مشکل آب استان، امسال جدی است

اکبر دهستانی

  • اکبر دهستانی

  من میدانم مشکل اصلی استان یزد، آب است.  «مقام معظم رهبری امام خامنه ای»

سی سال پیش شهید صدوقی برای انتقال اب به استان یزد فعالیت خود را شروع کرد و باگذشت بیست سال بالاخره اب ازسرچشمه های زاینده رود به استان یزد رسید واز ان سال تاکنون هیچ ابی به مقدار آب ورودی اضافه نشده است؛ درصورتی که جمعیت وصنایع روبه افزایش است اما درمقابل استان اصفهان برای استفاده از آب هیچ برنامه درستی اجرا نکرده است و به همین دلیل طی دودهه، کشت برنج دراین استان کویری چنان گسترش یافت که به اکثراستانهای همجوار هم صادرمیکرد؛ درصورتی که قبلا برنج لنجان فقط دراصفهان شناخته میشد.

باید توجه داشت که فقط ۴درصد اب زاینده رود به یزد میرسد و۹۶درصد در اصفهان مصرف میشود. به طور قطع ویقین افرادی اگاهانه اتش بیار معرکه شدند ومشکل سال گذشته را افریدند و آن گونه که نقل است از پارسال تاکنون چهل درصد اب ورودی به استان کم شده است؛ بطورمثال اب میبد از ثانیه ای دویست لیتر به ۱۳۰ لیتررسید. به همین دلیل سال گذشته مردم استان هزینه زیادی برای اب پرداختند.

یقینا این وضعیت امسال مشکلتر خواهدشد و احتمالا اب جیره بندی خواهد شد؛ لذا برهمه مسولین ومطبوعات وسایتها وهرکس که تریبونی دردست دارد لازم است تا فریاد واعطشای استان یزد را سر دهد تا موارد ذیل باجدیت پیگیری شو:

اولامقداراب ورودی به استان یزد به وضعیت قبل بازگردد

ثانیا پروژه خط دوم انتقال آب سریعتر اجراشود.

ثالثا انتقال اب ازخلیج فارس جدی تر دنبال شود.

رابعا مسولین استان برای استفاده از ابهای فسیلی بودجه وجدیت بیشتری به خرج دهند وگرنه این استان با این همه مهاجر جویای کار با مشکل جدی روبروخواهدشد.