حاشیه‌هایی خواندنی از مراسم اولین کنگره شعر توحیدی در میبد +عکس

آیت الله اعرافی در ابتدای سخنان خود با تشکر ویژه از استاد زکریا اخلاقی-دبیر علمی همایش- نسبت به عدم حضور وزیر و مسئولین وزارت ارشاد در این کنگره گلایه نمود/ شعر سید داوود دهقانی که با قرائت گیرای وی همراه بود، تحسین حضار را برانگیخت

اولین کنگره ملی شعر توحیدی، عصر امروز در تالار خواجه رشیدالدین دانشگاه آزاد اسلامی میبد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار “میبدما”، این همایش حاشیه هایی جالب داشت که به برخی از آنها اشاره می شود:

* آیت الله مکارم شیرازی پیامی مفصل به این همایش ارسال کرده بودند که توسط دبیر علمی همایش حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی قرائت شد. در بخشی از این پیام آمده است: «بسیار خوشوقتم که نخستین کنگره سراسری شعر توحیدی در شهرستان میبد یزد، زادگاه موسس حوزه علمیه قم، مرحوم آیت الله العظمی حائری(قدس سره) تشکیل می شود. به این مناسبت به همه شما عزیزان و همه دست اندرکاران و بنیانگذاران تبریک می گویم و امیدوارم همیشه دلهای پاک شما به نور توحید، روشن و منور باشد… اینجانب بار دیگر تشکیل این مجلس با شکوه و نورانی را به همه شما مخصوصا شاعران عزیز تبریک می گویم و امیدوارم نتیجه پر افتخاری از این کنگره عائد مردم کشورمان و کشورهای دیگر گردد.»

IMG_0351

* در بدو ورود به سالن همایش، مجله ای تمام رنگی با عنوان «نفحات» به مراجعین داده می شد که در آن برخی از آثار ارائه شده به کنگره و اطلاعاتی راجع به آن ارائه شده بود. در محل لابی سالن، برنامه خوشنویسی زنده اشعار و عبارات توحیدی توسط خطاطان جوان میبدی برقرار بود.

IMG_0409

* در اثناء این همایش، برخی از شعرای مطرح کشوری از جمله استاد علیرضا قزوه و استاد محمد علی مجاهدی وارد سالن شدند. استاد مجاهدی در ردیفهای پایانی مراسم نشسته بود که با تقاضای مجری به ردیف اول سالن مراجعه کرد.

IMG_0393

IMG_0449

* در ابتدای همایش، مجری از حضار درخواست کرد تا برای اینکه هم دین و هم دنیا را داشته باشیم در ابتدای حضور شاعران در پشت تریبون، حضار صلوات بفرستند و پس از پایان شعرخوانی کف بزنند!

* بیشتر زمان این مراسم، صرف قرائت شعرهای منتخب توسط شاعران آن شد که در این میان شعر سید داوود دهقانی که با قرائت گیرای وی همراه بود، تحسین حضار را برانگیخت و در پایان تشویق بلند حاضرین را در پی داشت. وقتی این شاعر بسیار جوان از سن پایین آمد، مورد تفقد ویژه آیت الله اعرافی قرار گرفت.

IMG_0500

IMG_0501

* دو نفر از مسئولین در این مراسم بی قرارتر از همه به نظر می رسیدند؛ استاد زکریا اخلاقی(دبیر همایش) و هنردوست(سرپرست ارشاد میبد)

* آیت الله اعرافی در ابتدای سخنان خود با تشکر ویژه از استاد زکریا اخلاقی-دبیر علمی همایش- نسبت به عدم حضور وزیر و مسئولین وزارت ارشاد در این کنگره گلایه نمود و گفت: علیرغم آنکه دو سه بار به ایشان عرض شد، همزمانی این مراسم با نمایشگاه کتاب عذری بود برای دوستان از این جهت تا حدی قابل قبول است ولی فکر می کنم وزارت ارشاد لازم بود توجهی به این جمع فرهیخته و این حرکت نو و مبارک مبذول می داشت. البته از دوستان عزیز ما در استان تشکر خاص دارم و این مانع از گلایه ما از وزارت ارشاد نیست.

* آیت الله اعرافی در سخنان خود، خاطرنشان ساخت که اشعار ابن فارض را می خواند و افتخار می کند که با اشعار وی همیشه مانوس است.

* استاد زکریا اخلاقی به دلیل ضیق وقت، شخنان خود را کوتاه کرد و به این نکته اشاره کرد که روزگاری در قم درس اسفار و شرح مثنوی مولانا را نزد حضرت آیت الله اعرافی فرا گرفته که این فیض با سفر آقای اخلاقی به میبد، قطع شده است. او به صورت ویژه از عباسعلی کریمی -که بیشتر بار برگزاری همایش بر دوش وی بود- تشکر کرد و خبر داد که این همایش کشوری، به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد. وی خبر داد که داوری آثار ۷ ساعت به طول انجامیده و در برخی موارد، رقابت بسیار نزدیک بوده و داوران ناگزیر به خواندن چند باره اشعار می شدند.

* در پایان مراسم، احمد رضا قدیریان -یکی از دو داور این کنگره-  بیانیه هیات داوران را قرائت کرد. داور دیگر این کنگره، خانم عالیه مهرابی بود.

IMG_0508 (2)

* همزمان با فرا رسیدن نوبت اهداء جوایز به برگزیدگان، مجری مراسم، اسامی بسیاری از مسئولین -که تعدادی از آنها ارتباط چندانی با این کنگره کشوری و ملی نداشتند- را برای اهداء جایزه قرائت کرد تا روی سن بیایند و این در حالی بود که اسم شاعران مطرح حاضر در این مراسم -از جمله استاد قزوه- را نخواند که این امر با تذکر آیت الله اعرافی مرتفع شد. حضور تعداد زیاد مسئولین در بالای سن، سبب شد تا متولیان مراسم ناگزیر شوند، تریبون را  به منتهی علیه سن منتقل کنند. با این وجود باز هم کمبود جا احساس می شد و برگزیدگان برای حضور در سن بهسختی باید از کنار مجری عبور می کردند!

IMG_0514

* مجری مراسم هنگام قرائت نام یکی از برندگان این کنگره گفت: فکر کنم من ایشان را میشناسم و به نظرم در حوزه شعر کودک فعال هستند. وقتی آن فرد روی سن رفت پاسخ داد که حالا کودک درون من بزرگ شده است!

* ۲۵۴ نفر با ۷۱۴ اثر در این همایش شرکت کردند  که شامل ۱۵۳ مرد و ۱۰۱ زن بودند. خردسالترین شاعر حاضر در این جشن، سیده سحر کاظمی از شهرکرد با ۷ سال سن و پیرترین شرکت کننده نیز حمید روزبهانی با ۷۰ سال سن از بروجرد بود. بیشترین آثار دریافتی به ترتیب از استانهای تهران، یزد، مشهد، گیلان، لرستان و شیراز بود.

IMG_0517

* حضار پس از پایان مراسم، نماز جماعت مغرب و عشاء را در محل مسجد دانشگاه آزاد میبد و به امامت آیت الله اعرافی اقامه کردند.