🔶دیدگاه روانشناس مطرح یزدی درباره «ارزش حجاب»

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد گفت: هر چه درون انسان تهی و عزت نفسش پایین باشد با رنگ و لعاب بیرونی ابراز وجود می‌کند، کسی که می‌داند هدف خلقت چیست، آرامش درونی دارد و نیازی به تظاهر بیرونی ندارد.

به گزارش میبدما به نقل از ایکنا، محمدحسین فلاح، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، روز گذشته، ۱۹ تیرماه در برنامه‌ای که به مناسبت هفته عفاف و حجاب با عنوان «بصیرت و ارزش حجاب» با همکاری حوزه مقاومت بسیج فاطمه زهرا(س) در فضای مجازی برگزار شد اظهار کرد: احکام اسلام دارای یک لایه و یک باطن است و افراد ساده‌اندیش و ساده‌لوح عمق حکم را نمی‌فهمند.

وی افزود: به عنوان مثال برخی از بانوان علت دو برابر بودن دیه مرد را مطرح می‌کنند که در جواب آنها باید گفت وقتی فردی از دنیا می‌رود دیه او به خانواده‌اش اختصاص می‌یابد؛ لذا با توجه به اینکه مرد به عنوان سرپرست و عهده‌دار بودن مسئولیت اعضای خانواده این حکم اختصاص یافته است.

فلاح با اشاره به اینکه کسی که نتواند عمق حجاب را درک کند روشن‌فکر نیست اظهار کرد: وقتی گروهی برای کوه‌نوردی حرکت و قوانینی وضع می‌کنند، اگر یکی از افراد قوانین را رعایت نکند در واقع نفع شخصی خود را بر نفع گروه ترجیح داده است؛ لذا فردی خودمحور و ساده‌‌اندیشی است که نمی‌تواند منفعت یک جمع را بفهمد. ما مثل اعضایی در کشتی هستیم، اگر یک نفر با تیشه‌ کشتی را سوراخ کند همه غرق می‌شوند، آیا این شخص آدم روشن‌فکری است؟ محجوب نبودن نشانه روشن‌فکری نیست.

وی ادامه داد: اگر کسی محجوب باشد، نفع جمع را بر خود ترجیح دهد نشان از ژرف‌نگری و روشن‌فکری است. وقتی سطوح علم رشد کند می‌فهمند که محجوب بودن یک خانم تعبیر بسیار بزرگی است، کم شدن فساد به نفع جامعه و ماندگاری خانواده به نفع خود شخص است.

فلاح تصریح کرد: انسان‌هایی که خودآرایی عجیب دارند، عمدتاً از درون تهی هستند. هر چه درون انسان تهی و عزت نفس انسان پایین باشد، با رنگ و لعاب بیرونی ابراز وجود می‌کند، کسی که در قلبش معنادهی به زندگی وجود دارد و می‌داند هدف خلقت چیست یک آرامش درونی و قلبی دارد و نیازی به تظاهر بیرونی ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس یک تحقیق دانشگاهی، ثابت شد میانگین عزت نفس دانشجویانی با تیپ خاص و نامحجوب از افراد دیگر پایین‌تر است و آن‌ها برای پر کردن خلأ درونی دست به این کار می‌زنند. تحقیقات نشان داده هر کجا باورهای معنوی زیاد باشد خرید‌های هوس بازانه و زرق و برق‌ها کم می‌شود، مافیای اقتصادی برای چرخش اقتصاد به نفعشان است که مردم درون تهی و عزت نفس پایین داشته باشند.

فلاح تأکید کرد: افرادی که مدام با ظاهر جلب توجه می‌کنند و دوست دارند به امیال خود توجه داشته باشند، انسان‌های خودمحور و خودشیفته هستند که به منفعت خود توجه دارند و به منفعت گروه اعتنایی ندارند. توجهی زیبا است که به درون، وجود، انسانیت و معنویت شخص باشد، توجهی که توسط رنگ و لعاب باشد با رنگ و لعاب شخص دیگر از بین می‌رود.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم به عزت نفس توحیدی برسیم و بدانیم که شریف‌ترین مخلوقات خدا هستیم، انسان استعداد تجلی‌شدن صفات خدا را دارد، اگر کسی به استعدادهای معنوی و باورهای درونی خود پی‌ببرد، آرامش و عزت نفس خواهد داشت و با ظاهرسازی‌های بیرونی به دنبال آرامش نخواهد رفت.