آزمون پیامکی

علیرضا مهران

  • علیرضا مهران

لطفا با توجه به شناختی که از افراد یا جریانات سیاسی کشور دارید، گوینده‌ی‌ جملات و عبارات زیر را مشخص نمایید:
۱ «تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست لیبرال‌ها بیفتد… تا من هستم از اصول نه شرقى و نه غربى عدول نخواهم کرد. تا من هستم دست ایادى آمریکا و شوروى را در تمام زمینه‏‌ها کوتاه مى‏کنم.»
الف) رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام                             ب) آیت‌الله جنتی
۲ «جمهورى اسلامى ایران براى همیشه حامى و پناهگاه مسلمانان آزاده‌ی جهان است و کشور ایران به عنوان یک دژ نظامى و آسیب‌ناپذیر، نیاز سربازان اسلام را تامین و آنان را به مبانى عقیدتى و تربیتى اسلام و همچنین به اصول و روشهاى مبارزه علیه نظام‌هاى کفر و شرک آشنا مى‌سازد.»
الف) دکترین سیاست خارجی دولت اعتدال                          ب) سرلشکر فیروزآبادی
۳ «در حوزه‏‌هاى علمیه هستند افرادى که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدى فعالیت دارند. امروز عده‏‌اى با ژست تقدس‌مآبى، چنان تیشه به ریشه‌ی دین و انقلاب و نظام مى‏زنند که گویى وظیفه‏‌اى غیر از این ندارند. خطر تحجرگرایان و مقدس نمایان احمق در حوزه‏‌هاى علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‏‌اى از فکر این مارهاى خوش خط و خال کوتاهى نکنند. اینها مروّج اسلام آمریکایى‏‌اند و دشمن رسول اللّه»
الف) آیت‌الله سید صادق شیرازی                                       ب) آیت‌الله سید احمد خاتمی
۴ «اگر ما از اول… قلم تمام مطبوعات را شکسته بودیم و تمام مجلات فاسد و مطبوعات فاسد را تعطیل کرده بودیم و رؤسای آنها را به محاکمه کشیده بودیم و حزب‌های فاسد را ممنوع اعلام کرده بودیم و رؤسای آنها را به سزای خودشان رسانده بودیم و چوبه‌های دار را در میدان‌های بزرگ برپا کرده بودیم و مفسدین و فاسدین را درو کرده بودیم، این زحمت‌ها پیش نمی‌آمد.»
الف) علی مطهری                                                        ب) آیت‌الله علم الهدی
۵ «امیرالمؤمنین سلام الله علیه، آن مرد نمونه‌ی عالم… که در عبادت آنطور بود و در زهد و تقوا آنطور و در رحم و مروت آنطور و با مستضعفین آنطور بود، با مستکبرین و با کسانی که توطئه می‌کردند شمشیر را می‌کشید و می‌کشت. هفتصد نفر را در یک روز (چنانچه نقل می‌کنند) از یهود بنی‌قریظه که نظیر اسرائیل بودند… از دم شمشیر گذراند… ما نمی‌خواهیم وجاهت در ایران و در خارج از کشور پیدا بکنیم. ما می‌خواهیم به امر خدا عمل کنیم و خواهیم کرد.»
الف) سید محمد خاتمی                                                 ب) آیت‌الله مصباح یزدی
۶ «باید چنگ و دندان ابرقدرت‌ها و خصوصا آمریکا را شکست و الزاما یکى از دو راه را انتخاب نمود: یا شهادت یا پیروزى؛ که در مکتب ما هر دوى آنها پیروزى است.»
الف) سید حسن خمینی                                                ‌ب) عزیز جعفری (فرمانده سپاه پاسداران)
۷ «تنها هنرى مورد قبول قرآن است که صیقل دهنده‌ی اسلام ناب محمدى، اسلام ائمه‌ی هدى علیهم‌السلام، اسلام فقـراء دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد… تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان‌خواران شرق و غرب و در راس آنان آمریکا و شوروی را بیاموزد.»
الف) رئیس جمهور دکتر روحانی                                         ب) شهید سید مرتضی آوینی
۸ «مبارزه، با رفاه طلبى سازگار نیست و آنها که تصور مى‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه‌اند.»
الف) مرامنامه حزب کارگزاران سازندگی                               ب) حسن رحیم‌پور ازغدی
۹ «ما درصدد خشکانیدن ریشه‌های فاسد صهیونیزم، سرمایه‌داری و کمونیزم در جهان هستیم. ما تصمیم گرفته‌ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظام‌هایی را که بر این سه پایه استوار گردیده‌اند نابود کنیم و نظامِ اسلامِ رسول اللّه صلی اللّه علیه و آله و سلم را در جهان استکبار ترویج نماییم.»
الف) محمدجواد ظریف                                                     ب) حاج قاسم سلیمانی
۱۰ «آن روزی که آمریکا از ما تعریف کند باید عزا گرفت. آنها باید فحش بدهند ما هم باید کارمان را انجام دهیم.»
الف) جمعی از اصلاح‌طلبان                                               ب) حسین شریعتمداری
*****
اشتباه نکنید! نه مسابقه‌ای در کار است و نه قرار است مطابق رسم این روزها، پاسخ‌های خود را به سامانه‌ی خاصی پیامک کنید.
راستش را بخواهید همه‌ی این جملات از امام خمینی رضوان الله تعالی علیه است. حالا اینکه شما برای انتخاب گزینه‌ی صحیح، احیانا پیش خودتان گفته‌اید که اینطور حرف زدن اصلا به فلانی نمی‌آید ولی به فلانی می‌آید، باور بفرمایید بنده بی‌تقصیرم!
باید دید فلانی‌ها چه کرده‌اند که ما و شما درباره مشی و سلوک و ادبیات سیاسی‌شان اینطور قضاوت می‌کنیم. شاید حالا بهتر بشود فهمید که در جریان فتنه‌ی ۸۸، وقتی مستند «شاخص» از صدا و سیما پخش شد، چرا بعضی‌ها جیغ بنفش کشیدند!
به هر حال، این فقط یک آزمون پیامکی است. آزمون پیامکی در اینجا یعنی آزمونی که یک پیام دارد. یک پیام کوتاه. یک پیام کوتاه؛ اما روشن و قاطع.