شهرداری آماده کمک به برگزاری جشنواره قصه‌گویی

شهردار میبد از آمادگی این مجموعه برای همکاری با فعالیت‌های فرهنگی خبر داد و گفت : اتوبوس فرهنگی این شهر مفروش به زیلو و مجهز به قفسه کتاب است، در اختیار قصه‌گویان دومین جشنواره قصه‌گویی « چله قصه‌ها» گذاشته می شود.

به گزارش میبدما به نقل از ایرنا؛ علیرضا نقوی روز یکشنبه در نشستی که با حضور مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد و شهرستان میبد برگزار شد، افزود: شهرداری آمادگی همکاری با برگزار کنندگان جشنواره را دارد، چنین فعالیت هایی نتیجه خوبی هم دارد و هرگونه حمایت در این ارتباط به نوعی سرمایه‌گذاری است ، هزینه نیست.

وی ادامه داد: آموزه‌های شهروندی برگرفته از آداب و سبک زندگی است و با زبان هنر و قصه و داستان می‌توان زندگی درست را به مردم آموزش داد.

نقوی یادآور شد: با توجه به اینکه میبد به دلیل ساختار صنعتی شهری مهاجرپذیر است، تلاش در جهت زنده نگه داشتن فرهنگ و هویت شهر ضروری است.

وی در ادامه به تغییر نگاه ها انسان ها به شهر انسان محور به جای « بتن محور» اشاره کرد و گفت : همه ما همیشه از توسعه پایدار می گوییم باید توجه داشته باشیم این توسعه با حفظ شاخص های انسانی و محیط زیست باشد.

شهردار میبد گفت: جشنواره قصه گویی که ما را به گذشته می‌برد و حفظ فرهنگ قدیمی را در خود دارد نیز مصداق‌ توسعه پایدار است.

همچنین مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد با ارائه توضیحاتی در باره چگونگی برگزاری جشنواره یادشده گفت : مقوله قصه گویی قدمتی ۲۱ ساله در کانون دارد و جشنواره قصه گویی مدتهاست که برگزار می‌شود.

سیدحسین پیغمبری افزود: جشنواره ملی و بین المللی به تربیت و تکنیک‌های قصه‌گویی قصه گویان می پردازد اما این جشنواره با گردآوری قصه‌های بومی و محلی و فراهم کردن مکملی خوب برای ماندگاری فرهنگ ، مشاهیر و معاریف ،ضرب المثل‌ها، خرده فرهنگ‌ها و… تولید محتوا را دنبال می‌کند.

وی ادامه داد : اولین جشنواره با دریافت ۶۰ قصه که ۴۰ قصه توانست به جشنواره راه یابد در شهرستان تفت برگزار شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یزد زمان برگزاری جشنواره را ۱۹ الی ۲۱ بهمن ماه ذکر کرد و اظهار داشت: این جشنواره فرآیندی تعریف شده دارد به گونه‌ای که قصه‌های جمع آوری شده توسط قصه گو تمرین و در جشنواره اجرا می‌شود و بدون انتخاب نفرهای برتر قصه گویان و با معرفی سه نفر از بین قصه گویان هم‌سطح پروسه با همکاری اداره هایی که مایل به همکاری باشند در مکان‌های گوناگون اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: قصه گویان در مدت ۱۰ ماه در مناطق مختلف و در مدارس و بین تشکل‌های گوناگون دانش آموزی ، کانون‌های تربیتی ، فرهنگی و… به قصه گویی می‌پردازند و هرچه قصه گو مکانی دورتری را برگزیند، امتیاز بیشتری را به دست می‌آورد.

پیغمبری افزود: تعداد اجراها ، مخاطبان ،روز و تاریخ قصه گویی در فرم درج و بعد از تایید و امتیاز دهی جوایز در سال بعد و در جشنواره‌ای که برگزار می‌شود اهدا خواهد شد.

به گفته وی تا به حال حدود ۲۵۰ قصه به دبیرخانه دومین جشنواره قصه‌گویی(چله قصه‌ها) رسیده‌ است.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۸ مرکز ثابت ، چهار مرکز سیار ، یک مرکز پستی ، یک مرکز مکاتبه ای و بیش از ۲ هزار قصه‌گو در سطح استان یزد دارد.