معضل بزرگی به نام «تداخل صنفی» در میبد

حجت الله خلیلی

  • حجت الله خلیلی(رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میبد)

شهرستان میبد به طور رسمی با داشتن حدود ۲۷۰۰ واحد صنفی که دارای پروانه کسب می باشند و به صورت غیر رسمی حدود ۳۰۰۰ واحد صنفی (البته با واحدهای بدون پروانه کسب) بعد از مرکز استان و در رقابتی تنگاتنگ با شهرستان همجوار قرار دارد.

اما میبد همانند بخش صنعت (با تمامی مزایا و معایب) در حوزه تجارت و صنف نیز در استان پیشتاز است تراز تجاری شهرستان بسیار قابل توجه است از لحاظ فروش اجناس عمده تامین کننده نیاز شهرستان های استان و حتی خارج از استان می باشد.

اما ساماندهی واحدهای صنفی از وظایف مهم اتحادیه ها و اتاق اصناف شهرستان می باشد یکی از بحث های متداول در این زمینه تداخل صنفی می باشد که به اشکال مختلف بروز و ظهور کرده است و در حال حاضر روند رو به رشدی دارد آمار های غیر رسمی نشانگر این است که اقلا حدود ۵۰٪ واحدهای صنفی شهرستان میبد مرتکب تداخل صنفی می شوند به عنوان مثال نمی توان واحدهای لبنیاتی و خواروبار فروشی را از این بحث مستثنی دانست.

در این صنف که دارای ۱۴۰ عضو می باشد بیش از ۹۰٪ واحدها تداخل صنفی دارند یعنی اینکه در این واحدها از واکس کفش گرفته تا جوراب و شامپو و لوازم آرایشی بهداشتی، اسباب بازی نان و …. به فروش می رسد.

اگر به قوانین صنفی که نزدیک ترین آن در شهریورماه سال ۹۲ توسط مجلس محترم تدوین گردید نگاهی بیندازیم تمامی موارد بر جلوگیری و مقابله با تداخل صنفی دلالت دارد به عنوان مثال بند الف از ماده ۲۸ قانون نظام صنفی اشاره به این دارد که در صورتی که واحدهای صنفی به شغل یا مشاغل دیگر در محل کسب غیر از آنچه در پروانه کسب قید گردید یا کمیسیون نظارت مجاز شمرده مبادرت ورزد به طور موقت از یک هفته تا شش ماه تعطیل می گردد یا در ماده ۶۸ قانون نظام صنفی، عدم مقررات موضوع بند ک ماده ۳۷ قانون نظام صنفی از سوی فرد صنفی (تداخل صنفی) را تخلف شمرده و مرتکبین برای مرتبه اول ۲۰۰ هزار تومان، مرتبه دوم ۵۰۰هزار تومان و مرتبه سوم یک میلیون تومان جریمه می شوند.

اما سوالی که برای عموم بخصوص واحدهای صنفی مطرح می باشد این است که آیا قوانین بازدارنده در این زمین اجرا می گردد؟ قطعا جواب منفی است و از دلایل این امر نیز می توان به گستردگی تداخل صنفی ،رقابت صنفی،عدم پیگیری لازم از سوی واحدهای متضرر،عدم برخورد لازم و محکم از سوی دستگاه های ذیربط و…. اشاره نمود که در همین زمینه میبد نیز از این قضیه مستثنی نیست اما ذکر این نکته ضروری است که در شهرستان میبد اگر فرد یا افراد صنفی یا اتحادیه ای نسبت به واحد یا واحدهائی که مرتکب تداخل صنفی می گردند معترض باشد در دستور کار قرار می گیرد و برخورد لازم از سوی مراجع ذیربط به خصوص تعزیرات حکومتی انجام می گیرد در اینجا لازم است از جانب اداره صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف شهرستان به متقاضیان یا دارندگان پروانه کسب توصیه ای صورت می گیرد که افراد مزبور قبل از اخذ پروانه در خصوص شغل مربوطه تحقیقات لازم و کافی بعمل آورند تا بعد از راه اندازی واحد خود مجبور نشوند جهت درآمد بیشتر و یا حداقل درآمد به تداخل صنفی رو بیاورند البته واحدهای صنفی دارای پروانه کسب نیز اگر خودشان را به جای فردی که در اشتغال او تداخل ایجاد می کنند بگذارند قطعا از این عمل ناپسند دست بر می دارند و در آخر اینکه برابر قوانین نظام صنفی، تداخل صنفی تخلف محسوب می گردد و در جهت کاهش آن ادارات مربوط باید این موضوع را در دستور کار قرار دهند.