از جمعیت بالای کارگران میبد تا خط قرمز بازرسان اداره کار شهرستان

با توجه به رشد صنعتی شهرستان میبد و توسعه صنایع در این شهرستان، فرصت‌های شغلی بوجود آمده در حوزه مشاغل مربوط به قانون کار با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده که این امر باعث شده این شهرستان با کمبود نیروی کار بومی مواجه شود.

سیداحمد علائی رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران میبد گفت: تعداد جویندگان کار در سال‌های اخیر در شهرستان میبد کاهش یافته است

علائی در جمع خبرنگاران میبد با اعلام این خبر افزود: با توجه به رشد صنعتی شهرستان میبد و توسعه صنایع در این شهرستان، فرصت‌های شغلی بوجود آمده در حوزه مشاغل مربوط به قانون کار با رشد فزاینده‌ای روبرو بوده که این امر باعث شده این شهرستان با کمبود نیروی کار بومی مواجه شود.
وی یادآور شد بر اساس پیگیری‌های به‌عمل آمده مشخص گردید در سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۸ نفر با مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم که ۱۰ نفر زن و ۸ نفر مرد و ۵۱ نفر با مدرک لیسانس که ۲۷ نفر زن و ۲۴ نفر مرد و ۵ نفر با مدرک کارشناسی ارشد که ۳ نفر زن و ۲ نفر مرد می‌باشند و بومی شهرستان نیز هستند در کاریابی‌ جهت پیدا کردن شغل و یا شغل بهتر ثبت‌نام کرده‌اند.

۷۰ درصد جمعیت میبد کارگزان و خانواده هایشان هستند
علائی یادآور شد: بر اساس طرح مشوق بیمه‌ای که در حال اجراست، افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در صورتی که سن آنها کمتر از ۳۵ باشد و دارای دو ماه سابقه بیمه باشند، می‌توانند به عنوان کارورز در واحدهای تولیدی مشغول به‌کار شوند و دولت نیز حق‌الزحمه‌ای بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به آنها پرداخت می‌کند و این فرد پس از سه ماه آموزش، می‌توانند جذب کارگاه یا واحد تولیدی شود و کارفرما نیز تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف است.
وی با اشاره به اینکه در میبد، ۲۳۵ نفر از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند گفت: در این شهرستان قریب ۲۶ هزار نفر بیمه‌شده تامین اجتماعی هستند که از این تعداد ۲۲ هزار و ۹۴۷ نفر بیمه‌شده اجباری می‌باشند که قریب به‌اتفاق مشمول قانون کار هستند و با احتساب ۴۰ هزار و ۲۴ نفر افراد تحت تکفل این عزیزان، حدود ۷۰ درصد جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آنها تشکیل می‌دهند.

مسائل ایمنی خط قرمز بازرسان میبد
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد با اشاره به فعالیت این اداره در بخش‌های تنظیم روابط کار کارگر و کارفرما، شرکت‌های تعاونی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، بیمه بیکاری، بازرسی از کارگاه‌ها و صیانت از نیروی انسانی، بررسی درخواست بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، امور اجتماعی و ورزشی کارگران و اشتغال و مشاغل خانگی، گفت: تاکنون به ۱۶۳ طرح روستایی مبلغ ۲۲ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل روستایی پرداخت شده و در بخش مشاغل خانگی نیز با صدور ۶۸۷ مجوز مشاغل خانگی و پرداخت بیش از ۴۰ میلیارد ریال تسهیلات، زمینه اشتغال ۵۹۶ نفر بصورت مستقل، تحت پوشش و پشتیبان فراهم شده‌است.
علائی با بیان اینکه مسائلی چون حقوق و مزایای کارگران و رعایت مسائل ایمنی و حفاظت از جان کارگران از خطوط قرمز بازرسان میبد است تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ بررسی ۲۸ مورد حادثه، ۵۹۲ مورد بازرسی ادواری و ۹۲۸ بازرسی موردی در بخش‌های حفاظت فنی و ایمنی، حقوق و مزایا و بیمه، طبقه‌بندی مشاغل، مقاوله‌نامه کار کودک و کارشناسی سخت و زیان‌آور در سطح کارگاه‌های شهرستان صورت گرفته که منجر به صدور ۱۴۹۹ مورد ابلاغ رفع نقص شده است.
وی افزود در سال ۱۴۰۰: بیش از ۸۰۰ مورد درخواست بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور به این اداره واصل شده که در حدود ۶۰۰ مورد از آنها آخرین محل کار متقاضی شهرستان میبد بوده‌است که از این تعداد ۵۷۲ مورد در کمیته بدوی تطبیق مشاغل بیمه‌شده در کارهای سخت و زیان آور رسیدگی و منجر به صدور رأی شده‌است.

شکایت کارگزان از کارفرماها
رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد در ادامه با اعلام اینکه کمترین زمان رسیدگی به پرونده شکایات کارگران از کارفرمایان در استان مربوط به شهرستان میبد است گفت: در سال ۱۴۰۰، ۲۳۵ پرونده شکایت به این اداره ارسال شده که با تشکیل ۳۵۰ جلسه در هیأت تشخیص، رأی ۲۳۰ پرونده صادر و به طرفین ابلاغ شده است.
علائی با اشاره به اینکه حوزه تعاون شهرستان میبد از بخش‌های شاخص و به روز تعاون در استان یزد است خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۰ به منظور آموزش شرکت‌های تعاونی شهرستان و نهادینه کردن فرهنگ تعاون، قریب به ۶۰۰۰ نفر ساعت آموزش تخصصی در بخش تعاون صورت گرفته و سال گذشته نیز مقام اول آموزش تعاون مربوط به میبد بوده است.

بیشترین تعاونی برتر از میبد
وی افزود: هر ساله در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان، شرکت‌های تعاونی میبد حضوری چشم‌گیر دارند و امسال نیز از ۱۵ تعاونی برتر استان، ۴ تعاونی مربوط به میبد بوده که از این نظر بیشترین تعداد تعاونی‌های برتر مربوط به میبد است همچنین علاوه بر انتخاب این تعداد شرکت‌های تعاونی میبد به عنوان برتر استانی، یک شرکت تعاونی میبد نیز به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب شد.
علائی از تشکیل ۴ تعاونی در سال ۱۴۰۰ خبر دارد و افزود: با تشکیل این شرکت‌های تعاونی زمینه اشتغال ۱۵۲ نفر در حوزه تعاون شهرستان فراهم شده است.
وی در پایان با اشاره به اینکه مقام اول تشکیل تشکلات کارگری و کارفرمایی استان مربوط به میبد است