قصه‌ی پر غصه‌ی اصناف و کرونا/ بومی سازی قوانین راهکاری برای کم کردن خسارت اقتصادی در عین حفظ جان مردم!

اصناف شهرستان میبد همانند اصناف کشور در بحران کرونا دچار خسارت های فراوانی شده اند.

به گزارش میبدما؛ بالغ بر چهار هزار واحد صنفی در شهرستان میبد وجود دارد که همزمان با شیوع ویروس کرونا، ملزم به رعایت قوانین و دستورالعمل های ابلاغ شده توسط مسئولین بوده اند و همکاری بسیار خوبی نیز در این چند ماه بحرانی داشته اند.

این در حالی است که اصناف دارای شرایط و حاشیه های مختلفی هستند که موجب می شود شرایط تعامل با آنها در این مسیر نیز با هم تفاوت هایی داشته باشد اما در سطح کشور و قوانین بالادستی فقط به درجه یک و دو و سه با آنها برخورد می شود و خود این موضوع باعث خسارتهایی شده که می توانست وجود نداشته باشد.

متاسفانه قوانین کلی کشور که به صورت جزئی و بومی‌سازی شده در شهرستان ها و استان ها لحاظ نمی شود باعث نارضایتی و اعتراض های زیادی نیز در میان اصناف شده است، به عنوان مثال در رده صنف پوشاک طبیعتا در شهرستانی مانند میبد، فروشندگانی هستند که مانند برخی از فروشگاه های انگشت شمار و خاص، مشتری انچنانی ندارند و طبیعتا نیز دچار تجمع جمعیت و شلوغی نمی شوند، و یا در برخی از اصناف نحوه تعامل با مشتری آن طور نیست که باعث درگیری و شیوع بیشتر شود و این موضوع خود باعث نیاز به تعامل بیشتر با آنها جهت کم کردن خسارت در این شرایط اقتصادی می شود.

طبیعتا مسئولین تصمیم‌گیر نیز از میان جیب مردم و جان مردم، ملزم به رعایت مواردی هستند که جان مردم خسارت نخورد اما با دقت بیشتر در تصمیم‌ها و استفاده از ظرفیت مسئولین اتحادیه ها و اصناف جهت جزئی تر کردن و دقیق تر کردن قوانین برای کم کردن خسارت اقتصادی در عین حفظ جان و سلامت مردم، می توان همکاری بیشتری را از مردم و مخصوصا رده‌های اصناف برای ریشه کن کردن این بیماری جلب کرد.

پیشنهاد می شود در جلسات ستاد کرونای شهرستان میبد از مسئولین بالادستی اصناف و صمت شهرستان جهت همفکری نیز استفاده شود تا بتوانیم مدیریت بهتری روی بحران موجود داشته باشم.