باید اکرام و اعزاز این بزرگواران را مدنظر قرار دهیم.

دلیل سوم آیت الله صدیقی پیرامون علت لزوم کمک به بازسازی عتبات عالیات، ناظر به مسائل سیاسی بود. وی در این باره گفت: این بناهای باشکوه هنر، فرهنگ، معماری و از همه مهمتر عشق شیعیان را در طول تاریخ به همگان نشان داده است.

نماینده ولی فقیه در ستاد بازسازی عتبات عالیات، بار اخلاقی کمک به بازسازی عتبات را دلیل چهارم خود ذکر کرد و افزود: تا از مال و پول نگذری نمی توانی از پل بگذری چرا که روح انسان، حیوانی است و با انفاق و صدقه دادن آزاد و پاک می شود.

وی در تشریح دلیل پنجم گفت: بازسازی عتبات عالیات به نوعی در تامین امنیت کشورهایی که این اماکن مقدس در آنها قرار دارد و دشمن به دنبال مخدوش کردن این امنیت است، بسیار کمک می کند.

آیت الله صدیقی کمک به بازسازی عتبات عالیات را باعث مطهر شدن روح افراد دانست چرا که مطهر بودن را صفت اختصاصی اهل بیت(ع) معرفی کرد.

در ادامه رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان یزد به ارائه گزارشی از میزان کمکهای استان یزد به بازسازی عتبات عالیات پرداخت.

IMG_1194

علی اصغر جعفری با بیان اینکه ستاد بازسازی عتبات عالیات از سال ۱۳۸۲ کار خود را آغاز کرده است گفت: پروژه های بزرگ عتبات عالیات کلا در دست ایرانیهاست و این نه خواست ما و عراقیها بلکه خواست اهلبیت(ع) است.

در جریان قراردادی که صحن حضرت زینب(ع) بسته شده، آقای شیخ مهدی کربلایی وارد ااق قرارداد میشود و می گوید درباره حضور ایرانیها خیلی فشار رویم است اما این خواست حضرت زهرا است.

وی گفت: فردی از دارالعباده یک میلیارد تومان برای تجهیزات پزشکی در عتبات عالیات اختصاص داد ولی او گفت من راضی نیستم اسمم را جایی بیاورید و حتی هر چه کردیم در مراسم افتتاحیه حاضر نشد.

وی افزود: در برخی پروژه ها ما حتی معمار کاملا یزدی در آنجا پیاده کرده ایم.

در پایان این مراسم از افراد موثر میبدی که در روند بازسازی عتبات عالیات تاثیرگذار بودند، تجلیل به عمل آمد.