دفاع تمام‌قد لاریجانی از روحانی با رد خاطرات هاشمی

۱٫ رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران به مناسبت هفته کارگر، اظهار داشت: فضای سیاسی کشور باید به سمت تولید باشد نه اینکه مخل آن باشد، برخی مدام ذهن‌ها را متفرق می‌کنند. رئیس مجلس تصریح کرد: همین چند روز پیش دیدم چه سر و […]

380903_987

۱٫

رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز طی سخنانی در جمع تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران به مناسبت هفته کارگر، اظهار داشت: فضای سیاسی کشور باید به سمت تولید باشد نه اینکه مخل آن باشد، برخی مدام ذهن‌ها را متفرق می‌کنند.

رئیس مجلس تصریح کرد: همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است.

وی با رد خاطرات هاشمی درباره نقش حسن روحانی در ماجرای مک فارلین،‌ افزود: در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟

رئیس مجلس بر همین اساس تأکید کرد: افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!

۲٫

خاطرات هاشمی رفسنجانی/ یکشنبه ۴ خرداد ١٣۶۵ / ١۵رمضان ١۴٠۶ / ٢۵می ١٩٨۶

آقای [محسن] کنگرلو اطلاع داد که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی – که با پاسپورت ایرلندی آمده‌اند و به نام ایرلندی هستند – در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کنند.

افطار میهمان نخست‌وزیر بودیم. آقایان [محسن] کنگرلو [مشاور نخست‌وزیر] و [احمد] وحیدی [مسوول اطلاعات سپاه] آمدند. گزارش وضع هیات آمریکایی را دادند. یک‌چهارم قطعات هاک درخواستی را آورده‌اند. آقای مک فارلین مشاور ویژه ریگان و شخصیت‌های حساس دیگر آمریکا در هیات‌اند. برای سران کشور ما کلت و شیرینی، هدیه آورده‌اند و خواهان ملاقات با سران‌اند.

قرار شد هدیه را نپذیریم و ملاقات ندهیم و مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم و [مذاکرات] محدود به مساله گروگان‌های آمریکایی در لبنان و دادن قطعات هاک و چند قلم دیگر اسلحه [باشد]. آنها بیشتر خواهان مذاکره در مسائل کلی و سیاسی‌اند. می‌خواهند یک نفر دائما در هواپیمای خودشان برای تماس با خارج از طریق ماهواره بماند. این را هم قبول نکردیم.

۳٫

گفتنی است آنچه در این مستند درباره مساله مک فارلین درخصوص روحانی مطرح می شود عینا آن چیزی است که در خاطرات آقای هاشمی مطرح شده است.