نحوه تعامل خانواده‌ها با کرونا

دکتر حسن زارعی محمودآبادی/ مشاور خانواده و عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه یزد

در روزهای اخیر بحث داغ کرونا و پیگیری لحظه به لحظه اخبار مرتبط با آن در شبکه های اجتماعی و گروهها سبب نگرانی و استرس در بین مردم شده است. کمتر کسی وجود دارد که نسبت به این بیماری حداقل استرس و نگرانی را تجربه نکرده باشد!

البته کرونا به ما یاد داد که تعطیلات طولانی مدت هم نمیتو اند ما را خوشحال کند و روان ما را در آرامش قرار دهد! کرونا به مایاد داد مهمتر از خانه های لوکس،ماشین های خارجی و…این سلامتی است که اهمیت دارد.

ما انسانها موجوداتی اجتماعی و گاها تلقین پذیر هستیم. با دیدن جملاتی از قبیل “ماسک نداریم” یا ” الکل تمام شد” از نظر روانی به هم میریزیم و احساس میکنیم که خود و خانواده مان در معرض خطر قرار داریم. درسته که این بیماری واقعیت دارد و مسری است؛ ولی افزایش نگرانی و استرس در انسان سبب کاهش سیستم ایمنی بدن و درنتیجه بیماری می شود. بی خوابی، شستن وسواس گونه دست خود و فرزندان، گوش به زنگی در مورد سرایت بیماری از شهری به شهر دیگر و در نهایت انتظار بیماری در اطرافیان و خود از نتایج همین نگرانی های نابجایی است که گاها برخی شبکه ها یا گروهها به آن دامن می زنند.. اکنون که “ماندن در منزل” به ما پیشنهاد شده است چگونه می توانیم این لحظات را به خوبی و بدون استرس سپری کنیم. در ادامه چند نکته در این خصوص پیشنهاد می شود:

یک) این ایام بهترین زمانی است که می توانیم در کنار اعضای خانواده به جبران لحظاتی بپردازیم که نبودیم…با تماشای فیلم با اعضای خانواده، انجام بازی با کودکانمان،خواندن کتاب برای کودکان و گفتن قصه و همچنین مطالعه برای خودمان.

دو) سعی کنیم از فضای مجازی فاصله بگیریم…… و این ماندن در منزل را راهی برای ابرازصمیمیت بیشتر به یکدیگر و لذت از دور همی خانوادگی قرار دهیم.. نه اینکه در فضای مجازی وقت گذرانی کنیم..

سه) در منزل مرتب به فرزندانمان به طور “وسواس گونه” خطر این بیماری را گوشزد نکنیم؛ که این کار سبب افزایش استرس و گاهی رفتارهای وسواس گونه در شستن و در نتیجه باعث کاهش سیستم ایمنی کودک می شود.

چهار) بهتر است برای فرزندانمان توضیح دهیم که به دلیل این بیماری واگیردار، “فعلا” نیاز به شستن بیشتر دست هست و بعد از اینکه بیماری از بین رفت، دیگر این قدر شستن تاکید نمی شود..البته با زبان کودکانه…

پنج) نگران کارهای عقب افتاده خود یا خانواده نباشیم. چرا که سلامتی مهمتر است و جبران آن کار میسر…

شش) مسافرت در این ایام نه تنها سبب کاهش استرس نمی شود بلکه میتواند استرس پنهان را آشکار کند.

هفت) با تو کل به خدا و رعایت بهداشت فردی این بیماری را شکست خواهیم داد

در جدال بین روزهای سخت و مردمان سخت، این مردمان سخت هستند که می مانند نه روزهای سخت!