عوارض خوردن چایی به معده خالی

یک متخصص تغذیه با هشدار نسبت به مصرف چای با معده خالی گفت: نوشیدن چای اسید معده را افزایش داده و در صورتی که معده خالی باشد این امر باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش می‌شود.

به گزارش میبدما به نقل از فارس در یزد، متخصصان به‌ طور کلی مصرف چای را برای سلامتی مفید می‌دانند و با مصرف چای سیاه می‌توانید زندگی سالم‌تری داشته باشید به شرط آنکه چای را درست مصرف کرده و جایگزین سایر نوشیدنی‌های شیرین در رژیم غذایی خود کنید.

اگر شما هم جزو آن هزاران نفری هستید که اول صبح خود را با چای شروع می‌کنند، اکنون وقت آن رسیده که از این عادت نه چندان سالم خود دست بکشید.

باید توجه داشت چای صبحگاهی می‌تواند منجر به شستشوی باکتری‌ها از دهان تا روده شما شود؛ خوردن چای با معده خالی با باکتری‌های خوب تداخل دارد و ممکن است متابولیسم شما را مختل کرده و معده را ناراحت کند.

دکتر آزاده نجارزاده، متخصص تغذیه در این خصوص به خبرنگار فارس در استان یزد، با اشاره به این‌که یکی از عوارض مهم نوشیدن چای صبحگاهی با معده خالی برهم ریختن تعادل اسیدی و قلیایی معده است که متابولیسم بدن را مختل می‌کند، اظهار کرد: خوردن چای صبحگاه با معده خالی می‌تواند در فعالیت متابولیک منظم بدن اختلال ایجاد کند و ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتر در بدن شود.

وی همچنین با هشدار، نسبت به مصرف چای با معده خالی گفت: نوشیدن چای اسید معده را افزایش داده و در صورتی که معده خالی باشد این امر باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش می‌شود.

این متخصص تغذیه چای را یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان عنوان کرد و افزود: چای انواع مختلفی دارد، اما آنچه که در کشور ما بیش از همه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چای سیاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: چای سیاه در صورتی مفید خواهد بود که خوب دم بکشد و از زمان دم کشیدن تا زمان مصرف آن مدت طولانی نگذرد.

وی خاطرنشان کرد: چای حاوی یک آنتی اکسیدان به نام “کاتچین” بوده که برای بهبود عملکرد عروق و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

چای را باید “تازه‌دم” نوشید

این کارشناس تغذیه به وجود “اسید اگزالات” در چای اشاره کرد وافزود: این ماده روی یون‌های دو ظرفیتی مانند آهن، کلسیم و منیزیم تاثیرگذار است و مانع جذب آنها می‌شود و اگر از مدت دم کشیدن چای مدت طولانی بگذرد و به اصطلاح چای کهنه شود، مقدار این ماده افزایش یافته و مصرف آن می‌تواند دفع بیشتر آهن، کلسیم و منیزیم را رقم بزند.

آزاده نجارزاده با اشاره به وجود دو نوع آهن “هِم” و “غیرهِم” در منابع غذایی حیوانی و گیاهی، گفت: اسید تانیک موجود در چای تنها بر آهن غیرهِم موجود در منابع گیاهی تاثیر گذار است، اما محض احتیاط توصیه می‌شود در صورت مصرف هر نوع منبع آهن گیاهی و جانوری حداقل تا نیم ساعت پس از آن از صرف چای خودداری شود.

این متخصص تغذیه مصرف زیاد چای را اعتیاد آور دانست و افزود: چای به دلیل وجود کافئین در صورت مصرف زیاد اعتیادآور است و افراد با عدم مصرف آن گاها دچار سردرد می‌شوند.

دکتر آزاده نجارزاده در پایان این گفت‌وگو در خصوص مصرف چای داغ هشدار داد وافزود: درگذشته رسم خوبی وجود داشت که هنگام صرف چای از نلبکی استفاده می‌کردند و اجازه می دادند چای زمان کوتاهی در نلبکی خنک شود، اما در حال حاضر چای تنها با فنجان و استکان نوشیده شده و از آنجا که عموما داغ صرف می‌شود و افراد آن را به اصطلاح “هورت” می‌کشند، در بروز سرطان و زخم مری بسیار موثر است.