در بحران‌ها ثابت کرده ایم …

طناز بحری/ متخصص داخلی/ فوق تخصص خون و سرطان/ خون دانش‌آموخته دانشگاه اراسموس روتردام، هلند

هوالحق
در آخرین روز های سال طبیعی است که آنچه در سال گذشته انجام داده ایم را مرور کنیم و اتفاقاتی که برایمان افتاده، چه خوش آیند و چه تلخ را ارزیابی کنیم. متاسفانه امسال خاطرات ناگواری را به خاطر سپردیم که بسیاری از آنها را هنوز هضم نکرده ایم و روی دلمان سنگینی می کند. روز های تلخ و بحرانی که به نظر می رسد همچنان ادامه دارد… بحران آخر، این بار سلامت همه ما را هدف گرفته است… بحران های این چنینی علاوه بر اینکه بسیار تلخ و ناگوار هستند و زندگی را برایمان دشوار می کنند، می توانند فرصتی باشند برای اینکه متوجه روند زندگی مان بشویم و به خودمان بیاییم که در کجای مسیر زندگی ایستاده ایم. لحظه ای فکر کنیم که آیا اگر این ویروس ما را از پا در آورد تا به حال چه کرده ایم، چه بلایی سر خودمان و دیگران آورده ایم و چه خاطره ای از ما باقی خواهد ماند.
بحران کرونا بهانه ای است برای تامل و اندیشه به اینکه چه کارهایی باید انجام دهیم که به عنوان یک انسان در جامعه عیار انسانی مان آشکار شود. مردم شریف ایران همیشه در بحران ها ثابت کرده اند که متمدنانه ترین عملکرد را دارند و در مقابل اضطراب جمعی خود را نمی بازند… مقایسه سوپرمارکت های خالی کشور های غربی، با حال و هوای فعلی مردم در ایران گویای این مساله است. اما کاش می توانستیم تمرین کنیم که نه فقط در این برهه از زمان به این شکل در کنار هم باشیم و در برابر یکدیگر احساس مسئولیت کنیم، بلکه در زمان های غیر بحرانی هم اینچنین عمل کنیم، زمان هایی که فرزندان این سرزمین قرار است با آرامش در آن زندگی کنند.
دوستان زیادی درخواست کردند که در مورد کرونا اطلاع رسانی کنم، اما نظر شخصی من این است که بهتر است اطلاع رسانی را به مجموعه های رسمی کشور واگذار کنیم، اطلاعات پراکنده بیشتر از آنکه روشن گری کند موجب سردرگمی مردم می شود. یک دستی و یک پارچگی اطلاعات می تواند آرامش در جامعه به وجود آورد، ضمن اینکه مردم به جدیت مساله پی ببرند و به دستورات دقیق عمل کنند تا شرایط قابل کنترل شود. با این حال از هموطنان عزیزم خواهش می کنم که این بحران را جدی بگیرند و این چند هفته را مسافرت نروند و در خانه بمانند و فقط برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند.

.