قطره‌ای از آب انتقالی به یزد درکشاورزی مصرف نمی‌شود/ کاهش ۳۰% بارندگی استان درمقایسه با پارسال/ بیلان منفی ۳۰۰میلیون مترمکعبی چاه‌های یزد

اگر امسال در مصرف آب صرفه‌جویی نکنیم به احتمال زیاد در تأمین آب شرب جیره‌بندی داریم./ سختی استاندارد برای مصرف آب شرب ۱۲۰۰ است اما وضعیت برخی منابع زیرزمینی استان به خصوص در اردکان به حدی است که این سختی به ۷۰۰۰ هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به محدودیت شدید منابع آبی در استان و تأکید بر اینکه راهی جز صرفه‌جویی پیش روی مردم نیست، در پاسخ به برخی شایعات در خصوص مصرف آب انتقالی در بخش کشاورزی گفت: حتی قطره‌ای از آب انتقالی به یزد در بخش کشاورزی و کشت‌های گلخانه‌ای مصرف نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه‌ی یزد، «حسین غفوری» دیروز (دوشنبه ۵ خردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به کاهش بارندگی‌های استان در سال آبی جاری، تصریح کرد: میزان بارندگی امسال شهر یزد ۳۵ میلی‎متر و میانگین بارندگی استان حدود ۸۰ میلی‌متر بود. که در مقایسه با پارسال، ۳۰ درصد و در مقایسه با میانگین سالانه ۱۲ درصد کاهش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: به‌علت تغییر اقلیمی بارش‌ها، که شامل تغییر مکان، زمان و شدت بارندگی بوده است، امسال در برخی نقاط از ارتفاغات شیرکوه ۵۰ درصد در مقایسه با سال پیش کاهش داشته است و بارندگی در شهرهای اشکذر، میبد و اردکان که جزء دشت‌های استان محسوب شده و تغییری در سفره‌های آب‌های زیرزمینی ندارند، با افزایش همراه بوده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با اشاره به فعالیت ۳۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی، برداشت سالانه از سفره‌های آب زیرزمینی استان را ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: سالانه بعلت برداشت بی‌رویه از سفره‌ها با بیلان منفی ۳۰۰ میلیون مترمکعب مواجه هستیم.

غفوری افزود: اگر در مصرف و برداشت آب صرفه‌جویی نشود در آینده‌ی نزدیک سفره‌های آب زیرزمینی یزد با مشکل کمی و کیفی آب مواجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سختی استاندارد برای مصرف آب شرب ۱۲۰۰ است، اظهار کرد: وضعیت برخی منابع زیرزمینی استان به خصوص در شهرستان اردکان به حدی است که این سختی به ۷۰۰۰ هم رسیده است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد با تأکید بر اینکه راهی جز صرفه‌جویی نداریم، یادآور شد: اگر امسال در مصرف آب صرفه‌جویی نکنیم به احتمال زیاد در تأمین آب شرب جیره‌بندی داریم.