نکاتی درباره موج بیماری اخیر در میبد

اگر چه این بیماری خطر جدی و مهمی را متوجه بیمار نمی کند و فرد مریض ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت بهبود می یابد اما تعداد بالای مبتلایان به این بیماری، مردم و مسئولان را حساس نموده تا منشاء آن را پیدا کنند.

  • اختصاصی میبدما

طی روزهای اخیر، تعداد قابل توجهی از همشهریان عزیزمان به خاطر ابتلاء به نوعی بیماری شناخته شده روده ای که از آن به عنوان «شیگلا» یاد می شود به بیمارستان میبد و یا مراکز بهداشت سطح شهرستان مراجعه کرده اند. بیماری که البته طی روزهای اخیر فروکش کرده و تعداد مبتلایان آن کم شده است.

اگر چه این بیماری خطر جدی و مهمی را متوجه بیمار نمی کند و فرد مریض ظرف ۲۴ الی ۴۸ ساعت بهبود می یابد اما تعداد بالای مبتلایان به این بیماری، مردم و مسئولان را حساس نموده تا منشاء آن را پیدا کنند.

از همان روز اول تلاشها برای پیدا کردن منشاء اصلی این موج بیماری آغاز شد. در آغاز در بین برخی از مردم شایع شد که متهم اصلی این ماجرا «آب لوله کشی» است اما نمونه گیری های مستمر و روزانه کارشناسان شبکه بهداشت و درمان میبد نشان می داد که آلودگی آب لوله کشی در قریب به اتفاق موارد منتفی است.

در وهله بعد انگشت اتهام به سمت «آب انبارها» نشانه رفت و البته نمونه گیری های شبکه بهداشت میبد نشان می داد آب موجود در آب انبارهای میبد آلوده است. به همین خاطر چند آب انباری که در میبد فعال بود، پلمب شد اما شنیده های خبرنگار ما حاکی است متاسفانه بعضا این پلمبها توسط جمعی از افراد خودسر شکسته شده است که در صورت صحت این خبر به نظر می رسد نیروی انتظامی بایستی وارد ماجرا شود و از این امر جلوگیری نماید.

اما سوالی که درباره آلودگی آب انبارها مطرح می شود آن است که به نظر می رسد تمام کسانی که گرفتار این بیماری شدند از آب این آب انبارها استفاده نکرده اند پس یا آب انبارها عامل این بیماری ها نیستند یا اینکه علاوه بر آب انبارها عوامل دیگری هم در رقم زدن این موج بیماری دخیل بوده اند. عواملی مثل سبزی یا یخ آلوده و…

همین پیچیدگی ها باعث شد تا کارشناسانی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای بررسی این موضوع به میبد بیایند که البته ظاهرا بررسی های آنان ادامه دارد.

طی روزهای اخیر این بیماری در شهرستانهای نائین، نجف آباد و حتی کرج  و…هم مشاهده شده است چرا که مقطع زمانی کنونی بهترین زمان برای شیوع این بیماری است.

در هر حال باید منتظر بود تا طی روزهای آینده عامل اصلی این موضوع شناخته شود اما آنچه مسلم است این است که مردم می توانند با رعایت اصول و نکات بهداشتی از ابتلاء به این بیماری جلوگیری کنند.