همه آنچه باید از ویروس کرونای انگلیسی بدانید

کمال بیکی قائم‌ مقام مؤسسه تحقیقات ژنتیک میبد به تشریح ویروس جدید کرونای انگلیسی پرداخت و بهترین راه را قرنطینه اعلام کرد.

به گزارش میبدما؛ کمال بیکی در مصاحبه با یزدرسا گفت: در سالگرد شیوع کرونای چینی ظهور واکسن کرونا امید بخش جوامع شده اما اکنون اخباری از جهش ژنتیکی کرونا در انگلستان و از کنترل خارج شدن آن به گوش می رسد.

وی اعلام کرد: سازمان جهانی بهداشت (WHO) روز یکشنبه تأیید کرد که ویروس جدید کووید-۱۹ که برای اولین بار در انگلیس شناسایی شده، به سایر کشور‌ها نیز سرایت کرده است. این ویروس از گونه‌های قبلی واگیردارتر و دو برابر عفونی‌تر بوده، سرعت انتشارش ۷۰ درصد بیشتر است و به سرعت جایگزین گونه قبلی می‌شود. همچنین آزمایش های مربوط به آن هفته‌ها یا شاید ماه‌ها به طول می‌انجامد و آنتی‌بادی نجات‌یافتگان تأثیر کمتری روی آن دارد.

دبیر شورای هماهنگی نظام پزشکی استان یزد اذعان داشت: گفته می شود این ویروس اولین بار در شهریور ماه شناسایی شده اما تا کنون توسط انگلیس پنهان شده بوده است. هم اکنون دو سوم مبتلایان در انگلیس حامل این ویروس هستند. همچنین گونه جدید به دانمارک، ایتالیا، استرالیا و هلند منتقل شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر راه حل سریع برای مقابله با این ویروس اعمال قرنطینه است. گفته می شود واکسن‌های فعلی قادر به مقابله با آن هستند اما اگر باز هم جهش کند، ممکن است واکسن‌ها کارآیی نداشته باشند ویروس جدید هنوز به ایران نرسیده است.

قائم‌ مقام مؤسسه تحقیقات ژنتیک میبد افزود: هم اکنون پروازهای زیادی به انگلستان متوقف شده و از آنجا که شیوع گونه تازه کرونا سرعت انتشار بیشتری نسبت به گونه های قبلی دارد باعث شده تا دولت بریتانیا قرنطینه شدیدی به اجرا بگذارد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی از کشورهای اروپایی خواسته در برابر این ویروس کنترل های خود را افزایش دهند . این اقدام بر اساس اعلام نتایج تحقیق تازه پژوهشگران بریتانیایی در مورد این گونه جهش یافته جدید صورت گرفته است.

قائم‌ مقام مؤسسه تحقیقات ژنتیک میبد تاکید کرد: سوال اساسی این است این ویروس از چه زمانی جهش یافته و آیا با وجود واکسن های متعدد مبارزه با کوید۱۹ به تعویق می افتد؟باید دانست همه ویروس ها در طول زمان جهش می یابند و خود را با شرایط جدید وفق می دهند تاکنون بیش از چهارهزار جهش کرونا ثبت شده اما تعداد اندکی اهمیت داشته اند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد گونه جدید تا ۷۰ درصد مسری تر از گونه قبلی باشد اما معنی این حرف این نیست که لزوما احتمال بیماری حاد یا مرگ و میر را افزایش دهد. چند هفته پیش گفته می شد ۱۰-۱۵درصد موارد ابتلا مربوط به زیر گروه جدید است اما اکنون تا ۶۰ درصد موارد ابتلا را در بر می گیرد.

بیکی تصریح کرد: جهش ژنتیکی در پرزهای پروتئینی خاص گونه جدید باعث شده توان رشدش افزایش یابد .همین پرزها مسئول نفوذ به سلول بدن هستند.امید می رود واکسن های موجود توان مقابله با این زیرگروه را هم داشته باشند.