بازنگری توسعه صنعتی دشت یزد-اردکان مطالبه جدی مردم میبد و اردکان است

جمعی از طلاب و روحانیون شهرستان های میبد و اردکان با صدور بیانیه ای بازنگری پیرامون الگوی توسعه صنعتی در پهنه دشت یزد- اردکان را خواستار شدند.

به گزارش میبدما به نقل از خبرگزاری فارس؛ ۲۲۱ نفر از روحانیون و طلاب شهرستان‌های اردکان و میبد در بیانیه ای خطاب به مهران فاطمی، استاندار یزد بازنگری مدیریت ارشد استان دارالعباده را پیرامون برنامه‌ریزی برای الگوی توسعه صنعتی در پهنه دشت یزد- اردکان را خواستار شدند.

در بخشی از بیانیه طلاب میبدی و اردکانی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری که فرمودند: من در یک جمله عرض بکنم: عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. آمده: بنا به فرموده رهبر انقلاب، فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفّس می‌کنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس می‌کنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.

طلاب استان یزد در ادامه بیانیه خود افزودند: همانطور که مستحضرید طی سال‌های اخیر برخی از شهرستان‌های استان نظیر اردکان و میبد به خاطر گسترش افسارگسیخته‌ی صنایع آلاینده و کارگرمحور از جمله کاشی، سرامیک، فولاد و شیشه و … دچار خسارات فرهنگی، امنیتی، اجتماعی و زیست محیطی جبران ناپذیری شده‌اند.

سرازیر شدن تعداد فراوانی از کارگران غیر بومی و کم‌بضاعت با فرهنگ های متنوع برای کار، این دو شهرستان را با آسیب‌های متعددی در بخش‌های مختلف مواجه کرده است. در این میان برای جبران این آسیب‌ها نه حرکت جدی و موثری از جانب اصحاب صنعت صورت پذیرفته، نه تحرک و هم‌افزایی خاصی از جانب مسئولین دو شهرستان و استان مشاهده شده و نه اقدامات و فریادهای مکرر قاطبه مردم و دغدغه‌مندان به جائی رسیده است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: مدت زیادی است که دغدغه‌مندان و فعال فرهنگی مخصوصا طلاب به مسئولین مربوطه هشدارهای لازم را داده اند اما مع الاسف مسئولین مربوطه با وجود کمبود بی‌سابقه نیروی کار کارگری در هر دو شهرستان، مجوزهای متعددی را برای احداث کارخانه‌های جدید صادر کرده‌اند که قطعا با راه اندازی این کارخانه‌ها شرایط فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و زیست محیطی به مراتب بغرنج‌تر خواهد شد.

با این اوصاف طلاب و روحانیون شهرستان‌های میبد و اردکان هم‌نوا با اکثریت قریب به اتفاق اهالی بومی این دو شهرستان پیش از آنکه خیلی دیر شود، موکدا خواستار عدم صدور مجوز جدید و همچنین توقف مجوز های صادرشده در سال‌های اخیر برای ایجاد صنایع آلاینده و کارگرمحور در پهنه دشت یزد-اردکان می‌باشند و از جنابعالی و سایر مسئولان مربوطه مطالبه دارند که برای جلوگیری از فرار سرمایه از این پهنه و به کارگیری تعداد بالای نخبگان اردکان و میبد، تمام همت خود و همکاران ارجمندتان را در معرفی و تسهیل سرمایه‌گذاری در صنایع پاک و پیشران در این منطقه به کار بندید.